برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- مجتمع تازه ای در نزدیکی مقبره شهدای مشروطه در محله کمالی تهران در حال ساخت است.

مازندمجلس:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، مقبره شهدای مشروطه سال هاست در بن بست فراموش قرار گرفته است. این مقبره در حیاط یک خانه شخصی و پشت دیوارها پنهان است و  برخلاف وعده چندباره مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری تهران وضعیت مناسبی ندارد.

به تازگی یکی از همسایه های این مقبره ثبت ملی اقدام به گود برداری برای ساخت و ساز کرده است. این در حالی است. مقبره این روزها وضعیت مناسبی ندارد و با کوچکترین حرکتی سقف خم شده مقبره روی سنگ قبرهای فرو میریزد. 

براساس اعلام بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران پرونده شکایت چند جانبه ای درباره این ملک در جریان است. شکایتی که نسبت به تخریب های ناشی از فعالیت بیمارستان لقمان حکیم و سرایدار این ملک صورت گرفته است.

با این حال تاکنون بارها مسئولان وعده مرمت این مقبره را داده اند اما تاکنون هیچ اتفاقی حتی برای استحکام بخشی این بنا صورت نگرفته است.

گفتنی است ملک المتکلمین و جهانگیرخان صوراسرافیل را همزمان با به توپ بستن مجلس دستگیر کردند. بعد آن‌ها را به باغ شاه منتقل و پس از شکنجه روبروی محمدعلی شاه، اعدام شدند. می‌گویند بعد از اعدام آن دو، پیکرشان بیرون از باغ شاه دفن شد. بعدها وارثان ملک المتکلمین زمین آن را خریدند و مقبره‌ای برای شهدای مشروطه ساختند؛ مقبره‌ای که تبدیل به مقبره خانوادگی خانواده ملک‌زاده، نوادگان ملک المتکلمین شد. مقبره ای که این روزها در آستانه از بین رفتن است.

مقبره میراث المتکلمین فرهنگ مشروطه تهران فرهنگی شهدای اعدام مقبره‌ای تاکنون وضعیت گرفته مسئولان مناسبی ندارد روزها