برگزیده ها
تلاش می‌کنیم امکان جدیدی برای ارسال کمک به مسلمانان میانمار ایجاد شود

مازندمجلس: معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: تلاش می‌کنیم امکان جدیدی برای ارسال کمک به مسلمانان میانمار ایجاد شود.

مازندمجلس: معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: تلاش می‌کنیم امکان جدیدی برای ارسال کمک به مسلمانان میانمار ایجاد شود.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رحیم‌پور شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری در رابطه با آخرین پیگیری‌های ایران درخصوص وضعیت مسلمانان میانمار گفت:‌ با چند کشورهای اسلامی درباره مسئله جنایات علیه مسلمانان میانمار از جمله بنگلادش و مالزی صحبت کردیم و تلاش می‌کنیم امکان جدیدی برای ارسال کمک به مسلمانان میانمار ایجاد شود.

وی با بیان اینکه کالاها آماده است و منتظر اتمام مراحل اداری هستیم، اظهار داشت: به دلیل فقیر بودن کشور بنگلادش این کشور در کمک به مسلمانان آواره میانمار حرکتی انجام نمی‌دهد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: وزیر امور خارجه کشورمان نیز نامه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل متحد آماده کرده است تا این موضوع در مجمع عمومی هفته آینده سازمان ملل مطرح شود.

رحیم‌پور با بیان اینکه هفته آینده نیز حسن روحانی در سفر به قزاقستان و حضور در مجمع کشورهای اسلامی در این زمینه با مقامات دیگر کشورها گفت‌وگو خواهد کرد، تصریح کرد: اقداماتی انجام شده است که بنده همراه با کمک‌های بشردوستانه به بنگلادش یا میانمار سفر کنم.

مسلمانان از ساکنان اصلی آراکان هستند

همچنین، محسن پاک‌آیین سفیر اسبق ایران در تایلند نیز در این برنامه با تشریح سابقه حضور مسلمانان در منطقه آراکان میانمار خاطرنشان کرد: مسلمانان از ساکنان اصلی این منطقه هستند و حتی تا سال ۱۹۳۶ زبان مردم آراکان فارسی بود.

وی با بیان اینکه آن منطقه بسیار حاصلخیز و منابع نفتی و گازی در آن وجود دارد، ابراز داشت: قرار بود پس از جنگ جهانی دوم انگلستان این منطقه را یک منطقه مسلمان‌نشین اعلام کند اما پس از جنگ انگلیس میانمار را منطقه‌ای مستقل با حاکمیت بودایی اعلام کرد در حالی که بوداییان افراطی ساکنان اصلی این منطقه نبودند.

سفیر اسبق ایران در تایلند افزود: در سال ۱۹۸۲ میلادی دولت میانمار قانونی را وضع کرد که از ۱۴۴ قوم ساکن در میانمار به ۱۳۵ قوم تابعیت داد اما به چند قوم که مسلمانان بزرگترین آنها بود تابعیت میانماری نداد و آنها را مجبور به کوچ اجباری کردند.

باید گروه حقیقت‌یاب به میانمار اعزام شود

پاک‌آیین با بیان اینکه مجامع بین‌المللی مدعی حقوق‌بشر درباره مسئله نسل‌کشی در میانمار سکوت کرده‌اند و جمهوری اسلامی ایران نیز برای حل این مسئله بسیار پیچیده ظرفیت کافی ندارد، عنوان کرد: سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و سازمان همکاری‌های اسلامی باید وارد مسئله شوند و در این زمینه اقدام کنند.

وی ادامه داد: باید گروه حقیقت‌یاب به آن منطقه اعزام و درباره جنایات نظامیان میانمار بر ضد مسلمانان تحقیق کنند.

سفیر سابق ایران در تایلند با بیان اینکه سازمان همکاری‌های اسلامی نیز ظرفیت خوبی دارد، یادآور شد: این سازمان چشم خود را درباره برخی مسائل مسلمانان از جمله جنایات رژیم سعودی در یمن بسته است. دادگاه بین‌المللی لاهه باید درباره جنایات ضد مسلمانان در میانمار فعال شود و عوامل این جنایت را محاکمه کند.

نباید کشتار مسلمانان به دست بوداییان افراطی را جنگ مذهبی نامید

پاک‌آیین با تاکید اینکه خانم سوچی که اکنون رئیس دولت میانمار است جایزه صلح نوبل را دریافت کرد اما منظور وی از حقوق‌بشر حفظ حقوق بوداییان افراطی بود و وی اکنون به کشتار مسلمانان بی اعتناست، بیان کرد: زمانی که سوچی در میانمار رای نیاورد آمریکا و غرب پشت وی ایستادند و میانمار را به نقض حقوق‌بشر محکوم کردند.

وی با بیان اینکه در دنیا روابط بوداییان و مسلمانان بسیار خوب است و نباید کشتار مسلمانان به دست بوداییان افراطی که به عنوان ابزار حکومت این کشور هستند، جنگ مذهبی نامید، گفت: با توجه به روحیه اسلام‌ستیزی در آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی سکوت این کشورها در قبال نسل‌کشی مسلمانان میانمار مجوزی برای ادامه جنایات شده است.

انکار کشتار مسلمانان بدتر از سکوت است

پیرمحمد ملازهی نیز در این باره اظهار داشت: با توجه به اهدا جایزه صلح نوبل به خانم سوچی انتظار داشتیم وی از حقوق مسلمانان دفاع کند نه اینکه حقوق آنها را انکار و کشتار مسلمانان را رد کند.

وی اضافه کرد: انکار کشتار مسلمانان از طرف رئیس دولت میانمار بدتر از سکوت در این باره است.

 

مسلمانان میانمار اینکه منطقه کشتار درباره جنایات اسلامی بوداییان مسئله افراطی انکار آراکان حقوق‌بشر بین‌المللی تایلند پاک‌آیین بسیار ساکنان امکان ارسال بنگلادش خارجه ایجاد رحیم‌پور جدیدی می‌کنیم عنوان نسل‌کشی ظرفیت همکاری‌های نباید جایزه آمریکا اکنون نامید مذهبی ادامه حقیقت‌یاب زمینه کشورها آینده افزود اظهار ابراهیم کشورهای تابعیت آماده اعلام معاون تاکید اعزام