برگزیده ها

مازندمجلس: دبیر کل سازمان ملل در واکنش به آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی گفت که این آزمایش ثبات را به شدت متزلزل می‌کند.

مازندمجلس: "آنتونیو گوترش"، دبیر کل سازمان ملل طی سخنانی گفت: آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی ثبات را به شدت متزلزل می‌کند.
منابع خبری روز یکشنبه پس از اعلام وقوع دست‌کم دو زمین‌لرزه در نزدیکی سایت هسته‌ای کره شمالی واقع در شمال شرق این کشور، از اقدام پیونگ‌یانگ برای انجام ششمین آزمایش هسته‌ای خود خبر دادند.  
ابتدا سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.3 در مقیاس ریشتر را در این منطقه ثبت کرده است. دولت کره جنوبی گفت به نظر می‌رسد این زمین‌لرزه ناشی از انجام آزمایش هسته‌ای بوده است.
پس از آن، مرکز لرزه‌نگاری چین اعلام کرد زمین‌لرزه دومی با قدرت 4.6 در مقیاس ریشتر را به فاصله هشت دقیقه پس از زمین‌لرزه اول به ثبت رسانده است که احتمالاً ناشی از انفجار بوده است.
در ژاپن، وزیر خارجه این کشور در جمع خبرنگاران تأیید کرد که این زمین‌لرزه  ناشی از آزمایش هسته‌ای بوده است.  نخست‌وزیر «شینزو آبه» گفت کشورش یک آزمایش هسته‌ای دیگر را تحمل نخواهد کرد.
همچنین رئیس جمهور آمریکا در توئیت جدیدی در واکنش به آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره‌شمالی نوشت: من با ژنرال کلی، ژنرال ماتیس و دیگر مقامات نظامی در کاخ سفید دیدار خواهم کرد تا با آنها درباره کره‌شمالی گفت‌وگو کنم.
وی افزود: علاوه بر این آمریکا به دنبال افزودن گزینه‌های دیگر است که بر اساس آن تجارت را با هرکشوری که با کره شمالی داد وستد دارد متوقف کند.
پیش از این نیز کاخ سفید اعلام کرده بود که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا نشستی را با تیم امنیت ملی این کشور برای بررسی آزماش بمب هیدروژنی امروز کره‌شمالی برگزار خواهد کرد.
از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که در حال آماده سازی تحریم‌های جدید علیه کره شمالی است.
کاخ کرملین روسیه نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه آماده مشارکت در کلیه مذاکرات درباره کره‌شمالی به عنوان بخشی از سازمان ملل می‌باشد و رئیس جمهور روسیه تا کنون هیچگونه طرحی برای برگزاری گفت‌وگو با رهبر کره‌شمالی ندارد.
کرملین تاکید کرد: تحریم‌ها علیه کره‌شمالی عدم تاثیرگذاری خود را ثابت کرد و مسکو و پکن بر ضرورت جلوگیری از تشدید تنش‌ها درباره بحران کره‌شمالی تاکید کرده و بر هماهنگی‌ها برای محدود کردن استفاده از سلاح اتمی توافق کردند.
بر اساس این بیانیه کرملین اعلام کرد: روسیه به دلیل مرز مشترک با کره‌شمالی بیشترین نگرانی را از اوضاع کنونی داشته و بر حل سیاسی این بحران تاکید دارد.
کره‌شمالی اعلام هسته‌ای آزمایش آمریکا زمین‌لرزه روسیه کرملین جمهور درباره تاکید شمالی گفت‌وگو آماده بحران مقیاس می‌کند متزلزل گوترش ریشتر هیدروژنی ژنرال