برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - روزنامه اطلاعات در یادداشتی به روش ابراهیم یزدی و نوع مخالفان وی پرداخت.

مازندمجلس:در بخشی از این یادداشت آمده است:

 تغییر روش را در دو برهه  زندگی دکتر یزدی می‌توان مشاهده کرد. نخست در میانه دهه ۱۳۷۰ در جریان انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی که با توجه به تحلیل مشخص از شرایط مشخص دکتر یزدی به تغییر شیوه فعالیت سیاسی روی آورد وعدم مشارکت در انتخابات جای خود را به فعالیت و حضور فعالانه در عرصه انتخابات داد. از آن پس به جای عدم شرکت، یزدی و همفکرانش همواره در تمام انتخابات برگزار شده شرکت فعال داشتند.
انعطاف دیگری که در دهه ۱۳۸۰ از سوی دکتر یزدی در پیش گرفته شد در برخورد با نیروهای سیاسی بود. یزدی در میانه دهه ۱۳۸۰ شروع به نامه نگاری با مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی دبیر کل جمعیت موتلفه اسلامی کرد. انتشار نامه‌های متبادله میان آن دو با توجه به فاصله فکری و سیاسی آنها با یکدیگر در ابتدای امر تعجب زیادی را در عرصه سیاسی و درمیان نیروهای سیاسی برانگیخت. همچنین گفت وگو، ایجاد رابطه و تعامل میان یزدی و طیف همفکرانش با نیروهای اصلاح طلب به رغم اختلافات وسیع گذشته‌های آنها نیز در همین راستا انجام گرفت.
این تغییر روش در برخورد با نیروهای سیاسی در داخل موجب شد تا به مقدار زیادی از سوء تفاهمات میان دکتر یزدی و مخالفان سیاسی وی در داخل کاسته شود.
دکتر یزدی در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب و به ویژه در سال‌های اخیر آماج حجم حملات وسیعی در رسانه‌های بیرون از کشور قرارگرفت. آنهایی که با هرچه بوی ایرانیت و اسلامیت می‌دهد مخالفند و با هرکه در ساقط کردن رژیم استبدادی و خودکامه پهلوی دستی برآتش داشته است دشمن‌اند، در طول این سال‌ها به انحاء گوناگون تا توانستند با بهانه‌های مختلف یزدی را مورد دشنام‌ها و اتهامات متعدد قرار دادند.
دکتر یزدی که در ابتدای انقلاب از سوی نیروهای چپ و چپ زده با عنوان لیبرال، جاسوس آمریکا متهم می‌شد، از سوی طیف نیروهای سلطنت طلب با اتهام دخالت در اعدام‌های اوایل انقلاب و کسی که در استقرار نظام جمهوری اسلامی نقش داشته است و صدها تهمت و افترای دیگر از این قبیل مواجه شد. اما به رغم همه این هجوم‌ها و تهمت‌ها او به راه خود که برخاسته از دیدگاهی ایدئولوژیک – استراژیک بود ادامه داد.
امروز دکتر ابراهیم یزدی بار خویش بر زمین نهاده و دنیای فانی را به سوی معبود جاوید خود ترک گفته است. اما آیا آنها که از گذشته تا به امروز او را با سخن و قلم خود متهم ساختند به این روش ادامه می‌دهند یا از این شیوه دست برخواهند داشت؟ ‏

 

17302

سیاسی نیروهای انتخابات انقلاب اسلامی ابتدای زیادی امروز سال‌های ادامه همفکرانش میانه ابراهیم تغییر فعالیت سلطنت برخورد