برگزیده ها

مازندمجلس: عباس عبدی با تاکید بر اینکه موضوع حصر را باید فارغ از حوادث 88 بررسی کرد تاکید دارد که مقدمات حصر به عنوان یک اقدام پیشیگرانه دیگر وجود ندارد و باید این مساله را حل کرد .

مازندمجلس:

خبرگزاری تسنیم که قصد دارد در یکی سری گفت وگو با فعلان سیاسیاصولگرا و اصلاح طلب موضوع حصر را مورد بررسی قرار داده و به یک صورت بندی شفاف تراز این موضوع برسد؛ بعد عباس سلیمی نمین سراغ عباس عبدی رفته است.

عباسعبدی فعال سیاسی اصلاح طلب که معتقد است باید در مورد حصر فارغ از مباحث 88 گفتوگو کرد، در مورد وضعیت حصر گفته است: « از موضع اصلاح‌طلبیمعتقدم مهمترین مسالۀ سیاسی اصلاح طلبان باید حلِ مسالۀ حصر باشد. علتش هم این استکه حصر یک نمادی بوده از یک موقعیتی که در گذشته پیش آمده و به یک شکافِ قابل توجهیمیان آنها و حکومت منجر شده است و وجود همین شکاف اساساً رفتار اصلاح‌طلبانه را بااختلال مواجه کرده است. با وجودِ چنین شکافی خیلی نمی‌توانند به یک سیاستِ اصلاح‌طلبانهعمل کنند و جلو بروند».

وی با بیان اینکه « این مساله چندان آن طور که باید و شاید، و به معنایدقیق در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار نگرفت» گفت: « انتظارشان این بود که دولت این کاررا کند. در حالی که به نظر من دولت یا آقای روحانی فارغ از اینکه اصلاً دوست داشتهباشد یا دوست نداشته باشد، توان این کار را ندارد. اینکه وی رئیس شورایعالی امنیت ملیاست، فرعِ بر مساله است. اصلاً یک بحث شکلی نیست که نامه‌ای نوشته شود و بخواهد کهشرایط تغییر پیدا کند. بحث این است که یک مجموعه‌ای باید ارتباط خود با سیستم را روشنکنند و بعد براساس آن روش عمل کند. نیازی هم به عذرخواهی و توبه طرفین نیست. وقتی برآن اساس عمل می‌کنند، آن موقع منطقاً باید پاسخ مثبتی هم بگیرند».

ادامه حصر به نفع کشور نیست

این فعالسیاسی اصلاح طلب توضیح می دهد که از نگاه یک تحلیلگر ناظر معتقد است از سال 92 کم ­کم معلوم شد که ادامه حصر به نفع کشور نیست. وی افزود:« این بدان معنا نیست که هیچ کدام از دو طرف تقصیر ندارند یا مثلاً می‌توانند فوریآن را جمع کنند. طرفین باید به این درک برسند که ادامۀ این وضعیت نفعی برای آنها ندارد.علتش هم این است، عاملی که موجب حصر شده از بین رفته است. برای چه این را می‌گویم؟برای اینکه من میان حصر به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و حصر به عنوان یک عملِ مجازاتی،کاملاً تمایز قائلم. معتقد نیستم حصر عملی مجازاتی است، چون اگر یک اقدام مجازاتی است،اقدام مجازاتی بدونِ رسیدگی دادگاهی امکانپذیر نیست. هیچ کس در این مملکت این ادعارا نمی‌کند. حتی اگر بدترین آدمها هم باشند، اصلا بدون دادگاه امکان ندارد که مجازاتانجام شود. اما بدون دادگاه ممکن است بتوان از طریق شورای‌عالی امنیت ملی یا موارددیگری، اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام داد. ... این اقدامات همیشه مبتنی بر یک مقدماتیاست، یعنی اگر آن مقدمات منتفی شود، آن پیشگیری هم عملاً منتفی شده است. در حالی کهدر مجازات چنین شرطی را نداریم. معتقدم حتی اگر سال 89 حصر براساس اهداف پیشگیرانه‌ایانجام شده باشد، آن اهداف به طور قطع بعد از سال 92 تضعیف شده و از سال 96 به بعد موضوعیتیندارد. بنابراین چون عاملی که سبب حصر شده است، دیگر وجود ندارد، خود حصر بی‌معنا است».

عبدی با اشاره به اینکه هنوز هم نمی توان حصر را صفر و یکی حل کرد،گفت: «حصر را می توان در یک فرآیند کوتاه مدت از بین برد. ... ابتدا ممکن است خانواده هایشان بیشتر و راحت‌تر به دیدارشان بروند یاکم‌کم یکسری از دوستان و نزدیکان آنها بروند و خود این می تواند یک تجربۀ کاملاً روشنیباشد برای اینکه نشان دهد آن عاملِ پیشگیری منتفی شده یا منتفی نشده است».

ویبدترین اثر تدام حصر را در این دانست که اجازه نمی‌دهد به اتفاقات سال 88 فارغ از حصر، نگاه شود.

اصلاح طلبان در بازی احمدی نژاد افتادند

عبدی درپاسخ به اینکه اگر دادگاهی صورت گیرد چه کسانی نتیجه دادگاه را می پذیرند، گفت: « از نظر من هر اتفاقی می‌افتد،بیفتد ولی اصلاً دادگاه هیچ موضوعی را حل نمی کند. واقعیت این است که نمی‌شود مسائلِ سیاسی را از طریققضایی حل کرد، مسائل سیاسی راه ‌حل های سیاسی دارد».

این فعالسیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اگر کسانی در جامعه باشند که الان هم بخواهندگذشته را بازتولید کنند، خیلی صریح و روشن علیه آنها ( محصورین) موضع‌گیری و برخوردمی‌کنند.عبدی معتقد است که این افراد از میان اصلاح طلبان هستند و در پاسخ بهاینکه چرا اصلاح‌طلبان صریح و روشن نمی‌گویند که"این آقایان اشتباه کردند " گفت: « علت اینکه نمی‌گویند اشتباه کردند یانکردند، این است که شما هنوز وسط دعوا هستید. باشد، اشکالی ندارد، اصلاح‌‌طلبان اینسخنان را بگویند اما آن طرف حاضر است این را بگوید. ... 7 نفر از اعضای شورای نگهبان در ستاد آقای احمدی‌­نژادچه می‌کردند؟ برخی برای او سخنرانی می‌کردند. آیا پذیرفتنی است که نهاد ناظر طرفدارعلنی یک نامزد باشد؟ اگر قاضی پیش از صدور حکم در باره پرونده ای اظهار نظر کند ازقضاوت در باره آن منع می شود چطور از یک نامزد علنی طرفدار کردند؟

عبدی در ادامه گفت: «اعتقاد من این بود که نباید با هدف تغییر احمدی‌نژادوارد انتخابات 88 شد چراکه این اقدام جز به بحران و بن بست، ما را به جایی دیگری نمی‌رساند.این اقدام جز اینکه نه تنها اصلاح‌طلبان، بلکه کل اصلاح‌طلبی را با بن‌بست مواجه کند،چیزی نداشت. ... به نظرم آن رویداها یک بازیبود که آن طرف یعنی جناح احمدی‌نژاد طراحی کرد و اصلاح‌طلبان هم در این بازی افتادندو معتقدم رهبری هم به هیچ­‌وجه این مساله را دوست نداشت. اکنون هم این مسائل را نمیگویم.من فردای آن مناظره 13 خرداد، در کردستان سخنرانی داشتم. عین همین قضیه را گفتم. درواقع سیستم آنها (احمدی‌نژاد) این بازی را طراحی کردند و اصلاح‌طلبان هم وارد آن شدندو کل این بازی شکل گرفت».

وی در پاسخ به اینکه « آیا اصلاح‌طلبان حاضر هستند تضمین بدهند که اینآقایان در صورت رفع حصر اتفاقات سابق را تکرار نمی‌کنند؟» گفت: « تضمین به نظرم حرفدرستی نیست ... در مسالۀ سیاسی، تضمین «قدرت» است ... اگر امروز هم یک نفر چنین تضمینیبدهد و فردا نشد، می‌­خواهید با آن فرد چه کنید؟ وثیقه که نیست که به اجرا بگذارید».

همه از گذشته درس گرفتند

عبدی در مورد اینکه چرا اصلاح‌طلب‌هابه این نتیجه رسیدندکه تکرار آن اتفاقات بی‌معنی است، گفت: « یکی این است که حکومتهم متوجه شد که در سال 88 یک خسارتِ سنگینی خورده است فارغ، از اینکه تقصیر چه کسیبوده است. مثلا ببینید شورای نگهبان بعد از آن ملاحظاتی را رعایت می‌کند و بعد هم یکسریموارد دیگری در انتخابات 92 و 96 رعایت شد. به هر حال همه داریم از گذشته درس می‌گیریم.حالا یک وقتی عبرت‌گیری از این درس را بیان می‌کنیم و یک وقتی براساس آن عمل میکنیم.این عمل است که اهمیت دارد».

این فعالسیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت وگو توضیح می دهد که بهتر اگر احمدی نژاد بدون اتفاقات88 رئیس جمهور می ماند، خسارات کمتری به کشور وارد می شد. او گفت: « من از اینکه احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور این مملکت بود از خودم خجالت می‌کشیدم،که ما به کجا رسیدیم که چنین اتفاقی افتاد؟! اما با همۀ این حرف‌ها معتقد بودم سال88 نباید علیه او به این شکل وارد می‌شدند تا او را کنار بزنند. برای اینکه می‌دانستماین اتفاق نمی‌افتد نه اینکه از آن سیاست‌ها راضی بودم. به دلایل متعدد معتقدم امکانسیاسی و اجتماعی کنارگذاشتن او نبود ... امامعتقد بودم مهندس موسوی که هیچگاه حاضر نبود به صحنه انتخابات بیاید و سال 88 با انگیزۀدرستی آمد، نمی‌­تواند احمدی‌نژاد را کنار بگذارد. البته اعتراض من تنها به ادامه آمدنآقای موسوی نیست حتی به آمدن آقای خاتمی هم اعتراض داشتم و معتقد بودم این‌ها در مملکتبحران‌سازی می‌کند ولو اینکه آنها نخواهند چنین اتفاق بیفتد».

عبدی درپاسخ به اینکه چرا اصلاح طلبان بین افرادی مثل او و تاجزاده و گروهی که کمپین راه می اندازند و فشار رابیشتر می کنند مرزبندی مشخصی نمی کنند، گفت: « در اینکه همۀ اصلاح­‌طلبان یکدست نیستند تردیدی نیست همچنان که آن طرفهم این وضعیت را ندارد. ممکن است انگیزه‌ها، تحلیل‌‌ها، سابقه و ذائقه هر کدام از آنهامتفاوت باشد. اما برای مملکت مناسب نیست تا قصد انجام کاری دارد، این طرف یک کمپینیراه بیندازد و حکومت هم بگوید این کار را نمی‌کنیم مبادا بگویند ضعیف هستیم. این اصلاًدرست نیست، حکومت باید اعتماد به نفس داشته باشد و اصلاً به کمپین‌ها اهمیت ندهد. اگراین کار به نفع مملکت است و اگر با سال 88 به این دلیل مخالف است که آن را به ضرر مملکتمی‌دانسته، می‌تواند با ادامۀ حصر هم به همین دلیل مخالف باشد. ... به نظرم حکومت باید کار خود را انجام دهد وبه این حرف‌ها و کمپین‌ها توجهی نکند. با کمپین که نمی‌شود واقعیت‌ها را قلب کرد. البتهممکن است کمپینی مبتنی بر واقعیت باشد. اما در نهایت سیستم هیچ حکومتی نباید رفتارهایخود را به این چیزها ربط بدهد. وقتی چند بار حکومت مستقل تصمیم بگیرد و کار خودش راانجام دهد، از دفعات بعد دیگر کسی چنین قضاوت‌هایی نمی­کند، اما اگر ببینند حکومت هرباربر اساس این نوع رفتارها واکنش نشان می‌دهد، طبیعی است که کمپین‌ها این موضوع را بههمه موارد تعمیم می‌دهند».

عده اینمی خواهد مساله حل شود

مصاحبهکنند در ادامه این گفت وگو به موضع اپوزسیون که موضع رفع حصر دارد و واقعا نمیخواهد حصر تمام شود، اشاره می کند و عبدیپاسخ می دهد: « آنها می‌خواهند حصربه نفع خودشان رفع شود،یعنی اینکه بگویند حکومت ترسید و حصر را خاتمه داد! بنابراین این حرف‌ها را می‌گویندکه حکومت بترسد و این کار را نکند. خیلی ساده است ... اپوزیسیون به گونه‌ای حرف می‌زندکه چه حصر منتفی بشود چه نشود به نفع آنها تمام شود. این یعنی انفعال حکومت. ولی حکومتمقتدر نباید به این چیزها توجه کند. باید یک کمیته بگذارد تا آن کمیته بررسی کند کهرفع حصر به نفع حکومت است یا نه؟ اگر به نفع است، ادامه دهد و اگر به نفع نیست، چگونهآن را رفع کند؟حالاهر کسی هر چه میخواهد، بگوید».

ایدهخبرنگار تنسیم این است که « کسی برود با آقای موسوی و کروبی صحبت کندکه از راه گذشته برگردند» و عبدی در پاسخ می گوید: « قبل از اینکه کسی با موسوی و کروبیصحبت کند، عده‌ای پیگیر بودند. من خبرِ ریز آن را دارم. پیگیر بودند که اجازه دادهشود کم‌کم با آنها ملاقات شود و دوستان نزدیک به دیدارشان بروند اما راه نمی‌دهند.اصلاً یک عده‌ای در آن طرف نمی خواهند مساله حل شود. یعنی فکر می‌کنند اگر حل شود،آنها بیکار می‌شوند. اینطوری نباید باشد. باید صحبت کرد. آنها هم مثل همه افراد بهمحیط خود نگاه می کنند و متناسب آن پاسخ می‌دهند».

وی درپاسخ به این گمانه که اگر همه اصلاح طلبان درس نگرفته باشند و با مخدوش شدن فضا یکباره بیایند وسط معرکه، گفت: « اصلاً فرض کنید اینطوری باشد. تداوم حصرکه این را بدتر می‌کند. ... مشکل حکومت ایراناین است که اصلاً با اپوزیسیون ارتباط ندارد. الان آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد7 سال است که در حصر هستند، چند نفر از حکومت رفتند با آنها صحبت کنند که شما به ایندلایل این وضعیت را دارید و تا این زمان اینگونه ادامه پیدا می‌کند و شرط رفع حصر هماین است؟ آنان یا می‌پذیرند یا نمی‌پذیرند. اصلاً حکومت صحبت نمی‌کند. نمی دانم دراین شرایط چه اتفاقی پیش می‌ آید! وقتی دوطرف صحبت نکنند آن زمان ذهنیت‌های منفی نسبتبه هم پیدا می‌کنند و چیز وحشتناکی می‌شود. در حالیکه راه حل وجود دارد. آدمها حتیوقتی می‌خواهند با هم دعوا کنند، صحبتشان را می‌کنند».

مصاحبه کننده در این گفت وگو اصرار دارد که نفع بخشی از بدنه اصلاحاتدر ادامه حصر است و عبدی پاسخ می دهد: « فرض کنیم این درست باشد، خُب چرا حکومت اجازهمی‌دهد اینها چنین نفعی ببرند؟»

کروبی حق دارد

در ادامهگفت وگو صحبت به این می رسد که آقای روحانی بر خلاف تصور اصلاح طلبان برای رفع حصراقدامی نکرد. عبدی در این باره گفت: «آقای روحانی اصلاابزار این کار را هم ندارد، چون آقای روحانی در شکافِ بین این طرف و آن طرف است کهبالا آمده . از بدی او هم نیست از زرنگی‌اش است. این را بد نمی‌دانم. تقریباً دو طرفِاصلی ماجرا در این قضیه منفعل هستند. اینها تناقض‌های عجیب و غریب برای اصلاح‌طلبانو طرف دیگر درست کرده است».

مصاحبهکننده اقداماتی مثل اعتصاب غذای آقای کروبی را بازگشت به فضای 88 تعبیر می کند اماعبدی می گوید: « آقای کروبی واقعا در این قضیه حق دارد.آقای کروبی قبلاً در یک طبقه مسکونی بودند و در یک طبقه هم ماموران بودند، چیز خاصیهم نداشت اما الان ساختمان غیرآپارتمانی است و حضور نگهبان در خانه آن هم در شرایطیکه وی روحانی است، بی‌معناست. به همین دلیل باید رعایت کرد. نمی دانم چرا به این مسائلتوجه نمی‌کنند.خوب ایشان پیر است، کمردرد گرفته، نتوانسته تکان بخورد، هر کسی هم بودعصبانی می‌شد و باید یک کاری می‌کرد. این رفتارها با ایشان درست نیست. می‌خواهید مجازاتکنید، دادگاه بگذارید انجام دهید. این حصر است و فقط محدودیت های ارتباطی دارد دیگرهیچ مشکل دیگری نباید برای او ایجاد شود».

عبدی درپاسخ به خبرنگار تسنیم که می گوید« آقای کروبی مسافرتمی‌رود . رستوران اگر بخواهد می‌رود» گفت: « آقای کروبی آدم با محبت و بسازی است. اهلگردش به معنای عرفی نیست یک عمر زحمت کشیده و مبارزه کرده فکر کنید رامسر و یا جاهایدیگر رفته است، این را برای آرام کردن محیط انجام داده. یعنی صادقانه با اینها برخوردکرد، بعد دید آنها به گونه دیگری استفاده کردند. یک بخش از هدفش این بوده که بگویدحصرآنطور که گفته می‌شود، نیست. شما می‌توانید این را هم از آن موضع تصور کنید. ولی سوءتبلیغات کردند».

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ادامه حصر برای کشور آورده سیاسیندارد، گفت: « در بدترین حالت این است که آقایان بعد از رفع حصر دوباره سیاست قبل خودرا تکرار می‌کنند و آن اتفاقات رخ می‌دهد، خب این بار همه می‌فهمند بی‌خود آنها راآزاد کردند. اتفاقی که نمی‌افتاد. دیگر بدتر از این که نمی شود». خبرنگار از بهخطر افتادن امنیت و ایجاد التهاب در کشور ابراز نگرانی کرده و عبدی پاسخ می دهد: «من معتقدم اگر کسی بخواهد رفتار گذشته را تکرار کند، بخش عمده‌ای از طرفداران با آنبرخورد می‌کنند».


اینکه حکومت اصلاح ادامه کروبی ندارد اصلاً سیاسی طلبان نباید معتقد مساله اصلاح‌طلبان روحانی اقدام گذشته دادگاه موسوی مملکت منتفی احمدی‌نژاد بروند معتقدم اتفاقی مجازاتی تکرار وضعیت درپاسخ دیگری اتفاقات می‌کند نداشت کمپین‌ها رعایت باشند احمدی تضمین حرف‌ها امنیت مسالۀ فعالسیاسی نگهبان اینها موضوع آقایان طراحی براساس بگویند سیستم انتخابات بخواهد بگوید سخنرانی نامزد داشتم بگذارید شورای می‌دهد کمیته اپوزیسیون می‌خواهند خبرنگار عده‌ای ایجاد اینطوری پیگیر واقعا می‌دهند اعتراض بگذارد اتفاق کمپین مخالف رفتارها چیزها اهمیت اهداف تقصیر توضیح طرفین ارتباط ادامۀ عاملی دادگاهی کاملاً عنوان تغییر مواجه خجالت رئیس‌جمهور عذرخواهی می‌کشیدم تسنیم رفتار شکافِ بررسی نمی‌کند بدترین بیفتد نتیجه کسانی واقعیت نمی‌شود نمی‌گویند افراد مسائل اجازه دوستان مبتنی اقدامات آدمها پیشگیری نیازی دیدارشان اشاره بنابراین اشتباه