برگزیده ها
ضابطه مندی حجاج ایرانی مثال زدنی است/نتایج آزمایش DNA خانواده شهدای منا تا هفته آینده

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- رییس سازمان حج و زیارت گفت: نمایان شدن جلوه‌های حج عزتمندانه توام با امنیت، آسایش و رضایتمندی حجاج نشات گرفته از عوامل متعددی بود که از جمله آن می‌توان به عامل مهم ضابطه مندی حجاج ایرانی اشاره کرد.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، حمید محمدی روز دوشنبه در نشست خبری در محل بعثه مقام معظم رهبری با بیان این مطلب افزود: برنامه ریزی دقیق و منسجم، انتخاب نیرو‌های بسیار کارآمد برای عملیات اجرایی حج، ارائه آموزش‌های لازم در دوره زمانی کوتاه، همکاری خوب مسئولان عربستان و همچنین تغییر محسوس رویکرد آن‌ها نسبت به برخورد با حجاج ایرانی از دیگر عوامل مهمی بود که موجب شد آنچه نماینده ولی فقیه به مردم قول داده بود، برای حجی عزتمندانه و آرام، تحقق یابد.

وی با بیان اینکه حساسیت نسبت به حج امسال و نگرانی از محدودیت زمانی، موجب شد با جدیت بیشتری کار دنبال شود، گفت: در حوزه‌های مختلف از جمله مشاعر، ساختار ویژه‌ای دیده بودیم و با توجه به نگرانی‌هایی که در این بخش حساس وجود داشت حتی ستاد بحران نیز پیش بینی شده بود.

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: بزرگترین نگرانی و دغدعه ما مربوط به مشاعر و بحث گرمازدگی بود که با توجه به برنامه ریزی خوبی که شد با مشکلی مواجه نشدیم و با تمهیداتی که در نظر گرفته شد از جمله چادر‌های مناسب، تامین کافی آب و یخ، و لوازم مورد نیاز، حجاج دچار آسیب نشدند.

محمدی خاطرنشان کرد: برنامه عزیمت به جمرات نیز یکی از نکات بسیار مهم بود که با دقت نظر دو طرف و با جدیت پیگیری شد و با در نظر گرفتن مسیر‌های رفت و برگشت مشخص، استقرار نیرو‌ها در طول مسیر، برقراری نظم و زمانبندی مناسب، هیچ آسیبی متوجه حجاج ایرانی نشد.

وی برنامه عملیات پرواز زائران را یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های حج در حوزه اعزام و بازگشت برشمرد و گفت: در مرحله اعزام با توجه به فشار کاری بالایی که وجود داشت ۷۵ درصد حجاج ما توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی منتقل شدند وهمین روال برای بازگشت هم انجام می‌شود.

محمدی ادامه داد: اولین گروه حجاج ما از بامداد روز سه شنبه ۱۴ شهریور از جده راهی ایران می‌شوند و مجموعه پرواز‌های ما از روز چهارشنبه از دو فرودگاه جده و مدینه خواهد بود که به طور مساوی ۶ پرواز در هر فرودگاه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: از ۱۹ شهریور که عملا پرواز‌های مدینه بعدی ها، شروع خواهد شد، طبیعتا حجم پرواز‌های جده به دو برابر خواهد رسید و در فرودگاه مدینه همان پرواز‌های قبلی انجام خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت اظهارکرد: تلاش می‌کنیم در فرصتی که تعیین شده تا اواخر ذی الحجه حجاج مدینه قبل به ایران بازگردند و حجاج مدینه بعد هم تا حدود ۵ یا ۶ محرم به کشور اعزام شوند.

محمدی به پیگیری‌ها برای مشخص شدن وضعیت هفت تن از شهدای فاجعه منا نیز اشاره کرد و گفت: در مذاکرات با وزیر حج عربستان این موضوع قبلا مطرح شده بود به همین دلیل ۷ تن از عزیزانی که مشخصا مزار شهید آن‌ها مشخص نیست در این موسم حج با ما همراه شدند.

وی افزود: قبل از ایام تشریق با هماهنگی وزارت حج و صحه عربستان آزمایش DNA گرفته شد و مطابق گفته آنها، فرایندی حدودا ۱۵ روزه دارد که با توجه به اینکه یک هفته از آزمایش می‌گذرد، امیدواریم که نتیجه زودتر مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: در طول مذاکراتی که با وزیر حج عربستان داشتیم، موارد مربوط به فاجعه منا، ریشه یابی آن، دیه شهدا بر اساس قاعده «قتیل الزحام» و همچنین دیه شهدای مسجدالحرام وعده داده شده بود و طبیعی است که مساله همچنان مصرانه در جلساتی که داشتیم مطرح کردیم و دنبال خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: اخیرا هم در جلسه‌ای که با وزیر حج عربستان داشتیم، تایید کردند که این مساله را بررسی می‌کنند و نتایج را بعد از موسم حج خواهند داد.

رییس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از این نشست خبری ویژگی‌هایی متفاوت از حج امسال را برشمرد و گفت: یکی از بحث‌های که در فضای مجازی به صورت منفی به آن پرداخته شد بحث مچ بند‌ها بود که از ابتدا تا انتهای کار به لحاظ طراحی ایده و ساخت در ایران انجام شد و به لطف خدا همه حجاج با وسواس از آن استفاده کردند و اثر روانی خیلی خوب و اطمینان بخشی ایجاد کرد.

وی افزود: راهنمایان ما محدود هستند، اما در کاروان‌ها افرادی با نرم افزاری ویژه این مچ بند‌ها که در اختیار داشتند به کمک راهنمایان آمدند و به راحتی حجاج را از طریق این مچ بند‌ها و نرم افزار به سمت محل اسکان هدایت می‌کردند.

 

محمدی مدینه عربستان برنامه پرواز‌های زیارت اعزام فرودگاه خاطرنشان داشتیم آزمایش ایرانی افزود شهدای بند‌ها بازگشت مساله راهنمایان فاجعه پرواز شهریور برشمرد دنبال زمانی همچنین عملیات بسیار نتایج آن‌ها اینکه مربوط گرفته مشاعر نگرانی امسال مناسب