برگزیده ها
افزایش ۱۰۰ درصدی حضور زنان در مجلس دهم نسبت به دوره نهم / لزوم تبادل تجارب دو کشور در حوزه زنان

مازندمجلس: رییس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی که برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده، با رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

مازندمجلس: رییس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی که برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده، با رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، بالکا ام باته رییس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی که برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده، پیش از ظهر امروز با پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران و انقلاب مردم افریقای جنوبی و مولفه‌های مشترک این دو انقلاب، از حضور وزیر امنیت افریقای جنوبی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان تشکر کرد و این حضور را موجب تقویت روابط بین دو کشور دانست.

سلحشوری همچنین با اشاره به موضوع «زنان» به‌عنوان یکی از مباحث مورد توجه جهان امروز، گفت: فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی علاقمند است تا از تجارب مردم آفریقای جنوبی درباره حقوق زنان و نتایج تلاش‌های موفقیت‌آمیز و موثر آفریقای جنوبی مطلع باشد و همچنین با اشتراک گذاشتن تجارب خودمان پس از انقلاب اسلامی به یک درک مشترک برسیم.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی در دوره اخیر افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به دوره قبل داشته، خواستار تشریح وضعیت حضور زنان در عرصه‌های عمومی و سیاسی کشور افریقای جنوبی شد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قوانین معطوف به عدالت جنسیتی در دوره جدید مجلس و همچنین مصوبات شورای‌عالی اداری کشور برای اختصاص حداقل ۳۰ درصد از مناصب مدیریتی به زنان، قوانین دیگر نظیر بیمه زنان دارای ۳ فرزند و بیشتر و همچنین مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج را از دیگر گام‌های برداشته شده در جهت رفع مشکلات زنان کشور بیان کرد.

سلحشوری با تاکید بر اینکه زنان ایرانی برخلاف تبلیغاتی که خارج از ایران می‌شود، در تمام حوزه‌ها فعالیت دارند ولی نسبت فعالیت‌ها متفاوت است، گفت: به‌طور مثال در سفارت آفریقای جنوبی زنان شاغل زیادی داریم. در جامعه ایران، زنان پزشک، استاد دانشگاه، ورزشکاران و هنرمندان به‌خصوص در حوزه سینما و پرستاران زیادی داریم و خوشبختانه ۷۰ درصد بدنه وزارت آموزش و پرورش از زنان تشکیل شده و بیش از ۶۰ درصد دانشجویان تحصیلات عالیه را در دانشگاه‌ها زنان تشکیل داده‌اند.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی همچنین تدوین لایحه منع خشونت علیه زنان و امنیت زنان را از دیگر اقدامات مهم دولت جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

رییس مجلس آفریقای جنوبی نیز ضمن تشکر از همراهی سلحشوری با او از بدو ورود به ایران، درباره انقلاب مردمی در دو کشور گفت: هم کشور شما و هم ما بعد از انقلاب مرکز توجه‌مان و منطقه ارزشمان مردم بودند. ما بعد از انقلاب تلاش کردیم تا رهبرمان را از زندان نجات دهیم و به‌خصوص زن‌ها همیشه نقش مهمی داشتند. ما در قانون اساسی جدیدمان تلاش می‌کنیم تا عدالت و برابری جنسیتی واقع شود.

ام‌باته با بیان اینکه در حال حاظر ما در افریقای جنوبی با دو نابرابری جنسیتی و نژادی مواجه هستیم در این باره گفت: در تدوین قانون اساسی جدید به طور جدی در پی رفع این نابرابری‌ها هستیم و به طور کلی حرکت در این زمینه در آفریقای جنوبی رو به جلو است.

در پایان این دیدار، رییس مجلس نمایندگان افریقای جنوبی، به همراه پروانه سلحشوری و فریده اولادقباد، از صحن مجلس شورای اسلامی و همچنین از موزه مجلس شورای اسلامی دیدن کرد.

جنوبی اسلامی شورای آفریقای همچنین انقلاب دیدار سلحشوری فراکسیون افریقای نمایندگان تجارب ایرانی اینکه جنسیتی اشاره زیادی داریم به‌خصوص اساسی هستیم قانون تدوین تشکیل عدالت امنیت افزایش درصدی تهران مقام‌های امروز پروانه درباره جمهوری مشترک قوانین