برگزیده ها
امین‌زاده: نقد مشفقانه دولت جنبه پیشگیری دارد نه مچ‌گیری

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - معاون اسبق رئیس‌جمهور در دولت یازدهم گفت: نقد مناسب، قانونی و مشفقانه آنی است که چارچوب را رعایت کند. منتقد یک واقعیتی را می‌بیند، نقص هایش را به دولت نشان می‌دهد و راه‌حل‌هایش را هم می‌گوید. به عبارت دیگر جایگزین‌های آن عملکرد را تشریح می‌کند. این چارچوب نقد است.

مازندمجلس:امید کرمانی‌ها: رهبر انقلاب دولت دوازدهم را به شنیدن دیدگاه های منتقدان توصیه کردند چون نقدو نقادی گرچه شاید آثار کوتاه مدتش دلخوری مسئولان اجرایی را در پی داشته باشد امادر درازمدت وقتی نتایج مثبتش در روشن کردن زوایای مختلف امور برای تصمیم گیری بهتر،ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه ها روشن می شود، قطعا لبخند رضایت را بر لبان مجریانمی آورد اما بین نقد و تخریب یک مرز ظریفی وجود دارد، برخی معتقدند نقد هیچ مرز وچارچوبی ندارد اما در مقابل کسانی هستند که نقد بدون چارچوب اخلاقی و قانونی رامصداق تخریب و تشویش اذهان عمومی می دانند. الهام امین‌زاده از اعضای کابینهدوازدهم که روزی مسئولیت معاونت حقوقی رئیس جمهوری را برعهده داشت و بعد دستیارویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی شد، می گوید: نقد مشفقانه در عین حال که مشکلات،نقایص، ایرادات و احیانا نادیده گرفتن قوانین را یادآور می شود و راه حل ها را نیزبه نقدشونده ارائه می کند، در واقع بیشتر جنبه پیشگیری دارد تا مچ‌گیری. چنین نقدیمی تواند اعتلا به امور در کشور بیانجامد.

مشروح گفتگوی امین زاده با خبرآنلاین را درادامه بخوانید.

***

توصیه رهبر انقلاب به دولتمردان این بود که حرفمنتقدان را بشنوند، به نظر شما دولت در مواجهه با منتقدان باید چگونه رفتار کند؟

نقد و ارائه راه حل برای همه دولت ها نیاز استچون پیشنهادهای متخصصین مختلف را دریافت می کنند و برای رفع مشکلات راهنمایی می شوندپس خوب است؛ دولتمردان برای تصحیح فعالیت‌شان در حوزه های مختلف اجرایی همچون خدماتی،تولیدی، صنعتی، کشاورزی، بهداشت و درمان پیشنهادها را بشنوند و مورد ارزیابی قراردهند. به هر حال بخشی از انتقادها به دیدگاه های صاحب نظران بر می گردد، دولت قاعدتااین نقدها را صبورانه باید بپذیرد و درباره آنها تأمل کند و به هر حال ممکن استحرف های خوب، حرفهای مثبت و تعریف و تمجید خوب باشد ولی نقد و انتقاد نیز می تواندبه ارتقا و تکمیل اقدامات دستگاه های اجرایی منتهی شود.

شما که روزی از اعضای کابینه بودید، بفرماییدمرز نقد و تخریب را تا کجا می دانید؟

نقد و تخریب یکسری پدیده های شفاهی هستند براساسوضعیت اجتماعی بیان می شوند. نقد زمانی تخریب نیست و سازنده توصیف می شود که همراهبا تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، اهانت و افترا به مسئولان نباشد. نقد مشفقانهدر عین حال که مشکلات، نقایص، ایرادات و احیانا نادیده گرفتن قوانین را یادآور میشود و راه حل ها را نیز به نقدشونده ارائه می کند، در واقع بیشتر جنبه پیشگیریدارد تا مچ‌گیری. چنین نقدی می تواند اعتلا به امور در کشور بیانجامد.

وقتی نقد از چارچوب خود خارج و با ادبیات توهینآمیز همراه می شود یا نوعی مانع تراشی برای دولت به وجود می آورد مثل لغو سخنرانیها و مراسم های مجوزدار یا چالش آفرینی و خط و نشان کشیدن برای مدیران دولتی، دراین حالت دولت باید چه اقدامی انجام دهد، آیا باید همچنان رویه ای را دنبال کند کهبا منتقدان دارد یا دیگر اسم این کارها انتقاد نیست و برخورد دیگری را می طلبد؟

خیر، اگر جامعه به دلیل مسئله غیرواقع و کذب متأثرو نگران شود و آسیب ببیند. اول باید تذکر و هشدار داد و درباره موضوعات کذب اطلاعرسانی صحیح کرد تا جامعه دریابد، آن مباحث قالب نقد را ندارد بلکه برای تشویشاذهان عمومی مطرح می شود.

یعنی دولت وقتی با تخریب، توهین یا خط و نشانکشیدن برخی نسبت به خودش مواجهه می شود باید اول تذکر دهد؟

بله، چون دولت در شرایط بالاتری قرار دارد،قاعدتا اگر بخواهد خودش را اسیر حواشی کند و مرتب درگیر این مسائل باشد، باید بهجای اداره کشور خیلی از زمانش را برای این مسائل بگذارد. قاعدتا عده ای نظراتمخالفی نسبت به دولت دارند، برخی ممکن است بخواهند مچ‌گیری کنند در مقابل از تذکرکه وضعیت خیلی ملایم است باید شروع کرد اما اگر کار به تشویش اذهان عمومی یا گسترشکذب و موارد غیرواقع رسید، دیگر اینها نشر اکاذیب است و واکنش حقوقی را می طلبد.

توصیه می شود دولت در مقابل انتقادها سعه صدرداشته باشد آیا می توان از منتقدان هم خواست تا چارچوب هایی را در بیان مباحث ودیدگاه های شان رعایت کنند؟

قاعدتا رویکردها باید دو طرفه باشد ولی منتقدبرای اصلاح جامعه طرح دیدگاه می کند بنابراین مقداری از آزادی بیشتری برخورداراست. نقد مناسب، قانونی و مشفقانه آنی است که چارچوب را رعایت کند. منتقد یک واقعیتی رامی بیند، نقص هایش را به دولت نشان می دهد و راه حل هایش را هم می گوید. به عبارت دیگر جایگزینهای آن عملکرد را تشریح می کند. این چارچوب نقد است.

اخیرا سخنگوی دولت گفت در روز انتخابات مشاهدهکرده که برخی تریبون های نمازجمعه از تعبیر «خیانت» را برای توصیف اقدامات دولتیازدهم استفاده کردند، به نظر شما وقتی دولت با چنین مصادیقی مواجه می شود چه ازبرخی تریبون نمازجمعه باشد یا برنامه های صدا و سیما و مراسم های سیاسی، باید چهاقدامی انجام دهد؟ آیا برخی انتظار دارند رویه سکوت پیشه کند؟ چنین انتظاری وارداست؟

خیر، دولت پاسخ می دهد، اگر پاسخ ندهد خوب نیست.اگر نیاز به پاسخ قانع کننده، شفاف سازی، گفتن حقایق، دعوت به مناظره و گفتگو وارائه اسناد است، دولت باید در این زمینه فعال برخورد کند. اینکه صرفا بخواهد بحثدلخوری پیش بیاید، درست نیست. ما باید برای شهروندان این حق را قائل شویم که شایددر بعضی شرایط اطلاع رسانی درست انجام نشده است. مثلا زوایای فواید برجام برایآنها درست تشریح نشد. بر همین اساس منتقدان را به گفتگو دعوت کنیم و از رسانه ها بخواهیمزوایای پنهان و مغفول را  شفاف سازی کنندتا دل‌نگرانی های افرادی که احیانا چنین استنباطی دارند رفع شود.

فکر می کنید دولت یادهم در بحث شنیدن نقد وپاسخ دادن به انتقادها چگونه عمل کرد و دولت دوازدهم باید چه کار کند؟

به نظر من بیش از اینها شفاف سازی و پاسخگوییلازم بود و این تعامل را می شد افزایش داد. فکر می کنم البته با تیم فعلی کابینه وقوه مجریه این به مراتب بیشتر خواهد شد.

از صدا و سیما به شخصه چه انتظاری دارید؟

برگزاری مناظره ها و برنامه هایی که محل تضاربآرا است در یک فضای دوستانه و محترمانه انجام شود. نقدی که بخواهد فقط یک طرفهباشد و پاسخش شنیده نشود منصفانه نیست. باید این فضا در مناظره ها بیشتر دیده شود،افراد که منتقد هستند بیایند طرح دیدگاه کنند و دولت نیز پاسخگو باشد.

آیا صداوسیما در دولت یازدهم مباحث دوطرفه رادنبال کرد؟

خیلی کم داشتیم. بیشتر زمان انتخابات فضایمناظره ها، انتقادات و پاسخگویی مطرح شد. نباید منتظر فضای انتخابات شویم، بایدهمیشه بحث داغ نقد، پاسخگویی و ارزیابی باشد، چه بسا ممکن است به نتایج خیلی خوبیبرسیم. زحمت هایی کشیده شده، در حوزه های مختلف همچون کشاورزی و صنعت باید بیشتراز این برای مردم شرح داده شود بنابراین معتقدم از طریق رسانه ملی ما باید ایناقدامات بیشتر انجام شود تا مسئولان ملموس تر با مردم صحبت کنند.

دولت یازدهم معتقد بود از تریبون رسانه ملینقدها یک طرفه انجام می شد و فرصت پاسخگویی برای مسئولان اجرایی وجود نداشت،خودتان چنین وضعیتی را مشاهده کردید؟

بله، خیلی مایل بودم در حوزه حقوق شهروندی بیشتربه من فرصت داده می شد، فعالیتی را که برای حقوق مردم کردم، بیشتر می توانستمتوضیح دهم ولی واقعا من مجبور بودم در استان ها از طریق دیدار چهره به چهره بامردم صحبت کنم اگر می توانستم مثل برخی وزرا بیشتر از طریق رسانه ملی صحبت کنمخیلی بهتر بود.

آیا این یک حالت عام بین اعضای کابینه بود؟ یعنیهمکاران شما در دولت یازدهم نیاز می دیدند که بیشتر از طریق صدا و سیما دیدگاه هاو عملکردهای دستگاه های زیرمجموعه خود را به مردم بیان کنند؟

بله، البته بعضی از بخش های دولت خیلی بیشتر بهرسانه ملی دسترسی داشتند، نمی دانم علتش چه بود ولی تعدادی هم بودند که واقعارسانه در اختیارشان نبود.

29214

بیشتر تخریب دیدگاه چارچوب منتقدان مسئولان عمومی مختلف اجرایی مچ‌گیری رسانه انتقادها احیانا مشکلات کابینه ارائه انتخابات جامعه اعضای بخواهد دارند مباحث قاعدتا تریبون توصیه یازدهم پاسخگویی مشفقانه مقابل مناظره تشویش اذهان دستگاه غیرواقع البته برخورد مراسم اکاذیب شرایط توصیف تشریح اینها رعایت کنند؟ بنابراین برنامه انتظاری گفتگو مسائل نمازجمعه منتقد دولتمردان شهروندی حقوقی نقایص ایرادات گرفتن نادیده قانونی ندارد انقلاب پیشگیری دوازدهم شنیدن زوایای نتایج قوانین یادآور همچون چگونه کشاورزی ارزیابی انتقاد درباره مواجهه بشنوند تواند نقدشونده اعتلا بیانجامد امین‌زاده اقدامات