برگزیده ها
عضواتاق ایران: کاهش صادرات به عراق به دلیل نبود قوانین مناسب در این کشور است

مازندمجلس: تهران- ایرنا- عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می گوید: عراق کشوری با فساد اداری بالا و نبود قوانین مناسب است و اینها از دلایل کاهش صادرات ما به این کشور به شمار می رود.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدمصطفی موسوی» امروز (یکشنبه) در نشست انجمن صادرکنندگان برتر و ملی در محل اتاق ایران در پاسخ به ایرنا افزود: بازار عراق بسیار پیچیده است و مشکلاتی که امروز در این بازار با آن مواجهیم، به هر دو طرف ایرانی و عراقی بر می گردد.
موسوی اظهار داشت: امروز شاهدیم تعرفه هایی در عراق اجرایی می شود که به شکل گیری مافیای ترخیص کاری در بازرگانی و تجارت این کشور منجر شده و موجب افزایش قیمت کالاها به شکل محسوسی شده است.
وی به عنوان نمونه از افزایش 100 درصدی تعرفه واردات برخی کالاها در 6 ماه اخیر در این کشور به عنوان مصداقی بر این مدعا اشاره کرد.
نایب رئیس اول اتاق بازرگانی خرمشهر با بیان اینکه عراقی ها می توانند کالاهای مورد نیاز خود را از همه جای جهان تامین کنند، تصریح کرد: امروز عراقی ها نیازی به ایران ندارند، بلکه این ما هستیم که به بازار آنها نیازمندیم.
وی، بسته بندی نامناسب کالاها را یکی دیگر از دلایل از دست رفتن بازار برخی کالاها در این کشور برشمرد و گفت: در این زمینه به تازگی حرکت های خوبی انجام شده است، اما حمایت دولت از این موضوع باید بیشتر شود.
موسوی با اشاره به هزینه 15 هزار دلاری تاسیس شرکت در عراق، به دولت ترکیه اشاره کرد که بابت تاسیس هر شرکت ترکیه ای در این کشور 22 هزار دلار یارانه پرداخت می کند و همین مساله را به عنوان یکی دیگر از عوامل از دست رفتن بازار عراق عنوان کرد.
وی گفت: نبود قوانین مناسب در عراق سبب شده بازرگانان ایرانی کم کم این بازار را ترک کنند.
این مقام مسئول، همچنین با اشاره به از دست رفتن بازار سیمان ایران در این کشور، رقابت منفی کارخانجات داخلی و کاهش بی رویه قیمت ها را به عنوان عامل اساسی این مساله توصیف کرد و افزود: همین مساله سبب شد عراقی ها با برچسب دامپینگ (عرضه با قیمت پایین ترازتولید داخلی) به تولیدکنندگان ایرانی، علاوه بر تاسیس چند کارخانه سیمان برای خودکفایی، تعرفه های سنگنی بر سیمان کشورمان برقرار کنند.
در همین پیوند، «محمدرضا فرشچیان» نایب رئیس دوم انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران افزود: مشکل اساسی بازرگانان ایرانی در بازارها، نگاه فصلی به صادرات است.
وی گفت: اگر سیمان ایران تصمیم به حضور در بازار عراق دارد، این حضور و صادرات باید 12 ماهه بوده و برای آن برنامه داشته باشیم.
فرشچیان تصریح کرد: علاوه بر همه اینها، بازار عراق از ثبات لازم برخوردار نیست که همین موضوع جذابیت کمتری برای بازرگانان و تجار ایرانی فراهم می کند.
به گزارش ایرنا، چندی پیش دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: توسعه روابط تجاری ما با عراق از حضور شرکت های بزرگ و افراد باتجربه خالی مانده و بیشتر بر تجارت اقوام، عشایر، مرزنشینان و پیله وران مبتنی بوده است.
«سیدحمید حسینی» افزود: بر این اساس بغدادنشینان و ذینفعان شناخته شده و بزرگ از توسعه تجارت با ایران نفعی نداشته اند، در صورتی که وقتی با ترکیه، اردن، عربستان و ... تجارت می کنند حتما از طریق افراد صاحب نفوذ مستقر در بغداد حمایت می شود.
همچنین مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) نیز پیش از این به ایرنا گفت: عراقی ها آنطور که با بازرگانان و فعالان اقتصادی سایر کشورها از جمله آمریکا، چین، ترکیه، کره جنوبی و ... رفتار می کنند، با ایرانیان رفتار نمی کنند و برخورد آنان بسیار طلبکارانه است.
«بهمن صالحی» افزود: عراق بازار مستعدی است و شرایط بسیار خوبی دارد اما ضعف دیپلماسی سبب شده است این عرصه به خارجی ها واگذار شود.
صالحی گفت: با وجود اینکه عراقی ها در حوزه نفوذ سیاسی ایران قرار دارند اما طرح ها به راحتی به شرکت های غیرایرانی واگذار می شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز ارزش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق را هشت میلیارد دلار اعلام کرد.
«ایرج مسجدی» نهادینه و محکم کردن روابط سیاسی با زیرساخت های اقتصادی را رمز موفقیت در بازار بزرگ این کشور برشمرد و افزود: اگر بتوانیم جای پای خود را در عراق محکم کنیم، می توانیم در عرصه های مختلف اقتصادی این کشور به فعالیت بپردازیم.
مسجدی، عراق را میدان رقابت بزرگی دانست که هر کس درآن موفق تر عمل کند، قادر است صحنه را به دست بگیرد اما رقابت به ویژه در میدان اقتصادی دشوار شده است.
وی تصریح کرد: ایران قادر است با وجود مسائل و مشکلات مختلف، در عرصه اقتصاد عراق حرف های جدی برای گفتن داشته باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 **1561 خبرنگار: محمد ملک دار ** انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

سيدمصطفي موسوي

صادرات به عراق

فساد اداري بالا

بازار اقتصادی عراقی افزود ایرانی عنوان ایرنا صادرات سیمان بازرگانان کالاها اشاره ترکیه تجارت امروز بسیار موسوی روابط تاسیس رقابت مساله تصریح بازرگانی تعرفه مختلف میدان اقتصاد فرشچیان واگذار توسعه علاوه بغداد سیاسی صالحی مسجدی تجاری افراد رفتار برشمرد انجمن صادرکنندگان خبرنگار گزارش قوانین مناسب افزایش نمونه همچنین داخلی بیشتر موضوع اینکه حمایت اساسی