برگزیده ها
تایید آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی/ پيونگ يانگ بمب 100 کیلو تُنی شلیک کرده كه 4 تا 5 برابر قوی‌تر از بمب اتمی است که بر سر ناکازاکی فرو آمده بود/ نشست ترامپ با مقامات نظامی آمریکا
مازندمجلس: صبح امروز، جهان در شرق دور با آزمایش هسته‌ای کره شمالی و زمین‌لرزه‌های ناشی از آن از خواب پرید. دستکم دو زمین لرزه به بزرگی ۵.۶ و ۴.۶ ریشتر توسط دستگاه‌های لرزه‌نگاری ژاپن، چین و کره جنوبی ثبت شد و همین امر احتمال وقوع یک آزمایش هسته‌ای دیگر از سوی کره شمالی را قوت بخشید.

بعد از آن کره‌شمالی در بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، انجام ششمین آزمایش هسته‌ای را تایید کرد و آن را موفقیت آمیز خواند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ در این بیانیه آمده است: کره شمالی با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است. بر اساس اعلام مقامات پیونگ‌یانگ این بمب هیدروژنی قابلیت بارگذاری بر روی موشک‌های جدید بالستیک بین‌ قاره‌ای را دارد.

تلویزیون کره شمالی گفت آزمایش این بمب هیدروژنی به دستور کیم جونگ اون انجام شد و یک موفقیت کامل و گامی معنادار در جهت تکمیل برنامه تسلیحات هسته‌ای کشور بوده است.

خبرگزاری رسمی حکومت کره شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) نيز گفت: همه اجزای بمب هیدروژنی در داخل کشور تولید شده است.

واكنش ها به آزمايش بمب هيدروژني
در پی این اتفاق کره جنوبی ضمن محکوم کردن این آزمایش موشکی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا جلسه‌ای فوری تشکیل دهد.

ارتش کره جنوبی گفت به نظر می‌رسد کره شمالی آزمایش اتمی انجام داده و کمیته دفاعی پارلمان کره جنوبی تخمین زد که کره شمالی بمب 100 کیلو تُنی شلیک کرده یعنی 4 تا 5 برابر قوی‌تر از بمب اتمی که در سال 1945 بر سر ناکازاکی در ژاپن فرو آمده بود. چین نیز انجام این آزمایش را به شدت محکوم و سازمان ملل نیز ابراز تاسف خود را اعلام کرد.

سئول اعلام کرده که در صدد اجرای شدیدترین تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی برای انزوای کامل این کشور است. کره جنوبی همچنین گفت که در نظر دارد قوی‌ترین سلاح‌های تاکتیکی آمریکا را برای دفاع از خود مستقر کند.

در توکیو نیز شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن قول داد که ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را نادیده نگیرد. ژاپن اعلام کرده لرزه‌هایی که پس از این آزمایش در کره شمالی ثبت شده نشان دهنده این است که این آزمایش حداقل ۱۰ بار قوی‌تر از آزمایش‌های قبلی بوده است. آزمایش هسته‌ای قبلی بنا به تخمین کارشناسان حدود ۱۰ کیلوتن قدرت داشت.

آژانس آب و هوایی کره جنوبی با تایید بسیار قوی بودن این آزمایش هسته‌ای اعلام کرده، احتمالا قدرت این انفجار ۵۰ تا ۶۰ کیلو تن یعنی پنج تا شش برابر قوی‌تر از پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سپتامبر گذشته بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برنامه هسته‌ای کره شمالی را نگرانی جدی دانست.

دیلی استار انگلیس در خبری فوری گزارش داده که به دنبال انجام آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی، آمریکا احتمال بکارگیری توانمندی‌های نظامی خود را بررسی می‌کند. این رسانه غربی به جزئیات بیشتری درباره این خبر اشاره نکرده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز خواستار «پاسخ بسیار قاطع» جامعه جهانی به آزمایش اتمی کره شمالی شد.

ملکولم ترنبول، نخست وزیر استرالیا هم آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی را محکوم کرد و گفت این اقدامی خطری عمیق علیه صلح جهانی است.

نشست ترامپ با مقامات نظامی آمریکا درباره کره‌شمالی
ترامپ از برگزاری نشست با مقامات نظامی آمریکا درباره موضوع کره‌شمالی خبر داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توئیت جدیدی در واکنش به آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره‌شمالی نوشت: من با ژنرال کلی، ژنرال ماتیس و دیگر مقامات نظامی در کاخ سفید دیدار خواهم کرد تا با آنها درباره کره‌شمالی گفت‌وگو کنم.

وی افزود: علاوه بر این آمریکا به دنبال افزودن گزینه‌های دیگر است که بر اساس آن تجارت را با هرکشوری که با کره شمالی داد وستد دارد متوقف کند.

همچنین رئیس جمهور آمریکا، با انتشار چندین پیام در حساب توییتری خود منتشر کرد.ترامپ در این پیام توییتری نوشت: کره شمالی یک آزمایش هسته ای بزرگ انجام داده است. اظهارات و اقدامات آنها در قبال آمریکا ابعاد بسیار خصمانه و خطرناکی گرفته است.

او در پیام دیگری نوشت: کره شمالی یک کشور سرکش است که تهدید بزرگی برای چین به شمار می رود و مایه شرمندگی این کشور که در صدد کمک است و به موفقیت کمی دست یافته، شده است. 

ترامپ در ادامه مجموعه توییت های خود در واکنش به آزمایش هسته ای کره شمالی نوشت: کره جنوبی همانطور که من به آنها گفتم، فهمید که مذاکره با کره شمالی برای دعوت به آرامش اثر گذار نیست، آنها فقط یک چیز (جنگ) را می فهمند!

برخی از رسانه ها با پوشش توییت های ترامپ نوشتند منظور رئیس جمهور آمریکا از اینکه کره شمالی فقط یک چیز را می فهمد، جنگ است و ترامپ گزینه نظامی را تنها روش مقابله با پیونگ یانگ می داند.


از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که در حال آماده سازی تحریم‌های جدید علیه کره شمالی است.

بمب هیدروژنی سلاحی از جهنم
بمب هیدروژنی نیرومندترین سلاحی است که تاکنون بشر توانسته به آن دست یابد که در آن با یک فرایندی بسیار پیچیده شیمیایی و فیزیکی با همجوشی اتم‌های هیدروژن انرژی بسیار زیادی در زمانی بسیار کوتاه آزاد می‌شود.

انرژی حاصل از پیوند اتم‌های هیدروژن ‌در یک بمب اتمی هیدروژنی به مراتب بیشتر از شکافت هسته‌ای است که در انواع دیگر بمب‌های اتمی به کار می‌رود و البته ساخت آن نیز به همین میزان دشوارتر است. به همین دلیل است که کارشناسان هنوز شک دارند که کره شمالی توانسته باشد به این سطح از فناوری دست یابد.

قوی‌ترین بمب هیدروژنی که تاکنون انسان آزمایش کرده، بمب تزار است که شوروی در سال 1961  آزمایش کرد و قدرتی معادل 58 مگا تن تی‌ان‌تی داشت. برای مقایسه میزان قدرت تخریب این بمب باید بدانیم که تزار سه هزار برابر از بمب اتمی که آمریکا در جریان جنگ دوم جهانی بر فراز هیروشیما رها کرد، قوی‌تر بود.

کره شمالی تا به حال به پنج آزمایش هسته‌ای دست‌ زده است. این کشور در جریان آزمایش چهارم دستیابی به یک بمب هیدروژنی را اعلام کرد. ناظران تردید دارند پیونگ یانگ به یک بمب هیدروژنی دست پیدا کرده باشد.

ادعای امروز کره شمالی مبنی بر نصب کلاهک هیدروژنی روی موشک قاره‌پیما هنوز توسط منابع مستقل تایید نشده است. بمب هیدروژنی حجم زیادی ندارند و در کلاهک موشک‌های بالستیک جای می‌گیرد.

کره شمالی همچنین اخیرا دست به یک آزمایش موشکی زد که طی آن یک فروند موشک بالستیک از فراز خاک ژاپن عبور کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا آن اقدام را محکوم کرد.
شمالی آزمایش هیدروژنی آمریکا هسته‌ای اعلام جنوبی بسیار نظامی ترامپ قوی‌تر مقامات محکوم کره‌شمالی تایید موفقیت جمهور درباره برابر جهانی بالستیک امنیت همچنین انرژی شورای توییت پیونگ سلاحی توییتری ژنرال ناکازاکی واکنش تاکنون توانسته دارند جریان کلاهک میزان زیادی اتم‌های هیدروژن امروز بزرگی گزارش تخمین تحریم‌های خبرگزاری موشکی اتفاق موشک‌های ششمین قوی‌ترین دنبال رسانه احتمال تلویزیون کارشناسان آژانس برنامه