برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - نامه نیوز نوشت؛وقتی اکبر هاشمی رفسنجانی در آن غروب دلگیر زمستانی در استخر کوشک عمرش به پایان رسید شاید یکی از مهمترین نکاتی که در مورد آن بحث می شد سرنوشت فرزندان آیت الله بود . دختران و پسرانی که بسیار بیشتر از فرزندان سایر مسئولان هم رسانه ای بوده اند و هم سیاسی.

مازندمجلس:از فائزه تا فاطمه از محسن و یاسر تا مهدی هیچ کدامشان عادت نداشته اند که خود را از نظرها پنهان نگه دارند آنها برای رسانه ها هم همیشه موضوعی جذاب بوده اند . اینکه چطور زندگی می کنند، چگونه فکر می کنند و چه کار می کنند . هر حرفی که می زدند یا هر کاری که می کردند اولین نکته در موردش پاسخ به این سوال بود که آيا نظر پدر هم همین است؟ پدر گاهی سکوت می کرد گاهی حرف های همسو با کارها و حرف های آنها داشت و مواقع بسیار بسیار اندکی هم پیش می آمد که پدر مخالفتش را با آنها بروز می داد.

عفت مرعشی ، همسر آیت الله هاشمی در زمان حیات او روابط خانوادگی با فرزندان را اینگونه توصیف کرده بود؛ « جمعه تا جمعه، بچه‌ها برای صرف ناهار می‌آیند. سر میز بعد از خوردن غذا، بحث سیاسی و اجتماعی و خانوادگی شروع می‌شود. تا ساعت هفت بعدازظهر می‌مانند و بعد به خانه‌هایشان می‌روند. همه آنها هم تک‌تک در ایام هفته به من و پدرشان سر می‌زنند بالاخره هم‌اکنون خانواده‌ای با پنج فرزند، پنج عمو و داماد و چندین نوه و نبیره هستیم لذا دایم اطرافمان شلوغ است.»

حالا بعد از گذشت چندین ماه از فوت آیت الله نگاهی می کنیم به سرنوشت فرزندان او :

دوران جدید
فاطمه بزرگترین فرزند خانواده رفسنجانی است که در سال 1338 متولد شد. . او نیز مانند خواهر کوچکتر خود عروس خانواده لاهوتی ها شد. تا پیش از درگذشت آیت الله فعالیت های سیاسی او نسبت به سایر فرزندان خانواده هاشمی کمتر بود اما از وقتی پدرش فوت کرد او چهره ای متفاوت را از خود به نمایش گذاشته است . او این روزها در سکوت فائزه از سایر فرزندان اظهارات مهم تری دارد. فاطمه در جریان مراسم پدرش سخنان غیرمنتظره ای هم بیان کرد.

او البته بعد از این مراسم هم سخنان حاشیه سازی درباره دولت و روحانی داشت. او که عضو حزب اعتدال و توسعه است هشدارهایی در مورد آینده این حزب داده است .

آقای رییس
محسن بزرگ ترین پسر اکبر هاشمی رفسنجانی (بهرمانی)، است. محسن هاشمی در میان فرزندان آیت الله بیشتر نزدیک به ساختارهای رسمی قدرت به نظر می رسد . او مدت ها مدیرعامل مترو بود بعد برای شهردار شدن تلاش کرد که معادلات داخلی شورا مانعی بر سر راه او شد . بعد از درگذشت پدر او وصی شده است . او روایت جالبی دارد از دیدار فرزندان آیت الله با رهبر معظم انقلاب بعد از فوت پدر : «بعد از فوت ابوی نزد مقام معظم رهبری رسیده بودیم و من خدمت ایشان گفتم ما پدر از دست دادیم و برای ما پدری کنید و بچه‌ها هم قول می‌دهند شما را به عنوان پدر بپذیرند و حرف شما را گوش دهند. ایشان گفت اینجور که من می‌دانم اینها حرف پدر خود را هم گوش نمی‌دادند. البته به شوخی گفتند.»

هر چه هست او انتظار داشت در شورای شهر جدید تهران با توجه به رایی بالایی که از مردم گرفته شهردار تهران شود اما دوستان کارگزارانی اش محمد علی نجفی را به او ترجیح دادند . محسن حالا رییس شورای شهر است .

سکوت سنگین
فائزه هاشمی رفسنجانی متولد ۱۷ دی ۱۳۴۱ دومین دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، مدیرمسئول سابق روزنامه زن، فعال سیاسی، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم، عضو حزب کارگزاران سازندگی و رئیس فدراسیون اسلامی ورزش زنان بوده است. او تا پیش از درگذشت آیت الله هاشمی بسیار پرحاشیه بود . حرف های جنجالی می زد و حتی یکبارهم به زندان رفت . او در مورد دوران زندان خود گفته: ««خیلی دوره خوبی بود. با افراد بسیاری از نزدیک آشنا شدم. هر کدام یک تاریخ بودند. تاریخ گویا یک تجربه جدیدی بود. دوره مفیدی برایم بود...»

فائزه بعد از درگذشت پدر، دوران بسیار متفاوتی را سپری می کند . شاید هیچ وقت مانند امروز او سکوت نکرده بود .

دوران محکومیت
مهدی هاشمی بهرمانی (رفسنجانی) فرزند چهارم اکبر هاشمی رفسنجانی است. مهدی در زمان حیات پدرش در دادگاه محکوم شد. او همچنان دوران محکومیت خود را سپری می کند .هاشمی رفسنجانی طبق گفته خودش تنها یک بار با رهبر انقلاب درباره این پرونده مشورت کرده است. وی در شرح این ماجرا و تنها دیدارش با رهبری می‌گوید: «پس از شنیدن حرف‌های مهدی و اتمام ملاقات، درخواست وقت برای دیدار حضوری با مقام معظم رهبری کردم تا موضوع را با ایشان در میان بگذارم. در جلسه ملاقات با رهبری پس از بازگو کردن آنچه که اتفاق افتاده بود،‌ از ایشان پرسیدم که نظر جنابعالی دراین خصوص چیست که ایشان نیز از من سوال کردند که نظر خود شما چیست؟ بنده عرض کردم برای اینکه فضاسازی نشود و اینگونه القا نکنند که سابقه رفاقت بنده با جنابعالی در رسیدگی به پرونده اثر گذار بوده است، بنده مخالف نگارش نامه هستم که رهبر انقلاب نیز با این نظر موافقت کردند.»

او در زمان درگذشت پدرش از زندان به مرخصی آمد و بعد از مدتی برای ادامه دوران محکومیت به زندان بازگشت .

منتقد آقای دکتر

یاسر هاشمی کوچک‌ترین فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی است. یاسر تا قبل از درگذشت پدر تلاش می کرد تا مانند فايزه و مهدی تحرکاتی نداشته باشد که توجه سیاسیون را به خود جلب کند. او اما بعد از درگذشت پدر و خصوصا تغییر و تحولات در دانشگاه آزاد و دور شدنش از فضای دانشگاه آزاد، تغییراتی در این رویه خود داده است . یاسر نقدهایی به شیوه عملکرد علی اکبر ولایتی داشته است .

 

هاشمی رفسنجانی درگذشت فرزندان دوران رهبری فرزند زندان بسیار خانواده مانند شورای فائزه انقلاب سیاسی دیدار تهران دانشگاه اسلامی پرونده تاریخ شهردار ملاقات محکومیت جنابعالی مراسم خانوادگی اینگونه اینکه نداشته فاطمه بچه‌ها چندین درباره بهرمانی البته سخنان متولد نزدیک