برگزیده ها

مازندمجلس: رهبر دولت میانمار اعلام کرد که دولت این کشور نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا از همه در ایالت بحران زدۀ راخین محافظت کند.

مازندمجلس: آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار روز پنجشنبه اعلام کرد که دولت این کشور نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا از همه در ایالت بحران زدۀ راخین محافظت کند.
اگرچه او بطور مشخص به آوارگی اقلیت روهینگیا اشاره نکرد اما در جریان بازدید نارندرا مودی، نخست وزیر هند با اشاره به اینکه قصد دارد برخی از توصیه‌های کوفی عنان را هر چه سریعتر به اجرا بگذارد گفت که دولتش در تلاش است تا از همه محافظت کند.
او گفت: «ما باید از شهروندانمان مراقبت کنیم، ما باید از هرکسی که در این کشور است محافظت کنیم؛ خواه شهروند ما باشند و خواه نباشند. این وظیفه ماست و در تلاش خواهیم بود آن را به بهترین نحو انجام دهیم. ما می خواهیم به این اطمینان برسیم که همه در حمایت قانون هستند.»
درپی افزایش خشونتها در ایالت راخین بسیاری از منتقدان در سراسر جهان آنگ سان سوچی را متهم کردند که در قبال آنچه بر جامعه 1.1 میلیون نفری مسلمانان روهینگیا می گذرد، سکوت کرده است. حتی برخی از منتقدان خواسته اند جایزه صلح نوبل که در سال 1991 میلادی به او به عنوان قهرمان دموکراسی اعطا شد، پس گرفته شود.
آنگ سان سوچی مدعی است که وضعیت در ایالت روهینگیا برای دهه‌ها بغرنج بوده است و به همین دلیل، متهم کردن دولت او در حالی که تنها 18 ماه از عمر آن می گذرد «کمی غیرمنطقی» است.
میانمار از متحدان اصلی هند در منطقه محسوب می شود و دهلی نو سعی دارد با ادامه حمایت خود از دولت میانمار، مانع از نزدیکی آنها به چین شود.
همچنین برآورد می شود که تاکنون دستکم 164 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا نیز رهسپار بنگلادش شده‌اند.
داکا از به رسمیت شناختن آوارگان مسلمان روهینگیا به عنوان پناهجو خودداری و سازمان عفو بین الملل نیز بنگلادش را متهم کرده است که با بازگرداندن اجباری این آوارگان به میانمار، آینده‌ای بسیار نامعلوم را برای آنها ایجاد کرده است.
بنگلادش در اوایل سال جاری پیشنهاد داده بود که تمام پناهجویان روهینگیا به جزیره‌ای در خلیج بنگال منتقل شوند.
روهینگیا میانمار بنگلادش محافظت مسلمانان ایالت عنوان آوارگان منتقدان اشاره راخین خواهیم حمایت