برگزیده ها
اقتصاددان کانادایی:جذب سرمایه ایرانیان مهمتر از جلب سرمایه گذاری خارجی است

مازندمجلس: تهران- ایرنا- اقتصاددان کانادایی و بنیانگذار موسسه فریزر (Fraser) می گوید: جذب سرمایه ایرانیان مهمتر از جلب سرمایه گذاری های خارجی است، اما شاهدیم که افراد در حال ترک ایران هستند.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مایکل واکر» امروز (دوشنبه) در نشست هم‌اندیشی «ارتقای شاخص آزادی اقتصادی ایران» در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: ایرانی های زیادی در خارج از این کشور زندگی می کنند که علاقه ای به سرمایه گذاری در وطن خود ندارند.
به گفته وی، این ایرانی ها بستگی دارد با فراهم کردن شرایط، سرمایه های بیشتری را به کشورشان بیاورند.
واکر ادامه داد: ایران رتبه 150 را در بین 156 کشور جهان در شاخص آزادی اقتصادی دارد که برخی عنوان می کنند به دلیل تحریم ها بوده، اما به اعتقاد من، ناشی از سیاست های غلط گذشته تان بویژه در زمینه سرمایه گذاری و جذب نیروی کار بوده است.
وی با اظهار تعجب از اینکه ایرانیان نگران آغاز هرگونه سرمایه گذاری در کشورشان هستند، افزود: آزادی اقتصادی یعنی هر کس بتواند برای خود تصمیم اقتصادی گرفته و از دولت و سایر افراد هیچگونه تاثیرپذیری نداشته باشد.
بنیانگذار موسسه فریزر گفت: رویت رد پای دولت در زمینه های مختلف سبب شده است تا آزادی اقتصادی ایرانیان کاهش شدیدی داشته باشد و اگر این شاخص مورد حفاظت قانونی قرار نگیرد، توانایی انجام کار و تولید پول پاک کاهش خواهد یافت.
واکر یادآور شد: ایرانی ها نباید فقط به بازار 80 میلیونی خود بسنده کنند، بلکه باید با کل جهان مراوده داشته باشند.
اقتصاددان کانادایی افزود: ایران کشوری با تاب آوری بالا است که در سال های گذشته سختی های بسیاری را متحمل شده است .
وی افزود: اما بدون دستیابی به آزادی اقتصادی، افراد و دولت نمی توانند پیشرفت داشته باشند و خود را به روز رسانی کرده و توسعه دهند.
کارشناس ارشد اقتصادی درباره کشورهای شیلی، هنگ کنگ و سنگاپور که زمانی کشورهای فقیری بودند، گفت: با در پیش گرفتن سیاست آزادی اقتصادی، امروز شیلی به ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی تبدیل شده و سنگاپور دومین رشد سریع اقتصادی را در بین کشورهای جهان تجربه کرده است.
به گفته واکر،کشورهای برخوردار از آزادی های اقتصادی، علاوه بر کاهش شدید فقر و بهبود وضعیت رفاهی افراد جامعه، از نظر سیاسی نیز دموکراتیک تر و افراد سطح آموزش بالاتری برخوردار بوده و فساد اداری شان پایین تر است.
وی با اشاره به اینکه ایران در دهه 70 میلادی درآمد سرانه بالایی داشت حتی از متوسط جهانی نیز بالاتر بود، افزود: امروز ایران با پشت سرگذاشتن انقلاب، جنگ و کاهش تولید، با تنزل رتبه درآمد سرانه مواجه شده و پس از سه دهه نتوانست به شکوفایی اقتصادی دست یابد.
به گزارش ایرنا، موسسه فریزر که یک نهاد معتبر بین‌المللی در حوزه مطالعات اقتصادی و به ویژه سنجش آزادی اقتصادی کشورهای جهان است که در سال 1974 میلادی تاسیس شد.
این موسسه با مطالعه و سنجش متغییرهای اقتصادی که از پنج شاخص شامل «اندازه دولت، ‌مخارج، ‌مالیات ها و مشارکت دولت»، «ساختار قانونی و حمایت از مالکیت خصوصی»، «دسترسی به پول قوی»، « آزادی مبادله با همسایگان»، « قوانین مربوط به اعتبارات، بازار نیروی کار و کالا (کسب و کار)» تشکیل شده، گزارش های خود را در زمینه آزادی اقتصادی در کشورها منتشر می کند.
رتبه هر شاخص در فاصله صفر تا 10 قرار دارد که هر چه این رتبه به عدد 10 نزدیک تر باشد بیانگر آزادی اقتصادی بیشتر در آن کشور است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 ** 1070**1561** خبرنگار: محمد ملک دار ** انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

مايك واكر

شاخص آزادي اقتصادي

موسسه فريزر

اقتصادی آزادی سرمایه کشورهای افزود گذاری موسسه افراد ایرانی گزارش ایرنا زمینه امروز ایرانیان بازار باشند میلادی درآمد سرانه تولید برخوردار سنگاپور گذشته کشورشان خبرنگار کانادایی سیاست اقتصاددان فریزر اینکه نیروی قانونی