برگزیده ها
مازندمجلس: ایرنا نوشت: رئیس جمهوری آمریکا قانون «داکا» را که از اخراج حدود 800 هزار مهاجر غیرقانونی پیش گیری می کرد، لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز دستور لغو قانون داکا (DACA) را که به 'برنامه رویاپردازان' موسوم است، صادر کرد.

این برنامه که در زمان باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا ایجاد شد، از مهاجران غیرقانون که در زمان کودکی وارد آمریکا شده بودند حمایت کرده و از اخراج آنان پیشگیری می کرد.

این برنامه که سرنوشت حدود 800 هزار نفر از مهاجران در آمریکا به آن بسته است، مورد حمایت اعضای حزب دمکرات و بسیاری از مدیران صنایع در این کشور است و امروز نیز صدها نفر از کسانی که از لغو این قانون تاثیر می پذیرند، در مقابل کاخ سفید تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

نانسی پلوسی رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا این تصمیم ترامپ را 'اقدام ننگین' و 'بزدلی سیاسی' خواند که 'حمله ی نفرت انگیز به جوانان بی گناهی' است که در این کشور زندگی می کنند.

جف سشنز وزیر دادگستری آمریکا که امروز لغو داکا را به صورت رسمی اعلام کرد، گفت: نمی توانیم هرکسی را که می خواهد وارد کشور شود تایید کنیم؛ چراکه این سیاست مرزهای باز است و مردم آمریکا به درستی با آن مخالفت کرده اند.

برخی از افرادی که تحت حمایت این قانون هستند اکنون در صنعت فناوری این کشور به خوبی رشد کرده‌اند و عده ای حتی مالکان کسب و کارهای جدید هستند.

همین موضوع باعث شده که علاوه بر نهادهای حقوق بشری، مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکایی هم در صف معترضان به این تصمیم قرار گیرند.

اما این اقدام ترامپ بدون توجه به گستردگی اعتراض‌ها در حالی صورت می گیرد که آمریکا از یک سو با بحران کره‌شمالی و از سوی دیگر با خسارت‌های عظیم طوفان هاروی روبه روست.

وی در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که این قانون را به سرعت لغو کند؛ با این حال پس از پیروزی در انتخابات با مخالفت‌هایی از جانب برخی سیاست‌مداران ارشد دمکرات و حتی جمهوریخواه مواجه شد.

برای مثال «پل رایان» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا جمعه گذشته از ترامپ خواست تا این قانون را که امکان کار و تحصیل هزاران تن را فراهم می‌کند، لغو نکند.

در عین حال انتظار می‌رود که برخی نمایندگان تندرو و ضدمهاجر همچون «استیو کینگ» نماینده جمهوریخواه ایالت آیووا از این تصمیم ترامپ استقبال کنند.
آمریکا قانون ترامپ جمهوری حمایت نمایندگان تصمیم جمهوریخواه دمکرات امروز مهاجران برنامه انتخابات اخراج مدیران اقدام