برگزیده ها
افزایش سهم راه‌آهن از حمل بار به ۱۹۵ میلیون تن

مازندمجلس: مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: در پایان برنامه ششم راه‌آهن باید به ۳۰ درصد از کل حمل‌ بار برسد یعنی باید حمل ۴۰ میلیون تن بار به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یابد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام برای سال منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۵، اظهار داشت: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل ریلی دارند و ایشان در بازدید از کارخانه مپنا در سال ۹۳ به مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن فرمودند: «کامیون ها را از جاده ها جمع کنید، این همه زحمت کشیده شد تا بنادر به راه‌آهن متصل شوند آنوقت تمام بار بنادر را کامیون ها حمل می کنند. این موضوع را یادداشت کرده بودم که به آقای دکتر آخوندی بگویم، بروید و کاری کنید که بارها با راه‌آهن حمل شود.»

وی افزود: حمل‌ونقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و معظم له در سیاست‌های کلی برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل به این موضوع در دو بند ۲۴ و ۲۵ تاکید کردند که در بند ۲۴ اولویت حمل‌ونقل ریلی در حوزه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی و در بند ۲۵ اولویت حمل‌ونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه مورد تأکید قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظر رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی در حوزه ریلی و حمایت مجلس در تبیین برنامه ششم بیان داشت: در این برنامه چند بند بسیار ارزشمند در توسعه حمل‌ونقل ریلی در نظر گرفته‌شده است. با عنایت به اینکه حمل‌ونقل ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای حداقل یک‌هفتم سوخت مصرف می‌کند؛ در هر تن کیلومتر بار حداقل ۳۵ سی سی صرفه جویی سوخت و در حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر کیلومتر ۲۰ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت حاصل می‌شود.

محمدزاده با اشاره به مصوبه مجلس بیان داشت: طبق مصوبه مجلس در پایان برنامه ششم توسعه، راه‌آهن باید به ۳۰ درصد از کل حمل‌ بار برسد یعنی باید حمل ۴۰ میلیون تن بار به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یابد. همچنین در حمل مسافر نیز باید از ۲۰ میلیون نفر به ۱۰۰ میلیون مسافر ارتقا یابیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت های مجمع عمومی از راه‌آهن گفت: از سال ۹۳ با حمایت های مجمع عمومی و سیاست گذاری های راه‌آهن عملکرد راه‌آهن افزایش یافه است.

وی افزود: راه‌آهن هر اقدامی را که در جهت اقتصاد مقاومتی‌، امنیت و پایداری بیشتر باشد انجام می دهد.

مدیر عامل راه‌آهن گفت: اگر ما به اقتصاد ایران می اندیشیم باید کاری کنیم که برای فرزندان و نسل آینده مساله صرفه جویی سوخت و مساله امنیت پایدار اقتصادی را فراهم کنیم.

محمدزاده بابیان اینکه صرفه جویی های سوخت ارتباط مستقیمی با مساله حفظ محیط زیست دارد، گفت: ایران عضو کنوانسیونی است که در آن متعهد شده برای کاهش آلاینده ها اقدامات اساسی انجام دهد.

وی افزود: برای امنیت شهروندان ایرانی در جاده ها باید بار را از جاده ها به سمت ریل هدایت و امنیت اجتماعی را ارتقا دهیم.

محمدزاده با بیان اینکه پیش‌بینی راه‌آهن تا ۸ سال آینده رسیدن به سهم ترانزیت ۱۰۰ میلیون تن است، افزود: با توجه به پتانسیل موجود در منطقه اگر بخواهیم به این سهم و رقم برسیم بایستی در موضوع ریل جدی تر عمل کنیم.

وی یادآور شد: رئیس جمهور در ۴ سال دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم بر توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت تاکید داشته و وزارت راه و شهرسازی با جدیت کامل، طرحهای اقتصادی و صنعتی توسعه صنعت ریلی را پیگیری و اجرا کرده است.

مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: حمایت های دولت و مجلس و تدابیر سازمان برنامه و بودجه در جهت حمایت از راه‌آهن بی نظیر بوده و منجر به بسته های ارزشمندی از قانون های مربوط به حمل‌ونقل ریلی شده است.

وی با بیان اینکه شرکت راه‌آهن در برنامه ششم توسعه موظف شده نسبت به راه اندازی شرکت قطارهای حومه ای اقداماتی را انجام دهد، گفت: اگر بدانیم تنها در شهر تهران روزانه نزدیک به یک میلیون و ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مسافر حومه ای از یک طرف حرکت می کنند و در طول روز تردد مسافر حومه ای از تهران به بیش از ۲ میلیون نفر می‌رسد، متاسفانه سهم ریل در جابجایی مسافران حومه ای ۲ درصد است و این عدد برای شهری مثل تهران باید به حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد و این موضوع نقش و جایگاه قطارهای حومه ای را بیش از پیش نشان می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای آنکه رغبت بیشتر و حضور سرمایه گذار بخش خصوصی را مهیا کنیم مجموعه ای از بسته ها برای سرمایه گذاران مصوب شده است.

محمدزاده: افزایش حمل بار با قطار به ۴۰ میلیون تن

این مقام مسئول در شرکت راه آهن به برخی از این بسته ها اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در راه‌آهن مشمول سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته است و مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی باری با نرخ صفر حساب می‌شود. همچنین توسعه بخش مسافری راه‌آهن مشمول قانون توسعه گردشگری و ایرانگردی شد.

محمدزاده تصریح کرد: مساله تامین دیزل از نکات مهم دیگر است که در ماده ۵۸ دولت تضمین تسهیلات برای تامین ناوگان را برای موضوعات قطار شهری و قطارهای حومه ای در نظر گرفته است. همچنین در ماده ۱۲ بند (ق) برای راه‌آهن ۷.۵ میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته‌شده که محدودیت هایی وجود دارد که این موضوع نیز بایستی عملیاتی شود.

مدیر عامل راه‌آهن خاطرنشان کرد: خوشبختانه کارها با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت پیشروی خوبی داشته و قرارداد فی مابین امضا شده و امیدواریم که بتوانیم به فوریت از آن استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن افزود: در ماده ۷۰ قاتون بودجه؛ ۱۰ درصد از فروش گازوئیل برای تثبیت نرخ حق دسترسی در نظر گرفته‌شده که خوشبختانه تبدیل به موافقت نامه شده و امید داریم از این حمل بتوانیم به یک دریافتی برسیم.

وی گفت: در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، حمل بار از ۳۵ میلیون تن به ۴۰.۲ میلیون تن رسید اتفاقی که در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن بی سابقه بود.

محمدرضا نصرت نظامی معاون مدیرعامل راه آهن نیز بابیان اینکه سهم راه‌آهن در جابجایی بار از کل بازار حمل‌ونقل، ۱۱.۸ درصد است تصریح کرد: قیاس بین حمل‌ونقل جاده‌ای و ریل، قیاس مع‌الفارق است زیرا راه‌آهن در ۱۱ استان کشور حضور ندارد و حتی در استان‌هایی که راه‌آهن دارد، گستردگی ریل به گستردگی جاده نیست.

گفتنی است مجمع عمومی سالانه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور اعضای مجمع نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه‌وبودجه کشور برگزار شد.

راه‌آهن حمل‌ونقل میلیون توسعه برنامه مسافر شهرسازی محمدزاده افزود موضوع حمایت اینکه سرمایه اشاره عمومی معاون افزایش امنیت مساله حداقل تهران همچنین وزارت اقتصاد گذاری قطارهای کیلومتر گرفته‌شده آینده اولویت مدیرعامل بایستی گستردگی قانون بتوانیم خوشبختانه جابجایی برسیم مشمول تصریح تامین ارتقا اتصال صنعتی تاکید رهبری کامیون اسلامی جمهوری بیشتر اقتصادی بنادر مصوبه جاده‌ای بابیان