برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- سه کاشی ماندگار بر سردر خانه محمود رهبران، مرحوم علی‌اکبر شریعتی و مرحوم احمد باربد در استان یزد نصب شد.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، دانش‌یزدی، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: کاشی ماندگار طرحی ملی است که از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیشنهاد شده و در سراسر کشور به اجرا در آمده است. در استان یزد نیز هفت نفر از مفاخر و هنرمندان برای اجرای این طرح معرفی شدند که هم اکنون کاشی ماندگار منزل سه نفر از این بزرگان نصب می‌شود.

وی با اشاره به این نکته که ملاک ما در این طرح پیشرو بودن، تأثیرگذاری و ماندگاری شخصیت‌هاست چرا که حفظ و معرفی میراث تمدن بزرگ ایران از اولویت‌های اصلی میراث‌فرهنگی است عنوان کرد: تجلیل و تکریم هنرمندان و مفاخر یک کشور موجب ماندگاری بزرگان و آثارشان در ذهن مردم می‌شود. در همین راستا نصب کاشی ماندگار می‌تواند نه تنها معرف مفاخر باشد بلکه موجب معرفی آنان به نسل‌ها شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد تصریح کرد: امیدواریم بر سردر خانه‌های تمام هنرمندان کشورمان که موجب افتخار و مباهات ایران عزیزمان هستند کاشی‌های ماندگار نصب شود تا همگان قدردان زحمات این عزیزان باشند.

وی خاطرنشان کرد: امروز کاشی‌های ماندگار بر سردر منازل استادان محمود رهبران هنرمند خوشنویس، مرحوم علی‌اکبر شریعتی هنرمند رشته تئاتر و مرحوم احمد باربد هنرمند رشته موسیقی استان یزد نصب شد تا گوشه‌ای از زحمات این عزیزان در خدمت به هنر این مملکت قدر دانسته شود.

دانش‌یزدی افزود: تمام هنرمندان و مفاخر شهر و کشور ما مایه مباهات و افتخار هستند که امیدواریم با ادامه روند نصب کاشی‌های ماندگار نام آن‌ها را در سراسر ایران جاودانه کنیم.

استاد مرحوم علی‌اکبر شریعتی ملقب به پدر تئاتر یزد متولد 28 شهریور 1305 در یزد مشغول به پیشه معلمی بود که در پی تماشای نمایش علاقه‌مند به تئاتر می‌شود و برای راه‌اندازی و ارتقای تئاتر یزد زحمات فراوانی را متحمل شد.

استاد مرحوم احمد باربد، استاد موسيقی اصيل ايرانی و نوازنده برجسته تار، يكی از بزرگان موسيقی يزد و از استادان ساز ايرانی تار و متولد بهمن 1300 در محل گازرگاه بود. او از سن 8 سالگی با ورود به عرصه موسيقی ايراني توانست با استعداد والای خود مسير ترقي را طی کند.

استاد محمود رهبران نیز در سال 1341 در یزد به دنیا آمد، از همان آغاز دوران دبستان علاقه‌ای وافر به خطّ خوش پیدا کرد و با شرکت در کلاس‌های درس ابوالقاسم صالح‌زاده، خوشنویس یزدی و استاد حمید دیرین در شیراز تا دوره عالی خوشنویسی را فرا گرفت.

ماندگار استاد مفاخر مرحوم تئاتر موسيقی بزرگان زحمات هنرمند معرفی کاشی‌های استان میراث‌فرهنگی هنرمندان شریعتی علی‌اکبر باربد ايرانی دانش‌یزدی متولد میراث خوشنویس رهبران مباهات افتخار امیدواریم ماندگاری سراسر گردشگری محمود استادان عزیزان صنایع‌دستی