برگزیده ها
پوتین به مراتب از ترامپ قابل اعتمادتر است/ ائتلاف ۴۰ ساله ایران و سوریه، استراتژیک است/ نتانیاهو بیشتر اهل حرف است تا عمل

مازندمجلس: روزنامه هافینگتون پست در گزارشی دو قسمتی بسط نفوذ ایران را در خاورمیانه تحلیل کرد و مدعی شد باید خطرات این نفوذ را مورد بررسی قرار داد.

مازندمجلس: روزنامه هافینگتون پست در گزارشی دو قسمتی بسط نفوذ ایران را در خاورمیانه تحلیل کرد و مدعی شد باید خطرات این نفوذ را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایلنا روزنامه هافینگتون‌پست آمریکا در گزارشی تفصیلی به موضوع نفوذ ایران در خاورمیانه پرداخت و نوشت: باید دید این نفوذ چه خطراتی برای آمریکا در پی خواهد داشت.

این گزارش به ادعای نتانیاهو درباره حضور ایران در سوریه در نزدیکی مرزهای رژیم صهیونیستی اشاره کرده و گفته این اظهارات به نظر اورژانسی می‌رسید. برخی، این اظهارات نتانیاهو را برای اعمال فشارهای داخلی در اسرائیل به واسطه بازرسی‌های اخیر از او و خانواده‌اش و انحراف افکار عمومی از نتیجه این بازرسی‌ها می‌دانند. برخی هم این اظهارات را بی‌شباهت به لفاظی‌های او در زمان امضای توافق هسته‌ای و برای جلوگیری از این توافق نمی‌دانند؛ لفاظی‌هایی که در همان زمان چیزی جز حرف نبود و هیچ اقدامی در پی نداشت. 

نویسنده این گزارش ادامه داد: برخی از طرفی این اظهارات را آغاز یک درگیری جدید در خاورمیانه می‌دانند.

این روزنامه در گزارش خود این ادعا را مطرح کرد که ایران به طور مستقیم یا غیرمستقیم در یمن، عربستان، عراق، بحرین، سوریه، لبنان درگیر است و از فرصت ایجاد شده برای بسط نفوذش حمایت می‌کند. این نقطه قوت ایران است. 

نویسنده این گزارش نوشت:  اسرائیل دشمن ایران است و ایران بارها پیش‌بینی کرده که اسرائیل ظرف ۲۵ سال نابود خواهد شد. این هم نقطه قوت و هم نقطه ضعف است. هنوز در فلسطین هم گروه‌های زیادی هستند که اسرائیل را دشمن بلاشک خود می‌دانند. در جهان عرب اما گروه هایی به وجود آمده‌اند که اسرائیل را راه حل مشکل مقابله با نفوذ ایران می‌دانند. این یک پدیده جدید است. 

نویسنده مدعی شده ایران دارای ذخایر غنی از نفت است. با این حال درآمد سرانه ایران پایین است. عربستان سعودی به واسطه ارتباطی که با آمریکا دارد می‌تواند نیروهای مسلح خود را تقویت کند. 

این گزارش در ادامه اعتراف می‌کند که با این وجود ایران در حال بسط نفوذش در حوزه‌های مختلف است و به عنوان یک کشور شیعه برای تقویت و یکپارچه کردن نیروهای همراه با خود استفاده کرده است.

این گزارش خاورمیانه را سرزمین شن‌های روان (کنایه از بی ثباتی) و ائتلاف های سیاسی شکننده و تاکتیکی خوانده و گفته این بدان معناست که یک ائتلاف چهل ساله میان ایران و سوریه ائتلافی کوتاه مدت نیست بلکه استراتژیک است. علویت در دمشق به دنبال مشروعیت دینی است و ایران شیعه این مشروعیت را به آنها داده است. 

نویسنده این گزارش در ادامه مدعی شده در سال ۱۹۹۸ پیشینیان نتانیاهو حاضر بودند امتیازات ارضی عظیمی را در بلندی‌های جولان به اسدها بدهند اما آنها ائتلاف با ایران را ترجیح دادند و  این امتیازات را رد کردند.  قطعا بشار اسد امروز برای این آینده‌نگری به خود تبریک می‌گوید. ایران در حمایت از اسد امروز نقش موثری دارد و از این منظر ما باید محور ایرانی سوری را بهتر بشناسیم.

در ادامه این گزارش آمده است:  ایرانی‌ها هیچ شکی درباره تمایل‌شان به نابودی اسرائیل به عنوان دشمن درجه یک ندارند و آماده‌اند هر گونه منابعی که لازم است را برای این هدف صرف کنند. باید بدانیم که نقش ایران در سوریه تنها با حمایت‌های روسیه امکان‌پذیر شده است.

نویسنده در ادامه مدعی شده ائتلاف روسیه با ایران در وهله اول یک ائتلاف ضد اسرائیلی نیست و در عوض روسیه به دنبال فرستادن سیگنال‌هایی به آمریکاست. روسیه می‌خواهد بار دیگر در برابر توسعه‌طلبی‌ها و امپریالیست غرب بیاستد. اینکه به دیگر بازیگران اجازه دهد در سوریه نقش جدی داشته باشند، بر خلاف منافع سوریه است. در بلندمدت اما روسیه برنامه دارد. 

در این گزارش ادعا شده اسرائیلی‌ها شاهد ساخت پایگاه‌های نظامی ایرانی در سوریه و حضور نیروهای شیعه در نزدیکی مرزهای خود هستند و این برای انها ایجاد یک خط تخریب از سوی ایران در مرزهای اسرائیل در جنوب سوریه علیه اسرائیل و در کنار مرزهای جنوبی لبنان است. نتانیاهو اما به صراحت گفته این وضعیت را تحمل نخواهد کرد.

نویسنده این گزارش مدعی است که از نظر نظامی اسرائیل قادر است که هرکاری را در برابرساخت این پایگاه‌ها در سوریه بکند و این چیزی نیست که منطقه، واشنگتن و مسکو از آن بی اطلاع باشند. اما سیاست آمریکا در سوریه برخلاف روسیه گیج کننده است. 

هافینگتون پست در ادامه این گزارش خود گفته ولادیمیر پوتین به مراتب از ترامپ قابل اعتمادتر است . او استراتژی و تاکتیک دارد. او در مسیر کنونی خود به اجماع با اسد نیاز دارد و در واقع ابقای اسد در سوریه دستاورد اوست. در نتیجه در شرایطی که نتانیاهو نگرانی‌هایش را از افزایش دخالت‌های روسیه در سوریه مطرح می‌کند، منظور او ترس از دست دادن آزادی عمل در مقابله با روابط ایران با حزب الله در لبنان و سوریه است. چه خوب چه بد پوتین محدودیت‌هایش را در همه این زمینه‌ها اعلام کرده است. لاوروف وزیر خارجه پوتین به وضوح اعلام کرده که حمله اسرائیلی‌ها به پایگاه‌های موشکی ایران در سوریه خط قرمز آنهاست و حتی از این هم بیشتر؛ اسرائیل حق ایجاد مقاومت در برابر ساخت پایگاه های ایران در سوریه را ندارد. 

این روزنامه آمریکایی با اشاره به ادعاهای اخیر نتانیاهو در خصوص مقابله با این وضعیت تاکید کرده با وجود این لفاظی‌ها، نتانیاهو بیشتر اهل حرف است تا عمل. با این حال او یک مساله در پیش دارد و آن در واقع ایران نیست بلکه روسیه است. دولت ترامپ هیچ کمکی به او نخواهد کرد. او مجبور به انتخاب رویکردهای میانه‌روتر و اظهارات تند است. او باید از همه مهارت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود استفاده کند و همزمان امیدوار باشد که توسعه نفوذ ایران تبعات زیادی در پی نداشته باشد.

سوریه گزارش اسرائیل نتانیاهو روسیه نویسنده ادامه ائتلاف اظهارات روزنامه پوتین می‌دانند مرزهای آمریکا خاورمیانه نیروهای مقابله می‌کند لبنان ایجاد ترامپ امروز ایرانی استراتژیک امتیازات مشروعیت استفاده سیاسی دنبال برابر وضعیت نخواهد اعلام نظامی پایگاه‌های باشند اسرائیلی‌ها عنوان تقویت توافق درباره تحلیل نزدیکی نتیجه مراتب واسطه عربستان گزارشی بیشتر اعتمادتر زیادی هافینگتون نفوذش حمایت اشاره