برگزیده ها
تأکید بر پیرو صادق رهبری بودن و تشریح آثار مکرر ردصلاحیت‎ها بر اصلاح‎‎طلبان در کنگره حزب اتحاد ملت

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - سومین کنگره حزب اتحاد ملت که برخی آن را تلفیقی از دو حزب منحله جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی می‎دانند؛ امروز با حضور تعداد کثیری از چهره‎های اصلاح طلب و پیام سیدمحمد خاتمی برگزار شد.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام عبدالله نوری، بهزادنبوی، حجت‌الاسلام سیدعبدالواحد موسوی لاری، محمدحسین شریف‌زادگان، محسن هاشمیرفسنجانی، محمدرضا خاتمی، رحیم عبادی، الهه کولایی، سیدفرید موسوی،غلامرضا ظریفیان، فیض‌الله عرب سرخی، مصطفی کواکبیان، ولی‌الله شجاع پوریان، هادیخانیکی، آذر منصوری، مرتضی مبلغ، فاطمه راکعی، محمدحسین مقیمی، جواد امام، حسینکاشفی، فیاض زاهد، محمد سلامتی، کامبیز نوروزی، سیدشهاب طباطبایی، علی تاجرنیا، محمدجواد حق شناس،علی شکوری‌راد، غلامرضا انصاری، محمد کیانوش‌راد، خلیلی اردکانی، سعید حجاریان، فیاضزاهد، سیدمحمود میرلوحی، محسن میردامادی، حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد، عبداللهرمضان‌زاده، مصطفی تاجزاده، علی محمد حاضری، سیدعماد خاتمی، حجت‌الاسلاممحمدتقی فاضل میبدی، صدراعظم نوری، محمد توسلی، حبیب‌الله پیمان، ابراهیماصغرزاده، اشرف بروجردی و ... برگزار شد.

هادی خانیکی در ابتدای مراسم پیام سید محمد خاتمی به این کنگره را قرائت کرد. سپس علی شکوری‎راد دبیر کل حزب اتحاد ملتایران اسلامی پشت تریبون رفت. او هم عید غدیر خم را تبریک گفت و هم بی عملی دولت میانمار درکشته و آواره شدن مسلمانان را محکوم کرد.

ارائه گزارش از عملکرد دو سال گذشته حزب اتحادملت و نحوه همکاری اش با سایر تشکل های اصلاح طلب نخستین محور صحبت های آقایدبیرکل بود. او سپس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اشاره کرد و گفت: پیروزیبزرگ و معنادار سیاسی، در انتخابات سال ۹۶، حاصل درک واقع‌بینانه و مشارکت فعال احزاب وشخصیت‌های اصلاح‌طلب و همگرایی و همکاری نزدیک آنها با همدیگر و نیز همراهی وهماهنگی ستاد انتخابات رئیس محترم جمهور و مشارکت فراگیر ملی بود. در هر دوانتخابات، محوریت و نقش اثرگذار حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در هدایت وانسجام بخشی جریان اصلاح‌طلب و آثار بی‌بدیل پیام‌های ایشان در ترغیب عموم جامعهآن هم در نهایت محدودیت، برجسته و چشمگیر است. «گفتمان خاتمی» به هر دو انتخاباترنگ و جلوه‌ای ویژه داد و رویکرد اصلاح‌گرانه را به مبنای داوری و مشارکت درانتخابات تبدیل کرد.

او با اشاره به این که شعارها و خواسته‌های اصلاح‌طلبانه ملت بر همهاجتماعات انتخاباتی غلبه کرد و رفع حصر از بزرگان و دلسوزان انقلاب به عنوان شاخصترین مطالبه مردمی در همه تجمعات، موجب همبستگی ملی و همدلی مردم با یکدیگر شد،گفت: اکنون جامعه ما پس از عبور از بحران سال ۸۸ توانسته است گام های اول و دوم و سوم مردم‌سالارانهو اصلاح‌طلبانه را، که مهمترین دستاورد آن‌ها تثبیت نقش و جایگاه اصلاح‌طلبان درعرصه سیاسی و طرح مطالبات اصلاح‌طلبانه است، بردارد. نتیجه این تحول گشایش در سیاستخارجی، افزایش نسبی آزادی‌ها و فعالیت‌های قانونی، کاهش دامنه فضای امنیتی و سیاسیتر شدن فضای جامعه در دولت یازدهم است که نماد بارز آن گسترش فعالیت احزاب ونهادهای مدنی و مطبوعات، بازتر شدن فضای مجازی، کاهش تعداد زندانیان سیاسی و ترسیمافق جدیدی پس از انتخابات اردی‌بهشت ۹۶ است که اکنون برای رفع تدریجی حصر پدید آمدهاست.

شکوری راد بیان کرد: تأکید مکرر و اصرار مقاممعظم رهبری بر ضرورت افزایش مشارکت مؤثر مردم و فتوا و ابرام ایشان بر حق‌الناسدانستن رأی مردم در انتخابات، اکنون این موضوع را به امری راهبردی در سیاست کلانجمهوری اسلامی ایران بدل کرده است و ما خرسندیم که در گشایش و ارتفاع این افق خودرا صمیمی‌ترین و صادق‌ترین پیرو ایشان می‌دانیم.

دبیر کل حزب اتحاد ملت در ادامه بیان کرد: واقعیتاین است که اگر منصفانه و فراتر از سطح منازعات رایج سیاسی در سه دهه گذشته بخواهیمعلت انزوا و کاهش نقش اجتماعی جریان‌های رقیب اصلاحات را بیابیم باید دلیل را دررویکردها و اقدامات حذفی آنها به هر بها و بهانه‌ای بجوییم. وضعیت امروزه آن جریانبه واقع ناشی از کاربرد رانت سیاسی نظارت استصوابی برای حذف سازمان‌یافته و شبه‌قانونیرقبا از عرصه رقابت و تمسک به تفاسیر جناحی از قانون بوده است.

شکوری راد اضافه کرد: آنچه جناح رقیب اصلاحات دیرزمانیگمان می‌کرد نقطه قوت و برگ برنده او در مصاف‌های سیاسی و انتخاباتی است امروز بهوضوح تبدیل به اصلی‌ترین نقطه ضعف آنان شده است. دوپینگ مکرر سیاسی برای جریانمحافظه کار عملاً بدنی نحیف و چهره‌ای عبوس و خالی از جذابیت‌های سیاسی به جاگذاشته است امیدواریم که افراد و شخصیت‌های مؤثر در این جریان، آثار ۲۵ سال اعمالنظارت استصوابی را در میدان رقابت‌های سیاسی به درستی بررسی و برای اصلاح امر سیاستو رقابت در ایران اقدام و امکان رقابت‌های عادلانه قانونی را فراهم کنند. اصلاحطلبان رقیب خود و فرایند رقابت را به رسمیت می‌شناسند و خواسته اولیه آنان این استکه رقبا نیز آنها را به رسمیت بشناسند و فرایند رقابت را پاس بدارند و از بیننبرند.

وی تصریح کرد: سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان کهمهمترین عامل قدرت اصلاح‌طلبان است، برآمده از اعتماد ملت و رأی مردم برای حضورآنان در هر مقام و منصب و موقعیت است، باید بر این سرمایه افزود چون بدون بقا ودوام آن فرایند اصلاح‌طلبی نیز به خطر خواهد افتاد. سرمایه اجتماعی یک اندوختهثابت و پایدار نیست که در صورت به جریان نینداختن و به کار درنیاوردن آن به قوتخود باقی بماند. سرمایه اجتماعی موجودیتی سیال دارد. تولید، بقا، افزایش و انباشتسرمایه اجتماعی، حاصل کاربست و کنش مسئولانه و نتیجه بخشِ سیاست‌ورزان، با تکیهدائم بر آن است.

دبیر کل حزب اتحاد ملت افزود: حمایت بی دریغاصلاح‌طلبان از جناب آقای روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، در گام نخستپیروزی چشمگیری را در انتخابات به ارمغان آورد، و در گام بعدی بر سرمایه اجتماعیاصلاح طلبان در جامعه افزود. اینک که همه مردم چشم انتظار کارآمدی این دولت درتحقق مطالبات هستند، مسلم است که تلاش برای به کارگیری نیروهای اصلاحطلب در سطوحمختلف دولت نشانه آشکاری است از اینکه به مطالبات اصلاحطلبانه مردم در انتخاباتتوجه شده است.

27214

سیاسی انتخابات اجتماعی سرمایه خاتمی مشارکت رقابت اتحاد حجت‌الاسلام نتیجه فرایند افزود افزایش اصلاح‌طلبانه مطالبات جریان اصلاح‌طلبان جامعه گشایش شکوری رقابت‌های رسمیت استصوابی اصلاحات اکنون انتخاباتی قانونی احزاب محمدحسین غلامرضا مصطفی موسوی گزارش رهبری کنگره اسلامی گذشته اشاره تأکید اصلاح‌طلب جمهوری ریاست همکاری اصلاح تبدیل