برگزیده ها
مازندمجلس: نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحریم کره‌شمالی به دلیل آزمایش هسته‌ای اخیر بی نتیجه به پایان رسید.

به گزارش تسنیم،  نشست شورای امنیت بر سر تشدید تحریم های کره شمالی بدون نتیجه پایان یافت.

بحث بر سر تشدید تحریم های کره شمالی در نشست های آینده بررسی خواهد شد.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در این نشست در مورد آزمایش هسته ای جدید کره شمالی گفت :« صلح در منطقه با خطری جدی روبرو است».

سفیر روسیه در سازمان ملل افزود راه حل های نظامی نمی تواند مشکلات در شبه جزیره کره را حل کند. وی با تاکید بر حفظ آرامش ، خودداری از هرگونه اقدام را خواستار شد که می تواند به تنش ها دامن بزند.

همچنین "فرانسوا دولاتر" نماینده فرانسه در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست فوق العاده شورای امنیت درباره اقدام کره شمالی در آزمایش بمب هیدروژنی گفت: از جامعه جهانی می خواهیم روشی قاطع را که متناسب با خطرات این موضوع باشد اتخاذ کند، زیرا همه ما در معرض تهدید هستیم.

وی افزود: خواستار اعمال تحریمهای جدید علیه کره شمالی و اجرای تحریمهای کنونی به شکلی قاطعانه و سخت هستیم.

دولاتر همچنین گفت: کره شمالی باید به معاهده ممنوعیت سلاح هسته‌ای بپیوندد.

از سوی دیگر "جفری فلتمن" مسئول امور سیاسی سازمان ملل متحد روز دوشنبه پس از ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی گفت آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل امیدوار است شورای امنیت سازمان ملل همچنان متحد باقی بماند و اقدام متناسب را در قبال کره شمالی انجام دهد.
فلتمن به شورای امنیت سازمان ملل متحد درمورد محاسبه نادرست سوء تفاهم در بحبوحه تنش های روزافزون هشدار داد.

وی که این اظهارات را در نشست شورای امنیت بیان می کرد گفت تحولات جدی اخیر مستلزم واکنشی جامع به منظور پایان دادن به چرخه اقدامات تحریک آمیز کره شمالی است. چنین واکنشی باید شامل دیپلماسی خردمندانه و صریح باشد زیرا چنین دیپلماسی موثر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت برای بررسی مسئله کره شمالی در نیویورک گفت: دبیر اجرایی کمیسیون آمادگی برای سازمان منع جامع آزمایش تسلیحات هسته ای در وین در بیانیه ای اعلام کرده است که پایگاههای پایش این سازمان ، یک رویداد لرزه نگاری غیرعادی را  نزدیک منطقه ای تشخیص دادند که کره شمالی برای آزمایش های هسته ای قبلی اش از آنها استفاده کرده است. 

وی افزود: داده های خود سازمان منع جامع ازمایش تسلیحات هسته ای نشان داده است که شدت این لرزه شش و نیم بوده است. منابع دولتی کشورهای عضو (سازمان ملل) شدت این لرزه را شش ممیز سه دهم اندازه گیری کرده اند. در هرحال، کاملا روشن است که شدت این وسیله (انفجاری) بزرگتر از همه آزمایش های هسته ای قبلی کره شمالی بوده است. کارشناسان برآورده کرده اند که شدت این لرزه بین پنجاه تا یکصد کیلوتن یا به صورت میانگین پنج برابر قویتر از تسلیحاتی بوده است که بر فراز هیروشیما منفجر شد.

منابع خبری روز یکشنبه پس از اعلام وقوع دست‌کم دو زمین‌لرزه در نزدیکی سایت هسته‌ای کره شمالی واقع در شمال شرق این کشور، از اقدام پیونگ‌یانگ برای انجام ششمین آزمایش هسته‌ای خود خبر دادند.

 تلویزیون رسمی کره شمالی ساعاتی بعد اعلام کرد این کشور یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است. مطابق این بیانیه، این بمب می‌تواند به‌صورت کلاهک روی موشک‌های قاره‌پیما (ICBM) نصب شود.

از سوی دیگر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن گفته واشنگتن آماده استفاده از توان هسته‌ای برای مقابله با «تهدید کره شمالی» است.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت کاخ سفید قرار گرفته آمده است: «رئیس‌جمهور دونالد ترامپ با نخست‌وزیر ژاپن شینزو آبه درباره ادعاهای آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی گفت‌وگو کرد».

این بیانیه می‌افزاید: «سران دو کشور تداوم اقدامات  تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده توسط کره شمالی را محکوم و بر تعهدات دفاعی استوار فی‌مابین تأکید کردند و متعهد شدند همکاری‌های نزدیک را ادامه دهند».

کاخ سفید تصریح کرده است: «رئیس‌جمهور ترامپ بر تعهد ایالات متحده برای استفاده از طیف کاملی از توانمندی‌های دیپلماتیک، هسته‌ای و (تسلیحات) متعارف جهت دفاع از سرزمین‌ها و اراضی ما و متحدانمان تأکید کردند».

دونالد ترامپ، پیش از آن هم در چند توئیت از کره شمالی به‌عنوان «کشوری سرکش» یاد کرده و مدعی شده بود اقدامات این کشور، برای آمریکا تهدید به شمار می‌آیند.
شمالی آزمایش امنیت شورای هسته‌ای تحریم اقدام ترامپ پایان بیانیه استفاده اعلام هیدروژنی دونالد افزود تسلیحات درباره رئیس‌جمهور تهدید اقدامات دیپلماسی منابع شینزو آمریکا نخست‌وزیر دادند تأکید متناسب روسیه منطقه تشدید گزارش کره‌شمالی نتیجه تواند خواستار فلتمن ششمین تحریمهای هستیم همچنین دولاتر واکنشی