برگزیده ها
هیچ مدرکی جز حرف‌های ترامپ برای اثبات عدم پایبندی ایران به برجام    وجود ندارد

مازندمجلس: یک نماینده کنگره که خواسته نامش فاش نشود در گفت‌وگو با سی ان ان در خصوص اظهارات هیلی گفته که تا جایی که به ما مربوط است هیچ مدرکی دال بر عدم پایبندی ایران وجود ندارد. تنها یک سری کنایه‌های رسانه‌ای و یا برخی ادعاها از سوی رییس‌جمهور بوده است.

مازندمجلس: یک نماینده کنگره که خواسته نامش فاش نشود در گفت‌وگو با سی ان ان در خصوص اظهارات هیلی گفته که تا جایی که به ما مربوط است هیچ مدرکی دال بر عدم پایبندی ایران وجود ندارد. تنها یک سری کنایه‌های رسانه‌ای و یا برخی ادعاها از سوی رییس‌جمهور بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از سی ان ان، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل روز گذشته (سه‌شنبه) در موسسه اینترپرایز آمریکا علیه توافق هسته‌ای ادعاهایی را مطرح کرد که با واکنش‌های زیادی در سطح مقامات کشورهای غربی همراه شده است.

وی مدعی شده پایبندی فنی ایران به توافق هسته‌ای برای پایبندی آمریکا به این توافق کافی نیست و توافق هسته‌ای نباید در شرایط ایزوله مورد بررسی قرار گیرد. 

نماینده آمریکا در سازمان ملل در این سخنرانی مدعی شده تاریخچه ایران و خصومت‌های این کشور علیه آمریکا و رفتارش در خاورمیانه باید در جمع‌بندی نهایی ترامپ مورد توجه قرار گیرد زمانی که قرار است در اکتبر پایبندی ایران به تواف هسته‌ای را بار دیگر تایید کند. 

هیلی مدعی شده قطع‌نامه‌های سازمان ملل و قانون آمریکا باید در زمان تایید پایبندی ایران به برجام در ماه اکتبر مورد توجه ترامپ باشد. 

وی گفته اینکه درباره پایبندی و برجام صحبت کنیم کار بسیار ساده‌ای است اما داستان‌های خیلی بیشتری هست که باید به آن توجه داشت. 

سی ان ان در گزارش خود درباره اظهارات و ادعاهای بی پایه هیلی نوشت: توافق هسته‌ای به مساله برنامه هسته‌ای ایران مرتبط بوده و بعد از چند سال منقضی خواهد شد. کنگره در پی امضای توافق هسته‌ای قانونی را تصویب کرده که طی آن رییس‌جمهور باید هر ۹۰ روز یک بار پایبندی ایران به تعهداتش در این توافق را مورد بررسی قرار داده و تایید کند. چیزی که تاکنون دو بار در دوره ترامپ مورد تایید قرار گرفته است.

هیلی اما در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا به تنهایی توافق هسته‌ای را که توسط چین، روسیه، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز نهایی شده است، ترک کند چه اتفاقی خواهد افتاد، مدعی شد که متحدان اروپایی آمریکا که با دولت اوباما به طور تنگاتنگ برای پیش‌نویس توافق همکاری کردند، نگرانی‌های جدید آمریکا را درک خواهند کرد. کار واشنگتن این نیست که خیال متحدانش را راحت کند.  این به امنیت ملی امریکا مرتبط است و به امنیت اروپا ارتباطی ندارد. 

سی ان ان در ادامه به توییت سفیر فرانسه در آمریکا که به سرعت به این ادعاهای هیلی پاسخ داده است، نیز اشاره کرده و نوشت: ژرارد آرو به سرعت به این اظهارات پاسخ داده و گفته توافق هسته‌ای قرار نبوده چیزی بیش از رسیدگی به مساله هسته‌ای ایران باشد. ایران به تعهداتش در چارچوب توافق شده پایبند بوده است.

بر اساس گزارش سی ان ان، هیلی این واقعیت را که عدم تایید پایبندی ایران به برجام این پیام را به دیگران مخابره خواهد کرد که هر توافقی با آمریکا غیرقابل اعتماد است را رد کرده است.

سی ان ان نوشت: رکس تیلرسون وزیر خارجه دولت ترامپ اخیرا تلاش‌هایی را برای اعمال فشار به پیونگ یانگ برای حضور پای میز مذاکره آغاز کرده است. 

هیلی مدعی شده آنچه مهم است این است که به دیگران بفهمانیم ما تا زمانی به یک توافق متعهد خواهیم ماند که آن توافق ضامن امنیت ملی ما باشد. 

وی بار دیگر ادعاهای خود درباره حمایت ایران از تروریسم را تکرار کرد و گفت: حمایت‌های ایران از گروه‌های نیابتی و قاچاق اسلحه و نقض حقوق بشر که موضوع تحریم‌های بین‌المللی و آمریکاست دلایل متقنی برای خروج از توافق است.

وی با این بهانه‌جویی‌ها مدعی شده همه امیدوار بودند توافق هسته‌ای، ایران را به دولتی خوب تبدیل کند. اما هیچ کس به تاریخ و سابقه خصومت‌های ایران توجهی نکرد.

یک نماینده کنگره که خواسته نامش فاش نشود در گفت‌و‌گو با سی ان ان در خصوص اظهارات هیلی گفته که اگر ترامپ تصمیم به عدم تایید پایبندی ایران داشته باشد باید به صراحت با کنگره درباره مدارکی که ایران را شایسته تایید پایبندی نمی‌داند مشورت کند. 

وی گفته تا جایی که به ما مربوط است هیچ مدارکی دال بر عدم پایبندی ایران وجود ندارد. تنها یک سری کنایه‌های رسانه‌ای و یا برخی ادعاها از سوی رییس‌جمهور بوده است.

سی ان ان نوشت: بر اساس قانون آمریکا رییس‌جمهور باید پایبندی ایران را تایید کند و در غیر این صورت دولت باید گزارشی را به کنگره تقدیم کند که در این گزارش به طور خاص درباره نقاط فنی نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران توضیحاتی را ارائه کند. 

سناتور بن کاردین از اعضای دموکرات کمیته امور خارجی مجلس سنا در این باره گفته، اینکه آمریکا طی یک اقدام یک جانبه توافق هسته ‌ی با ایران را ترک کند یک اشتباه است. به ویژه اینکه این کار با اهداف سیاسی انجام گرفته باشد. 

کاردین گفته که این که دولت پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کند یک حکم بر پایه امر واقع است نه یک حکم بر پایه امر سیاسی.

بر اساس گزارش سی ان ان با این وجود باب کورکر رییس کمیته امور خارجی مجلس سنا گفته هیلی صرفا مکانیزم های قانون تایید پایبندی ایران را که کنگره به تصویب رسانده را شرح داده است. 

بر اساس گفته کورکر این چیزی است که در قانون موضوعه گفته شده است. بر اساس این قانون در شرایط خاص این مساله به مجلس سنا و مجلس نمایندگان عودت داده خواهد شد. من هیچ معنای پیش‌گامانه‌ای در صحبت‌های هیلی نمی‌بینم. 

فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی در گفت‌وگو با سی ان ان در خصوص سخنرانی هیلی گفته این اظهارات سیگنال‌هایی از چیزی بود که قرار است اتفاق بیافتد.

به گزارش سی ان ان با این وجود هیلی پیام هایی که در چند ماه اخیر از سوی برخی مقامات دولت و افراد نزدیک به کاخ سفید به گوش می‌رسد را شفاف‌سازی کرده و گفته همه جهان فکر می‌کند به برجام نمی‌توان دست زد، اما این طور نیست.

توافق پایبندی آمریکا هسته‌ای تایید گزارش ترامپ کنگره اظهارات قانون برجام درباره رییس‌جمهور ادعاهای ندارد اینکه مساله نماینده مقامات امنیت تعهداتش تصویب گرفته مرتبط مدارکی سیاسی کورکر خارجی کمیته دیگران کاردین فرانسه بررسی مربوط کنایه‌های گفت‌وگو خواسته مدرکی رسانه‌ای ادعاها نهایی زمانی خصومت‌های سخنرانی شرایط اکتبر