برگزیده ها
لاریجانی:ایران برای خوشامد دیگران مواضعش را تغییر نمی‌دهد

مازندمجلس: سیاست > مجلس - رئیس مجلس گفت: حضور مسئولان عالیرتبه خارجی برای مراسم تحلیف بدون کوتاه آمدن جمهوری اسلامی از مواضع خود صورت گرفت.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (دوشنبه) در جمع کارکنان مجلس در تالار مشروطه ضمن تبریک فرارسیدن عید غدیرخم و قدردانی از کارکنان مجلس برای برگزاری مراسم باشکوه تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در مجلس و جلسات رأی اعتماد به کابینه گفت: مراسم تحلیف این دوره، ویژگی‌هایی ارزشمند برای کل نظام داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شرایط منطقه دچار آشفتگی است، عنوان کرد: بسیاری از کشورهای اسلامی دچار معضلات امنیتی و تروریستی هستند و در این میان درباره موضوع فلسطین که برای مسلمانان بسیار مهم بوده در نگاه برخی سیاستمداران غفلت صورت گرفته است.

اهم اظهارات رئیس مجلس به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*برخی کشورهای قدرتمند منطقه ای و فرامنطقه ای خیالاتی داشتند تا با مانورهای سیاسی این موضوع را القا کنند که ایران دچار انزوای سیاسی شده و حتی برای این موضوع هزینه هم پرداخت می کنند تا بگویند ایران به خاطر نوع مواضع خود در قبال فلسطین، سوریه، یمن، بحرین و مبارزه با تروریسم منزوی شده و القا کنند که کشورهای جهان مواضع ایران را نمی پسندند. 

* مسائل منطقه ای برای بسیاری از کشورها جدی است، تغییراتی که در دولت آمریکا ایجاد شده و اظهارات اخیر ترامپ نسبت به مواضع هسته ای ایران و نقش آفرینی ایران، بر این اساس بود تا القا کنند، ایران در کنجی قرار دارد، اما مردم با حضور باشکوه در انتخابات شورآفرینی کرده و پاسخ محکمی با صف های طولانی وبی سابقه خود به آنها دادند از این رو کار اصلی را مردم کردند که با رهنمودهای مقام معظم رهبری صورت گرفت.

*هوشیاری سیاسی مردم بسیاری از امور را پاسخ داد، ترجمه هوشیاری در میدان دیپلماسی نیاز به بیان با زبان و منطق داشت که مجلس در این راستا با برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری و دعوت از مسئولان عالیرتبه کشورها ترجمه اراده ملی در صحنه دیپلماسی را رقم زد.

*مجلس صرفا در کمتر از یک ماه تدارک برگزاری مراسم تحلیف انجام شد، سازمان اداری و تشکیلاتی مجلس صرفا برای رتق و فتق امور عادی مجلس است لذا کمیته‌های مختلفی تشکیل شد و کارکنان مجلس کار ارزشمندی را با برگزاری مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ پارلمان ایران انجام دادند.

*بعد از حوادث تروریستی اخیر در ساختمان مجاور مجلس، نگرانی‌هایی برای برخی وجود داشت، در این امر با دقت و روش حرفه‌ای و با کمک نیروهای سپاه پاسداران و حفاظت و همچنین ناجا، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کار به درستی انجام شد و بخش‌های اجرایی دیگر نیز با انضباط عمل در حوزه تشریفات، روابط عمومی و تبلیغات سایر بخش ها به صورت سنجیده عمل کردند.

*هماهنگی میان بخش های مختلف داخلی و خارجی را از مهم‌ترین قسمت‌های بود، در این خصوص وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری در همکاری که با مجلس داشتند هماهنگی موقرانه ای را با سایر کشورها صورت دادند همچنین معاونت اجرایی مجلس، حوزه ریاست و حراست کار ماندگاری را از خود بر جای گذاشتند تا بسیاری از مسائل به خصوص محدودیت جا در صحن علنی مجلس برطرف شود.

*در منطقه کمتر کشوری دارای دموکراسی عمیق است؛ برخی کشورها پارلمان ندارند یا اگر دارند امرا و سلاطین آنها، عزل و نصب را انجام می دهند و حتی اگر دموکراسی باشد امنیت نبوده و یا خلاءهای دیگری وجود دارد که در چنین شرایطی حضور این تعداد از مسئولان عالیرتبه خارجی در مجلس ایران نشان دهنده احترام آنها به ما است.

* مسئولان سایر کشورها کهن بودن و قدمت ایران را می فهمند لذا می دانند ما حکومتی قدیمی هستیم که از گذشته دور مبتنی بر دموکراسی زیسته ایم لذا حضور آنها و پذیرش دعوت ما به علت احترام به منش سیاسی ملت ایران بوده است.

* دموکراسی را با تفسیر و تبیین خودمان دنبال کردیم، ما هیچ گاه به خاطر احترام و علاقه به دیگران از مواضع خود نگذشته و دموکراسی را مطابق میل آنها اجرا نکرده ایم؛ ما هنوز هم از فلسطین حمایت می کنیم چنانچه در مراسم تحلیف نیز بسیاری از احزاب و مسئولان جریان مقاومت فلسطینی و لبنانی حضور داشتند که بسیاری از کشورها آنها را قبول ندارند و حرف های گزافی می زنند لذا ما منش خود را بر اساس مکتب خود دنبال می کنیم.

*جمهوری اسلامی نسبت به جنایات ماه‌های اخیر در میانمار که با سکوت در صحنه بین المللی مواجه شده، موضع گیری کرده و نسبت به یمن، سوریه و بحرین مواضع خود را داریم و حتی به آنها کمک می‌کنیم تا در مبارزه با تروریسم موفق شوند که در این مسیر نیز شهدای مدافع حرم نمادی از تفکر ما هستند که صرفا حرف نمی زنیم و در صحنه عمل می کنیم.

* غرب سعی دارد کشورهای منطقه را به هم ریخته کند،جمهوری اسلامی ایران مردمسالاری دینی با مختصات خود را دنبال می کند و مسئولان عالیرتبه نیز با پذیرش این تعریف، در مراسم تحلیف حاضر شدند و ما تغییری در مواضع خود ندادیم و این در حالی است که بسیاری از کشورها برای خوشامد قدرت های بزرگ مواضع خود را تغییر می دهند یا وارد زدوبندهای منطقه ای می شوند.

*کشورهایی که به دنبال منافع زودگذار خود هستند مواضع را ما را نمی پسندند، این کشورها گاهی به ما می گویند از مواضع خود کوتاه بیاییم تا در دنیا تک نمانیم که در این زمینه باید گفت در حوزه مسائل سوریه در ابتدا تک هم ماندیم و حتی برخی گروه های مجاهد نیز با روش کشورهای بزرگ همراهی می کردند اما ما با پایبندی بر عقیده خود تک ماندیم و در نهایت نیز همگان متوجه شدند مواضع و نظرات ایران درست بود.

* ایران با تعریف خود نسبت به کشورهای دیگر اقدام می کند و در این مسیر جوهره کار باارزش است و ایران باید روی موضوع مردمسالاری به جد ایستادگی کرده و در این زمینه تخفیفی صورت ندهد که از جوهره اصلی خود جدا می شود، چنانچه مقام معظم رهبری معتقدند «اصل»؛ «مشارکت جدی مردم» بوده که پرقیمت است و باعث ایجاد احترام برای کشورمان در عرصه بین المللی می شود و امنیت پایدار ایجاد می کند.

*با وقار سیاسی مسیر خود درست طی کردیم،  لازمه وقار سیاسی دیپلماسی پیچیده و سنجیده است که باید در بخش های اجرایی و تقنینی به آن توجه کرد لذا امیدریم دستاوردهای حاصله از انتخابات، پشتوانه داخلی و حمایت های خارجی همگی کمک کند تا وضع مردم بهتر شود.

*امروز شیوه قدردانی از اهتمام عمومی مردم و مجلس این است که وزرا خود را وقف کشور کرده و مسائل اقتصادی را خارج از بحث های سیاسی و سلایق مختلف حل کنند که در این حوزه مجلس مطالبه گر و ناظر جدی بوده تا مطابق قانون و انتظارات مردم عمل شود.

2929

 

مواضع کشورها سیاسی بسیاری مراسم تحلیف جمهوری منطقه کشورهای دموکراسی مسئولان ریاست اسلامی موضوع مسائل احترام دنبال برگزاری عالیرتبه سوریه دادند خارجی دیپلماسی اجرایی ایجاد فلسطین داشتند کارکنان امنیت پذیرش شورای امروز مختلف داخلی تغییر ندارند مطابق تعریف زمینه ماندیم جوهره مردمسالاری المللی هماهنگی حمایت چنانچه کردیم عمومی پسندند لاریجانی دیگران انتخابات تروریسم مبارزه خوشامد اظهارات بحرین تروریستی رهبری پارلمان همچنین قدردانی باشکوه دوازدهمین هوشیاری ترجمه امنیتی سنجیده