برگزیده ها
به هیچ بانکی اجازه نمی‌دهیم تخلف کند

مازندمجلس: رییس بانک مرکزی گفت: بر اساس مصوبات بانک مرکزی کنترل و نظارت خود را تقویت کردیم و به هیچ بانکی اجازه نمی‌دهیم تخلف کند.

مازندمجلس: رییس بانک مرکزی گفت: بر اساس مصوبات بانک مرکزی کنترل و نظارت خود را تقویت کردیم و به هیچ بانکی اجازه نمی‌دهیم تخلف کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد اینکه سود سپرده‌ها کاهش یافته اما سود تسهیلات خیر، گفت: ما در دو مرحله این اقدام را انجام داده‌ایم؛ یکی مرحله تثبیت سود سپرده‌ها و بعدا ان‌شاالله سود تسهیلات خواهد بود. نکته‌ای که در این باره لازم است عرض کنم درباره استنباطی است که بعضی‌ها مطرح می‌کنند و گفته می‌شود ۱۰ روزی که فرصت داده شد طرح از ۱۱ شهریور شروع به کار کند، یکسری جریان منابع از یک بانک به بانک دیگر بوجود آمده است که این موضوع خیلی تایید نمی‌شود.

رییس بانک مرکزی افزود: این صف‌هایی که تشکیل شد برای این بود که صاحبان سپرده نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سپرده خود اقدام کنند. در گذشته در نظام بانکی یک تداخل جدی بین سپرده‌های کوتاه‌مدت روزشمار و سپرده‌های بلندمدت یکساله وجود داشت. این فرصت ۱۰ روز این مسائل را تعیین تکلیف کرد و مردم با مراجعه به بانکی که سپرده‌هایشان آنجا بود، تصمیم گرفتند که این پول باید بصورت یکساله در آن بانک باشد یا کوتاه‌مدت و روز شمار.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع برای آینده اقتصاد ما مهم است ما علاقه‌مند بودیم این موضوع زودتر شفاف شود تا منابع مالی بانک مشخص شود. درحال حاضر شرایط مثبتی را می‌بینیم. و ما مسلما بر اساس مصوبات بانک مرکزی کنترل و نظارت خود را تقویت کردیم و به هیچ بانکی اجازه نمی‌دهیم تخلف کند. ان‌شاالله مبنای مناسبی بوجود بیاید که در مرحله بعد درباره نرخ سود تسهیلات صحبت کنیم.

سیف درباره ادعای برخی بانک‌ها که گفته‌اند نه تنها نرخ سود به ۱۵٪ نمی‌رسد بلکه به ۲۱درصد هم افزایش می‌یابد، گفت: مطمئنا اگر چنین بانک‌هایی وجود داشته باشند بانک‌هایی هستند که متخلف تلقی می‌شوند و با آنها قاطعانه برخورد خواهد شد. به هیچ وجه اجازه تخلف داده نمی‌شود تعداد زیادی از همکاران من بصورت بازرس در شعب رفت آمد می‌کنند و همه موارد را زیر نظر دارند.

وی تاکید کرد: کنترل‌ها باعث می‌شود که این بار با یک انضباط کامل شاهد باشیم که نرخ‌ها توسط نظام بانکی رعایت می‌شود.

رئیس‌ بانک مرکزی درباره افزایش قیمت سکه در اثر کاهش نرخ سود بانکی گفت: خوشبختانه در همه این موارد دقت نظر کافی شده است؛ اولا بخشی که بصورت یکساله تعیین تکلیف شد تا یکسال جزو منابع نظام بانکی می‌ماند و هرکدام از اینها که بخواهند قبل از سررسید یکساله تصفیه شوند نرخ سودش از ابتدا سپرده‌گذاری ۱۰ درصد محاسبه می‌شود.

ادامه دارد...

بانکی مرکزی درباره یکساله اجازه تکلیف مرحله منابع موضوع تعیین نمی‌دهیم تسهیلات بصورت بانک‌هایی موارد افزایش کوتاه‌مدت سپرده سپرده‌های ان‌شاالله تقویت نظارت کنترل مصوبات کردیم سپرده‌ها بوجود خبرنگاران اقدام نمی‌شود