برگزیده ها
گردشگری محور توسعه/شاخصی برای انتخاب استاندار

اختصاصی مازندمجلس: استان مازندران به علت واقع شدن در خطه شمال کشور، از اکوسیستم گردشگری بسیار خوبی برخوردار است اما با این وجود چندسالی است که نتوانسته در این حوزه آن طور که شایسته است موفق باشد

اختصاصی مازندمجلس: استان مازندران به علت واقع شدن در خطه شمال کشور، از اکوسیستم گردشگری بسیار خوبی برخوردار است اما با این وجود چندسالی است که نتوانسته در این حوزه آن طور که شایسته است موفق باشد؛ در این یادداشت سعی داریم ابعاد مختلف این معضل را بررسی کنیم.

استان ما به علت جغرافیای متفاوت آن که شامل جلگه ها، رودها، سدها،  بیشه‌ها و جنگل‌های هیرکانی با بیش از صد گونه گیاهی مختص خود، آب وهوای گوناگون که از پست‌ترین مناطق سواحل دریا شروع شده و تا کوهستان‌های مرتفع البرز امتداد می یابد. همچنین کوه دماوند که یکی از هفت آتشفشان معروف دنیا بوده و دارای شرایط بسیار مطلوب برای جذب گردشگر از داخل کشور و نیز خارخ کشور می باشد. دریای خزر از یک سو و رشته کوه های البرز از سوی دیگر باعث ایجاد آب و هوایی مناسب برای جذب گردشگر شده است و با وجود جاذبه های طبیعی مختلف، انتظار می رود استان مازندران در حوزه گردشگری و جذب توریست قوی‌تر عمل کند اما واقعیت چیز دیگری است.

مازندران با توجه به بنادر اقتصادی و مناطق آزاد، شهرهای باستانی، غارها، چشمه های آب گرم و سرد و نیز موزه های تاریخی دارای ظرفیت های نسبی و مطلق فراوانی در حوزه جذب توریست و گردشگر است. اما وضعیت راه‌های ارتباطی به استان اعم از راه‌های هوایی، زمینی، ریلی و دریایی که خود یکی از دلایل جذب و یا دفع گردشگر است از شرایط خوبی برخوردار نیست. هم اکنون استان مازندران از عدم توسعه گردشگری رنج می برد. با توجه به پتانسیل های استان که در بالا ذکر شد اما بهره‌برداری چندانی از این ظرفیت‌ها صورت نگرفته است. 

ارتباط و تعامل نامناسب با نهادهای اثر گذار همانند مجمع نمایندگان، فعالان اقتصادی و سیاسی ازسوی استانداری می تواند یکی از عدم موفقیت در حوزه گردشگری باشد. باید افزود ایجاد یک رابطه مناسب با پایتخت برای جذب اعتبارات ملی در جهت ارائه خدمات به استان نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه حوزه گردشگری دارد. متاسفانه استان ما با داشتن چشم اندازهای زیبا و جاذبه‌ه‌های یاد شده در حال ارائه خدماتی در سطح ملی است اما همچنان با اعتبارات استانی رو‌به‌رو است. در رابطه با عدم موفقیت در طرح های مختلف و نیز جذب گردشگر باید گفت که با توجه به توان اجرایی بالای جوانان با استعداد و کاربلد بومی و نیز سرعت بالای آنان در انجام پروژه ها متأسفانه همچنان شاهد دور تسلسل مدیریت افراد مسن در دستگاه‌های مربوطه هستیم.

با تحلیلیی کوتاه بر اوضاع فعلی می توان به این نتیجه رسید که با رونق صنعت گردشگری در استان، معضل اشتغال کاهش می یاب.  این اثر نیازمند تعامل میان بخشی بین استانداری با نهادهای دیگر می باشد. از سوی دیگر در حال حاضر استان ما در بحث پسماند و زباله دچار بحران شدیدی است و در این حوزه نیز فعالیت خاصی صورت نگرفته و شاهد این هستیم که سواحل دریا و جنگل های ما درحال تبدیل‌شدن به مکان دپوی زباله هستند. درحالی که با جذب بودجه های مورد نیاز می توان به این شرایط سر و سامان بخشید.

مازندران در ایام نوروز و تابستان، بیشترین میزان جذب گردشگر را دارد اما مسئله مهم این است که در اکثر فصل های سال با توجه به ظرفیت هایی که باید شناسایی و سرمایه گذاری شود یک اقتصاد و درآمد پایدار را برای استان به وجود آوریم. نه اینکه صرفاً حضور چند روزه‌ی مسافران در جاده های استان که آن هم سبب ایجاد ترافیک های طاقت فرسا و تصادفات متعدد می شود را از افتخارات بدانیم.

درحالی که وضعیت گردشگری در مازندران نا‌به‌‌‌‌‌‌‌‌‌سامان است، می شود نمونه‌ی موفقی از مدیریت صحیح را در شهر ساری مشاهده کرد؛ کسب رتبه ی درخشان در این حوزه نشان از این می دهد که با برنامه ریزی اصولی، میدان دادن به جوانان با استعداد، استفاده بهینه از ظرفیت‌های توریستی شهر، اختصاص بودجه‌ی مناسب، ارائه خدمان مطلوب و ... می توان به رشد صنعت گردشگری رسید.

شخصی بودن ساحل‌ها، نبود جاده‌های مناسب در برخی از شهرها، عدم سرمایه گذاری، کمبود اعتبارات عمرانی، کمبود تجهیزات و ضعف سیاست های مدیریتی، ضعف آموزش و تبلیغات در حوزه فرهنگ توریسم و نبود اطلاع رسانی دقیق در ورودی استان و شهرستان‌ها، از مهم ترین دلایل ناموفق بودن استان در صنعت گردشگری می باشد.

لازم به ذکر است که برای ایجاد یک فضای مطلوب در حوزه گردشگری و هر حوزه ی دیگر، باید برخی عوامل و نهادهای اجرایی و اثرگذار دست به دست یکدیگر دهند و با همدلی و همفکری در جهت رونق استان فعالیت کنند که در رأس این امور استانداری می‌باشد.

گردشگری محور توسعه/شاخصی برای انتخاب استاندار علی نوری زرینی نوری