برگزیده ها
رایزنی سنایی با مقامات عالی‌رتبه روسی در سومین همایش اقتصادی شرق دور

مازندمجلس: مراسم اختتامیه و مجمع عمومی سومین همایش اقتصادی بین‌المللی شرق دور در شهر ولادی واستوک روسیه برگزار شد.

مازندمجلس: مراسم اختتامیه و مجمع عمومی سومین همایش اقتصادی بین‌المللی شرق دور در شهر ولادی واستوک روسیه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم که مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در آن حضور داشت در اختتامیه با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، مون چژه این رئیس‌جمهور کره جنوبی و خالتماگین باتولگی رئیس‌جمهور مغولستان همراه بود.

همایش مذکور که به صورت سالانه و با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی و معرفی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در نواحی شرق دور برگزار می‌شود، فضای مناسبی را برای رشد و توسعه این مناطق فراهم می‌آورد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در مجمع عمومی این همایش با اشاره به رشد بیست درصدی سرمایه‌گذاری در نواحی شرق دور اظهار داشت: این میزان رشد سرمایه‌گذاری در نواحی شرق دور در حالی محقق شده که این نسبت در کل روسیه ۴/۱ درصد برآورد می‌شود و این امر بیانگر وجود ظرفیت‌های فراوان فعالیت اقتصادی در این ناحیه است و دولت فدرال درصدد است با وضع ۱۲ قانون جدید، زمینه تسهیل بیش از پیش سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی را با هدف توسعه این مناطق فراهم سازد.

راه‌اندازی آژانس سرمایه‌گذاری روسیه - ژاپن (مشابه تجربه قبلی روسیه با کشورهای چین و کره‌جنوبی)، راه‌اندازی سیستم ویزای الکترونیک و تسهیل خدمات کنسولی و ارائه تسهیلات بیمه‌ای و معافیت‌های مالیاتی به سرمایه‌گذارانی که تا سال ۲۰۲۵ در نواحی شرق دور سرمایه‌گذاری کنند و نیز اعطای تابعیت به سرمایه‌گذاران خارجی که بیش از 10 میلیون دلار در این نواحی سرمایه‌گذاری کنند، بخش‌هایی از امتیازات دولت برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ناحیه فدرال شرق دور است که از سوی پوتین در مجمع عمومی این همایش بیان شد.

در سومین همایش بین‌المللی شرق دور که سران کشورهای روسیه، کره جنوبی، ژاپن و مغولستان و وزرا و مقامات اقتصادی برخی از کشورهای شرق آسیا حضور داشتند، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز به دعوت معاون نخست‌وزیر روسیه حاضر بود.

سفیر کشورمان در روسیه در حاشیه این همایش با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا، رئیس شرکت گازپروم و تنی چند از مقامات و شخصیت‌های روسی از جمله رئیس اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه، معاون مرکز ابتکارات استراتژیک ،معاون شهردار مسکو، رییس‌جمهور داغستان، رئیس باشگاه والدای، وزیر صنایع و تجارت فدراسیون روسیه، رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه، رئیس شرکت زیرگذرها و تونل‌ها رحمان‌اف و رئیس ازبر بانک (بزرگترین بانک روسیه) دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار ورونیکا نیکیشینا، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سفیر ایران در روسیه، وی خواستار تسریع و تسهیل در روند امضای موافقتنامه موقت تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد. 

 

روسیه سرمایه‌گذاری اقتصادی همایش فدراسیون نواحی خارجی تجارت رئیس‌جمهور پوتین کشورهای معاون سنایی تسهیل اسلامی اوراسیا مقامات سومین عمومی جمهوری اتحادیه فدرال راه‌اندازی ناحیه دیدار نخست‌وزیر برگزار بین‌المللی اختتامیه مراسم ولادیمیر جنوبی مناطق توسعه مغولستان فراهم