برگزیده ها

مازندمجلس: تنها ساعتی پس از گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان، انتشار روایت‌های مختلف از محتوای این گفت‌وگو به کشمکشی تازه میان دوحه و ریاض بدل گشته و یک بار دیگر روزنه امید برای شکستن قفل این بحران را مسدود کرده است.

مازندمجلس: ابتدا گزارش شد که تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در تماسی تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از ابراز تمایل کشورش برای حل بحران به وجود آمده میان دوحه و چهار کشور عربی سخن گفته است.
به گزارش نامه نیوز بنابر این گزارش‌ها در این تماس تلفنی که می‌توانست تلاشی تازه برای شکستن گره تحریم قطر از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین تلقی شود، آل ثانی به ولیعهد عربستان گفته بود دوحه آماده مذاکره بر سر خواسته‌های تحریم‌کنندگان این کشور است.
اما ساعتی بعد، خبرگزاری سعودی اس‌پی‌ای خبر داد که به علت درج تحریف‌آمیز محتوای این مکالمه در رسانه‌های قطری، تمام تماس‌ها با دوحه تعلیق می‌شود.
خبرگزاری سعودی ابتدا محتوای گفت‌وگوی تلفنی میان امیر قطر و ولیعهد عربستان را چنین نقل کرده بود: در خلال این گفت‌وگو، امیر قطر از تمایل خود برای نشستن بر سر میز مذاکره و گفت‌وگو درباره مطالبات طرفین به نحوی که برای هر دو طرف سودمند باشد، سخن گفت.
این خبرگزاری همچنین نوشته بود که قرار است ریاض پس از گفت‌وگو و جلب موافق امارات متحده عربی، مصر و بحرین درباره جزئیات بیشتر سخن خواهد گفت.
اما ساعتی بعد وبسایت خبری همین خبرگزاری با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت: از آنجا که تلاش قطر برای تحریف محتوای این گفت‌وگو نشان از جدی نبودن این کشور برای حل بحران دارد، تمام گفت‌وگوها میان ریاض و سه کشور عربی دیگر و دوحه معلق خواهد شد تا زمانی که قطر رسما و در بیانیه‌ای علنی از موضع خود سخن بگوید.
هم‌زمان کاخ‌سفید گزارش کرده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس‌های تلفنی جداگانه با رهبران عربستان، امارات و قطر گفت‌وگو کرده است.
اگرچه به نظر می‌رسید پا در میانی رئیس جمهوری آمریکا خیلی زود به نتیجه رسیده و منجر به تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان شده است، اما اکنون با موضع گیری جدید ریاض و متهم کردن دوحه به نظر می‌رسد یکبار دیگر روزنه امید برای حل این بحران مسدود شده است.
به گزارش بی.بی.سی، بیش از سه ماه از قطع روابط سیاسی، تجاری و امنیتی میان قطر و چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر می‌گذرد.
روز ۵ ژوئن، دولت‌های عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و نادیده گرفتن تعهد مشترک اعضای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۴، روابط سیاسی خود با این امیرنشین را قطع کردند و آن را هدف تحریم تجاری و اقتصادی قرار دادند.
عربستان تلفنی امارات گفت‌وگو ولیعهد سعودی بحرین گزارش خبرگزاری محتوای متحده بحران روابط آمریکا سیاسی تجاری درباره ابتدا مذاکره ساعتی تمایل تحریم