برگزیده ها
مازندمجلس: سخنگوی قوه قضاییه از ورود مدعی العموم به حادثه تصادف دانش آموزان هرمزگانی خبر داد.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در صد و هفدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن اظهار تاسف بابت فوت دانش آموزان دختر در سانحه تصادف گفت: متاسفیم که این دانش آموزان که از نخبگان هم بودند در تصادف از بین رفتند و انتظار می رود دستگاه های مسئول تدابیری بیاندیشند که سوانح این چنینی تکرار نشود. امیدواریم دولت با همه اقدامات وارد شود.

وی افزود: دادستان به عنوان مدعی العموم به این حادثه و حوادث مشابه ورود کرده و ورود می کند.

محسنی اژه ای با انتقاد از عملکرد مدعیان حقوق بشر گفت: آنچه امروز در میانمار می گذرد تلخ است و امیدواریم خود مسلمانان جهان در این رابطه قدمی بردارند.

بیماری علیرضا رجایی ربطی به زندان ندارد

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که علیرضا رجایی یکی از زندانیان در زندان به دلیل کم کاری بهداری چشمش تخلیه شده است، روند درمانی این فرد چگونه است؟ گفت: برخی ها اگرچه ایرانی هستند اما با دشمنان همکاری می کنند و ما با آنها کاری نداریم. این فردی که اسم بردید دو سال پیش محکومیتش تمام شد این فرد گویا مبتلا به سرطان شده است. زمانی که زندان بوده آثاری از این مسائل وجود نداشته است. به مناسبتی پرونده زندان این فرد را دیدم، در آن موقع مشکل دندان داشته که به مشکلش در بیرون زندان رسیدگی شده بود.

محسنی اژه ای تصریح کرد: ناراحتیم که فردی سرطان بگیرد و رنج برده و چشمش تخلیه شود. اما این فضاسازی هایی که انجام می شود دردی را درمان نمی کند و گاهی فضا را برای خود بیمار و مردم مشوش می کند. کسانی که قصد خیر دارند، از بیان مسائل دروغ بپرهیزند. بیماری اش به هیچ وجه ربطی به محکومیتش ندارد تخلیه چشمش مربوط به زندان نمی شود.

حکم «محمدعلی طاهری» هنوز نهایی نیست

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که اینکه وکیل محمدعلی طاهری عنوان کرده که موکلش به اعدام محکوم شده و رسانه های ضد انقلاب تبلیغ می کنند که جرمش عقیدتی است نظرتان در این زمینه چیست؟ گفت: شخصی است که به عنوان افساد فی الارض شناخته شده است. حکم این فرد در شعبه ای در دیوان عالی نقض شد و به شعبه هم‌عرض رفت و قاضی حکم اعدام را تایید کرده است. البته این حکم قابل اعتراض است و اگر کسی معترض باشد، قانون روند اعتراض را روشن کرده است.

وی افزود: نه قوه قضائیه و نه هیچ دستگاه دیگری تحت فضاسازی رسانه ای اقدامی نخواهد کرد. هنوز حکم صادره شعبه هم‌عرض نهایی نیست و قابل اعتراض است.

۲۰ مدیر نجومی بگیر، دادگاهی می شوند

محسنی اژه ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده حقوق های نجومی گفت: برای پرونده ۲۰ نفر کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارسال شده است. این بدین معناست که حقوقی که گرفته علاوه بر اینکه زیاد بوده، غیرقانونی هم بوده است. از نطر دادسرا این افراد مجرم هستند، علاوه بر این پرونده های دیگری هم در دادسرا در این خصوص مفتوح است.

هیچ کس از سوی دولت به قوه قضاییه معرفی نشد

وی افزود: دولت نسبت به آینده اقداماتی داشت اما در رابطه با گذشته برنامه ای نداشت و هیچ فردی از سوی دولت و دیوان محاسبات به قوه قضاییه معرفی نشده است.

معاون اول قوه قضائیه در خصوص رسیدگی به پرونده مخلوط کردن شن و ماسه در سیلوی گندم گفت: ۵نفر در استان فارس بازداشت شده اند و یک نفر در این رابطه با قرار آزاد شده است.

کیفرخواست پرونده مادحین صادر نشده است

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص رسیدگی به پرونده مادحین و ردپای زنی به اتهام جاسوسی در این پرونده گفت: کیفرخواست این پرونده صادر نشده است، این پرونده در دادسرای ویژه روحانیت بود که بخشی از آن به دادسرای تهران ارجاع شده است. از خانومی به اتهام جاسوسی در این پرونده نام بردید اطلاعی ندارم. همانطور که دادستان تهران هم گفتند این پرونده امنیتی نیست.

معاون اول قوه قضائیه درباره پرونده های املاک شهرداری هم گفت: دو مسئله موجب طولانی شدن پرونده ها می شود که یک بحث، مسائل کارشناسی است. از جمله پرونده هایی که در ارتباط با مسائل کارشناسی مشکل دارد، همین پرونده است. در پرونده های این چنینی، تلاش قوه قضاییه استیفای حق مردم یا نهاد دولتی و عمومی است. مصداق این موضوع، پرونده هایی مثل نگین خودرو، نگین غرب و پرونده برخی شرکت های اعتباری است. قوه قضاییه می تواند به راحتی حکم زندان بدهد اما مهم این است فردی که پول های مردم را گرفته، شناسایی و ردیابی شود و به مردم بازگردانده شود.

در پرونده شهرداری تا چندی قبل، ۳۴ مورد قراردادهایی بود که با کمک شهردار سابق تهران و برخی اقدامات قوه قضاییه، فسخ شد.

طرح کاهش مجازات مواد مخدر هنوز نهایی نشده است

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال دیگری درباره تخفیف مجازات قاچاقچیان مواد مخدر گفت: بارها گفته ام وقتی طرحی در مجلس مطرح می شود، نمایندگان اختیاراتی دارند و از این اختیارات استفاده می کنند. اگر طرح باشد از صفر تا ۱۰۰ در اختیار خودشان است. وقتی این طرح مطرح شد، قوه قضاییه نظریات خود را مطرح کرد اما اینکه چند درصد اعمال شد، بماند. ما هم گفتیم هرچه قانونی شد، ملتزم هستیم حتی اگر نقد داشته باشیم. این طرح هنوز قطعی نشده و شورای نگهبان نظر نداده است. هر زمان که قانونی شود ملتزم به عمل به آن هستیم.

وی افزود: ایرادی نیست که قانونی تصویب شود که نه مواد مخدر توزیع شود و نه کسی اعدام شود. اما اگر بگوییم قاچاقچی را مجازات نکنیم و از طرف دیگر روز به روز مواد مخدر بیشتر توزیع شود، معلوم نیست که صحیح باشد.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، طبق گزارش دادگستری ها، از ابتدای امسال تا ابتدای شهریور ماه جاری، ۱۴۵ هزار و ۲۸۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده که از این مقدار بیش از ۳ هزار کیلو هروئین و ۲۲۰ کیلو شیشه، ۱۱۱ کیلو کراک بوده است. بسیاری از جرایم امروز در جامعه بر اثر استعمال شیشه و کراک است. آیا به صرف برداشتن مجازات اعدام، کار تمام می شود؟ شاید پرسیده شود که آیا با اعدام کار درست می‌شود؟ ما می گوییم چیزی را تصویب کنیم که هم اعدام کمتر شود و هم مواد مخدر. چه بسا اگر اعدام نبود، وضعیت بدتر از الان بود. وزارت امور خارجه ما باید فعال‌تر برخورد کند. این میزان مواد مخدری که از کشور های همسایه می آید باید از منشاء برخورد شود.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با آخرین وضعیت بررسی ها در مورد لایحه مبارزه با خشونت علیه زنان گفت: آنچه که دولت تدوین کرده ۹۰ماده دارد که ۷۰ماده آن قضایی است. آنچه دولت تهیه کرده است و به قوه قضاییه ارسال شده است، دو مسئله دارد که یکی از آنها این است که در سیاست های کلی وظیفه حبس زدایی داریم که از نوع حبس نباشد و آن مواردی که می توان به جای حبس مجازات دیگری تعیین شود، مشخص شود. در این لایحه مجازات حبس زیاد دیده شده که باید مشخص شود چه میزان قابل اصلاح است.

وی افزود: نکته دوم جرم انگاری است. در رابطه با جرم انگاری هم باید مسئله روشن شود که مصداق ها چیست؟ آیا همه آنچه جرم انگاری شده ضرورت دارد یا خیر؟

در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اخبار ضدونقیضی که راجع به حصر و مسائل مرتبط با آن امروز در رسانه ها مطرح است، آیا قوه قضاییه بنا ندارد برای افکارعمومی این مسئله را به صورت شفاف روشن نماید، گفت: در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی قرار شد حصر ادامه داشته باشد.محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: بحث دیگر این است که در طول این مدت برخی خانواده هایشان و خودشان در رابطه با برخی مسائل مثل رفت و آمدها و مسائل پزشکی درخواست هایی داشتند که به تمام آنها توجه داشتند. در امر پزشکی نه تنها کوتاهی نشده بلکه بنا به نظر پزشکان و نظر روسای بیمارستان‌هایی که آقای کروبی بستری شده بود، ما برای روسای قوا هم چنین سرویسی نداریم. دو الی سه سال پیش، حاج خانم کروبی تقاضا کرد که خانه جدیدی خریدیم و می خواهیم از این خانه منتقل شویم که بعد از بررسی ها موافقت شد. گهگاهی درخواست های دیگر داشتند که هر آنچه که در چارچوب این مصوبه بوده، انجام شده است.

دستور رییس قوه‌قضاییه برای گشایش در مراجعه بستگان درجه یک محصوران

او خاطر نشان کرد: از حدود یکسال پیش ریاست قوه قضاییه دستوراتی دادند که نسبت به برخی از مراجعات بستگان درجه یک، گشایش بیشتری داده شود. کمیته‌ای در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای پیگیری و هماهنگی که نمایندگانی از قوه قضاییه و وزارت اطلاعات حضور دارند تا امورات را تمشیت کنند، تشکیل شده است. در مورد مسائل پزشکی نیز قرار بود علاوه بر خود حاج خانم کروبی که زمانی رئیس بیمارستان بود، وزیر بهداشت هم نظارت کند. البته حصر درباره همسر خانم کروبی نیست.

معاون اول قوه‌قضاییه با بیان اینکه افرادی که تصور می‌کنند با فضاسازی و جوسازی مصوبه شورای عالی امنیت ملی باطل می شود، سخت در اشتباه هستند، گفت: شورای عالی امنیت ملی نه آن موقع ونه الان با فضاسازی تصمیم نمی‌گیرد و قوه قضاییه هم همین طور است و چه بسا در قضایای مشابه، فضاسازی ها کار را بدتر کرده است. آن کمیته و قوه قضاییه به عنوان ناظر و وزارت اطلاعات به عنوان مجری و ضابط، آن کاری که در چارچوب مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، انجام می دهیم و اگر روزی هم مصوبه شورای عالی امنیت ملی ادامه حصر نباشد، قوه قضاییه کار خود را انجام می دهد.

خروج ماموران امنیتی از خانه کروبی

او در مورد خروج ماموران از خانه کروبی نیز گفت: طبق نقل قول از مباشرین این قضیه، گفته شد افرادی که به خانه رفت و آمد می‌کنند با حضور افرادی که برای امنیت مسئله در طبقه پایین مستقر هستند،  ناراحت‌اند. گفتم الزامی ندارد که حتما داخل خانه باشند. الان هم می گویم که این ماموران با شرط آقای کروبی از خانه خارج نشدند بلکه یک درخواست بود که بررسی و موافقت شد. افراد چهارشنبه هفته قبل از خانه خارج شده و تعهدی از خانواده ایشان گرفته شد که تامین این مسائل با خود شماست و اگر در منزل اتفاقی پیش آمد، با خود شماست. در بیرون از خانه امکانی فراهم شده و همین نیروها امنیت را فراهم می کنند.

 غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی #قوه_قضاییه در نشست خبری امروز خود درباره پرونده موسسه اعتباری کاسپین گفت:
 ▪️مدتها صحبت شد چند شرکت تعاونی ادغام شده اند و شده کاسپین. این صحبت صحیح نبود. تعدادی موسسه تعاونی اعتبار مشکل داشتند و منحل شدند. #بانک_مرکزی به افرادی که تعاونی ها را داشتند، گفت شما بیایید با موسسه #کاسپین همکاری کنید و سپرده گذاران خود را سرویس دهید. یک کار اشتباهی بانک مرکزی کرده و قبل از اینکه 8 تعاونی اعتبار منحل شده، مفاصا حساب شوند و موجودی و طلب و بدهی شان مشخص شود و بعد کاسپین اعلام موجودیت کند، به کاسپین مجوز می دهند.

 ▪️اقدام خوب بعدی بانک مرکزی این بود که زانوی خود را زیر این بار خم کرد و خط اعتباری تشکیل داد و 15 هزار میلیارد ریال تا امروز از این خط اعتباری برای پرداخت به سپرده گذاران اختصاص داده شده و جدول بندی شده تا 200 میلیون تومان پرداخت شود. سود هم تا زمانی که توقیف نشده بودند، محاسبه می شود. تا به امروز 80 شعبه کاسپین اجازه فعالیت داده شده که این تعداد افزایش خواهد یافت.

 ▪️در شرکتهای تعاونی اعتبار منحل شده، 3 تای شان مشکل اساسی داشتند از جمله موسسه #فرشتگان. مدیران این موسسه بازداشت شده اند. آنها کسری سنگین دارند. از دولت گلایه داشتیم چرا نظارت نشده است؟ چرا باید بنشینیم فرشتگان به وجود بیاید؟ کله آدم از لیستی که توسط مدیرعامل فرشتگان به نام خانم و فرزندش شده بود، سوت می کشید! پول بادآورده به این ترتیب خرج می شد و مردم و دستگاه قضایی گرفتار می شوند.
پرونده قضاییه مسائل امنیت کروبی شورای زندان دستگاه اعدام مجازات داشتند کاسپین امروز رابطه افزود سخنگوی مسئله عنوان اینکه موسسه فضاسازی تعاونی فرشتگان درباره قضائیه دارند اعتباری افرادی دیگری مصوبه ندارد گرفته وضعیت اعتراض رسانه قانونی درخواست پزشکی ماموران اعتبار مرکزی انگاری بررسی معاون تهران نهایی وزارت علاوه کیفرخواست زمانی تصادف آموزان محسنی خانواده امنیتی رسیدگی تخلیه ادامه چارچوب موافقت روسای محسنی‌اژه‌ای حادثه لایحه برخورد امیدواریم میزان چنینی قضایی العموم نباشد بستگان لیستی فراهم دادند سپرده پرداخت گذاران شماست مدیرعامل ابتدای گشایش اطلاعات تشکیل فرزندش نظارت قوه‌قضاییه هستیم نداریم ارسال بردید همکاری دادسرا معرفی افراد محکومیتش نجومی چیست؟ بیرون محمدعلی دیوان هم‌عرض سرطان البته بازداشت مادحین خودشان دادستان مشابه اقدامات ملتزم تصویب طاهری مصداق کارشناسی دادسرای جاسوسی اتهام رجایی علیرضا بیماری شهرداری توزیع