برگزیده ها
مازندمجلس: آقای ظریف باید مراقب رفتار آمانو باشد زیرا اوست که سعی می کند آرزوی نیکی هیلی را برآورده سازد و این ماجرای اخیر غربی ها در موضوع بازرشی از مراکز نظامی ایران در واقع پازلی است که ترامپ در آمریکا طراحی کرده است.

دیوانه بازی های ترامپ دیگر موضوعی است که بر همه مردم جهان ثابت شده است، رئیس جمهوری که با سر و صدای زیاد و با مخالفان بسیاری به ردای ریاست جمهوری را در آمریکا به تن کرد و هر روز اخبار متفاوت و جنجال برانگیزی از او منتشر می شود.

به گزارش افکارنیوز، اما این دیوانه در مقابل ایران نقشه های بسیاری در سر دارد که یکی از آنها مربوط به برجام است، به خصوص اینکه از پاره کردن این سند بین المللی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم دم زده بود و همه پس از به قدرت رسیدن وی منتظر بودند ببینند با برجام چه کار خواهد کرد.

به نظر می رسد ترامپ جدیدا بازی خود را درباره برجام شروع کرده، او به نیکی هیلی ماموریت داده تا با آمانو دیدار کند و در این دیدار باز هم درباره بازدید از تجهیزات نظامی ایران سخن گفته شود تا فشارها و تحریم ها علیه کشورمان دوباره بیشتر شود.

ترامپ در واقع می خواهد با مطرح کردن ادعاهای واهی درباره مراکز نظامی ایران، آژانس را وادار کند از مراکز نظامی کشورمان بازرسی کند، او به خوبی می داند ایران با این درخواست به شدت مخالف است و همانطور که مشخص شد وزارت خارجه در هفته گذشته این موضوع را اعلام کرد.

اما اصل این سناریو برای گزارش ماه اکتبر آژانس انرژی اتمی است، آمریکایی ها به دنبال این هستند که  تا با فشار بر آژانس برای بازرسی نظامی، بهانه لازم برای گزارش ماه اکتبر در راستای طرح ادعای نقض برجام توسط ایران را به‌دست آورند و این در حالی است که آمانو نیز درباره بازرسی از مراکز نظامی ایران به گونه‌ای اظهارنظر کرد که خواسته ترامپ از آژانس را محقق کرد.

آمانو گفت: آژانس هر زمان بخواهد می‌تواند به سایت‌های نظامی ایران دسترسی داشته باشد... در صورت وجود شواهدی از فعالیت‌های «اتمی مشکوک» در ایران، این نهاد سازمان ملل به تمام «اماکن مرتبط» دسترسی خواهد داشت.

سخنان آمانو در واقع تکمیل پازل ترامپ برای فشار بر ایران بود زیرا هم درخواست نیکی هیلی و اظهارات وی را تقویت کرده و هم بر خلاف موضع شفاف ایران موضع گرفته است.

از سوی دیگر ظریف نیز دست به کار شد و در پی تحرکات نیکی هیلی برای فشار بر ایران و ادعای بازدید از تجهیزات نظامی نامه ای به نامه ای به آمانو و موگرینی نوشته و در آن نسبت به عواقب این اقدامات آمریکا ابراز نگرانی کرده بود.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  درباره دیدار اخیر نیکی هیلی با آمانو بحث‌هایی مطرح شده؛ از جمله اینکه آمریکا به آژانس انرژی اتمی برای بازرسی‌های بیشتر و فراتر از تعهد ما فشار بیاورد. آیا در برجام بازرسی‌هایی از نوع مطرح شده توسط نیکی هیلی پیش‌بینی شده است؟ برجام در این‌باره چه می‌گوید؟ گفت: ببینید! برجام چارچوب کاملی است و در همه زمینه‌ها هم راهکارهای خودش را مشخص کرده و بسیار هم دقیق مذاکره و نوشته‌شده و حالا ممکن است همه خواسته‌های یک‌طرف را نداشته باشد و طبیعی هم هست، هیچ توافقی همه خواسته‌های همه طرف‌ها را ندارد اگرنه اسم آن توافق نمی‌شد، بلکه اسم آن را دستورالعمل می‌گذاشتند. اینکه این توافق بوده نشان‌دهنده این است که همه در حوزه خواسته‌های‌شان به یک حد میانی رسیده‌اند لذا آنچه خانم هیلی مطرح کرده بودند بیشتر نشان‌دهنده بی‌اطلاعی ایشان از متن توافق در همه حوزه‌هایی که در آن اظهارنظر کردند، است. برجام کاملاً صریح و کاملاً روشن است و میزان نظارت در برجام هم در آن مشخص است. اینکه ایشان ادعا کرده است درواقع میزان راستی‌آزمایی ممکن برای آژانس و تایید توسط آژانس بستگی به میزان نظارت دارد از اصل حرف غلطی است. به‌خاطر اینکه برجام کاملاً این راستی‌آزمایی و چارچوب راستی‌آزمایی و مبنایش را تعیین کرده است لذا آنچه برجام خواسته، دارد عمل می‌شود و آنچه خانم هیلی می‌خواهند، ممکن است متفاوت باشد ولی ایشان نمی‌توانند خواسته‌های خودشان را و آمال و آرزوهای خودشان را به‌عنوان ایراد برجام مطرح بکنند. حتماً ایشان هم اگر مثل اسلاف‌شان در جلسه مذاکره حضور می‌داشتند، می‌دانستند آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته یک حد متوازنی است که برای همه شرکت‌کنندگان قابل‌قبول بوده، نه اینکه صرفاً خواسته‌ها و امیال یک یا چند تا از طرف‌های برجام باشد. این بالاخره یک واقعیتی است که ما در اظهارنظرهایی که از طرف سایر مقامات اروپایی و متحدان آمریکا در این زمینه هم شده کاملا شاهدش بودیم.

آقای ظریف باید مراقب رفتار آمانو باشد زیرا اوست که سعی می کند آرزوی نیکی هیلی را برآورده سازد و این ماجرای اخیر غربی ها در موضوع بازرشی از مراکز نظامی ایران در واقع پازلی است که ترامپ در آمریکا طراحی کرده است.
منبع:افکارنیوز
برجام نظامی آمانو ترامپ آژانس اینکه آمریکا مراکز درباره توافق کاملاً بیشتر مراقب بازرسی راستی‌آزمایی دیدار خواسته‌های موضوع میزان نشان‌دهنده خواسته اظهارنظر دسترسی گرفته نظارت ادعای چارچوب خودشان مذاکره تجهیزات بازرشی پازلی ماجرای برآورده رفتار آرزوی طراحی بسیاری درخواست گزارش کشورمان بازدید متفاوت اکتبر