برگزیده ها
عزم تهران ودهلی نو برای توسعه مناسبات اقتصادی و صنعتی ورفع مشکلات

مازندمجلس: تهران- ایرنا- در هفته ای که گذشت فعالان بزرگ اقتصادی و صنعتی کشور هند به تهران آمدند و در دیدار و گفت وگوهای متعدد با مقام های کشورمان اشتیاق بالای خود را برای حضور پر رنگ تر و نقش آفرینی صنعتی در ایران نشان دادند.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، اعضای هیات تجاری و صنعتی هند از جمله با نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی تهران ملاقات کردند و در سازمان هایی همچون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) حضور یافتند و دفتر کنفدراسیون صنایع هند را در تهران افتتاح کردند.
اقتصاد ایران و هند به عنوان دو کشور بزرگ تولید کننده و مصرف کننده انرژی می تواند نقش مکمل یکدیگر را ایفا کند.
به گفته مقام های ایران و هند با رفع مانع تحریم و امضای برنامه جام مشترک(برجام) هیچ مانعی برای گسترش روابط دوجانبه وجود ندارد و تهران و دهلی نو به سرعت در راستای توسعه همکاری های دوجانبه گام برمی دارند.
«نیتین گادکاری» وزیر حمل و نقل، بزرگراه ها و کشتیرانی هند پیش از سفر به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری در گفت وگو با ایرنا اظهار کرده بود: هیچ فشاری بر روی دولت هند برای جلوگیری از گسترش روابط با ایران وجود ندارد و دهلی نو مصصم به توسعه روابط دو کشور است.
روابط ایران و هند در چند سال گذشته و بویژه پس از برجام و سفر نخست وزیر هند به ایران توسعه یافته است و به نظر می رسد تهران و دهلی نو در دولت دوازدهم عزم خود را برای رفع موانع وگسترش همکاری ها جزم کرده اند.
سفر خرداد ماه سال گذشته نخست وزیر هند به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی ،رئیس جمهوری و مقامات عالیرتبه و امضای توافقنامه سه جانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان بدون شک یکی از مهمترین رخدادهای در روابط دو کشور بوده است.
این سفر که نخستین دیدار یک نخست وزیر هند در 15 سال گذشته بود، 12 توافقنامه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و تجاری در زمینه های مختلف امضا شد.
امضای توافقنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار در حضور حسن روحانی، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان گام مهمی برای همکاری سه کشور محسوب می شود.
حجت الاسلام حسن روحانی درمراسم امضای این توافقنامه گفته بود امضای این سند پیامی برای هر سه کشور منطقه است که می توانند بر مبنای دالان جدید بین المللی فعالیت کنند.
هند با بیش از یک میلیارد و 250 میلیون نفر جمعیت دومین کشور پرجمعیت جهان به شمار می رود و پس از چین، چهارمین مصرف کننده نفت جهان و دومین مشتری بزرگ نفت ایران است.
در همین پیوند هفته گذشته یک تیم اقتصادی از کنفدراسیون صنایع هند (CII ) متشکل از مدیران شرکت های برتر خودروسازی، نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع پیشرفته، تامین فاینانس و فناوری های های تک از کنفدراسیون صادرات هند با هدایت «سهراب کومار» سفیر هند در ایران، در ایدرو حضور یافتند و فعالان صنعتی دو کشور درباره نحوه همکاری ها بحث و تبادل نظر کردند.

** صدور ویزای تجاری هند برای ایرانی ها به سه روز کاهش می یابد
سفیر هند در تهران هفته گذشته در نشستی با فعالان اقتصادی اتاق تهران گفت: هندوستان چندی پیش هفتادمین سالگرد استقلال خود را جشن گرفت که نقطه عطفی در تاریخ این کشور است، این مهم فرصت مناسبی است تا ببینیم در هفت دهه گذشته چه کرده ایم و برای پنج سال آینده چه برنامه هایی خواهیم داشت.
به گفته وی، دولت هند در چند سال گذشته با طراحی سیاست های عمومی و خصوصی، اهداف بلندپروازانه ای را برای خود تعریف کرده که از جمله آنها طرح making India (ساختن هند) است که طرحی برای توسعه صنایع، شرکت های نوپا، مسکن و سایر جنبه های مهم اقتصادی این کشور است.
سفیر هند در تهران بیان داشت: برای تحقق این اهداف که در حقیقت افزایش ثروت و تامین منافع مستمر و پایدار را برای مردم هند دنبال می کند، هیات اقتصادی و تجاری این کشور موسوم به CII برای دومین بار به ایران اعزام شده و تلاش هر دو کشور بر این است که روابط دو کشور از محتوای اقتصادی بیشتری برخوردار شود.
کومار با اشاره به سفر نخستین وزیر هندوستان به ایران در ماه مه سال گذشته و دیدار با رئیس جمهوری روحانی، یادآور شد: در این سفر توافق های زیادی بین دو کشور انجام شد که از جمله در زمینه هیدروکربن ها، گاز، مباحث غیر گازی و نفتی، ترانزیت، توسعه بندر چابهار و توسعه زیرساخت های مد نظر بود.
وی ضمن اشاره به گشایش دفتر جهانی کنفدراسیون صنایع هند در ایران ، گفت: در همین راستا صدور ویزای تجاری برای تجار ایرانی از پنج به سه روز کاهش خواهد یافت.
کومار همچنین با اشاره به موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران، بر اهمیت پروزه چابهار تاکید و خاطرنشان کرد: این پروژه اینک پیشرفت و سرعت مناسبی یافته است.

** یازدهمین دفتر جهانی کنفدراسیون صنایع هند در تهران افتتاح شد
سفیر هند در تهران با اشاره به دومین حضور صنعتگران و فعالان بخش صنعتی هند از کنفدراسیون صنایع این کشور (موسوم به CII) در ایران، گفت: هفته گذشته دفتر CII در تهران افتتاح شد که یازدهمین دفتر این کنفدراسیون در سطح جهان است.
سهراب کومار در پاسخ به ایرنا درخصوص راهکارهای افزایش همکاری های اقتصادی دوجانبه تهران و دهلی نو، با اشاره به دومین حضور صنعتگران و فعالان بخش صنعتی هند از کنفدراسیون صنایع این کشور ، افزود: هشت هزار شرکت عضو این کنفدراسیون هستند و با تاسیس این شرکت، عزم بالای خود را برای توسعه همکاری ها با ایران نشان دادند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر هشت هزار شرکت یاد شده، بیش از 200 هزار شرکت دیگر نیز زیرمجموعه این شرکت ها هستند که جمهوری اسلامی ایران را به عنوان بازاری که می توانند به آن صادرات فناوری داشته باشند، انتخاب کردند.
این مقام مسئول هندی ادامه داد: کنفدراسیون مذکور ایدرو را به عنوان قطب (هاب) صنعتی و دروازه ورودی صنعتی ایران انتخاب کرده و در تلاش است تا در حوزه ها، پروژه ها و مگاپروژه هایی که ایدرو در آنها فعال است، همکاری داشته باشد.

** ضرورت اتخاذ راهکاری برای حل و فصل مشکلات بانکی
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره حل مشکلات بانکی بین دو کشور، تصریح کرد: روابط سیاسی ایران و هند بسیار خوب است و بررسی این موضوع که چطور می شود با حل مشکلات موجود، روابط تجاری دو کشور را بیش از پیش ارتقا داد در دستور کار است.
سفیر هند در تهران یادآوری کرد: هر تجارتی مشکلات خاص خود را دارد و در همه جای جهان این مشکلات هست و مختص ایران نیست؛ با این حال مقایسه موقعیت روابط اقتصادی دو کشور از سال گذشته تاکنون بیانگر رشد مراودات است.
وی با بیان اینکه «اگر بخواهیم با ایران کار کنیم، راه حل آنها را می یابیم»، اظهار داشت: رئیس کنفدراسیون صنایع هند در تلاش است تا به زودی دیداری با «ولی اله سیف» رئیس کل بانک مرکزی ایران برای رفع مشکلات بانکی و تبادلات پولی ترتیب دهد.
کومار بطور نمونه گفت: این کنفدراسیون حتی برای استخدام نیروهای مورد نیاز خود در تهران و پرداخت حقوق آنها با مشکل مواجه است، اما می توانیم راه حل آن را پیدا کنیم.


** هندی ها و ایتالیایی ها 2 قرارداد واگن سازی ایران را تامین مالی می کند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درتلاش برای توسعه همکاری صنعتی با کشور هند است، گفت: این کشور همراه با شرکتی از ایتالیا قرار است 2 قرارداد واگن سازی ایران را تامین مالی کند.
«منصور معظمی» این سخنان را در نشست مشترک هفته گذشته خود با هیات تجاری هند در محل ایدرو بیان داشت و
از امضای قرارداد با دو شرکت هندی و ایتالیایی برای تامین مالی ( فایناس) ساخت کارخانه تولید واگن باری، مسافری و مترو در یکی از مناطق محروم کشور خبر داد که جزئیات این قرارداد در آینده اعلام خواهد شد.

** توسعه همکاری صنعتی درفضای پسابرجام
رئیس هیات عامل ایدرو تاکید کرد: این سازمان تلاش می کند تا با استفاده از فضای مثبت پیش آمده در پسابرجام، زمینه توسعه همکاری های صنعتی ایران و هند را بیش از پیش فراهم کند.
معظمی با اشاره به اینکه توسعه روابط اقتصادی بین تهران و دهلی در دستور کار مقام های سیاسی و اقتصادی دو کشور است، گفت: در همین پیوند ایدرو در تلاش است تا زمینه حضور هر چه بیشتر شرکت های هندی را در ایران و بطور متقابل شرکت ها و صنعتگران ایرانی را در هند فراهم آورد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بندر اقیانوسی چابهار و میدان گازی فرزاد B را 2 محور اصلی گفت وگوهای ایران و هند عنوان کرد.

** فعالان بازرگانی ایران و هند می توانند پیشگام دیپلماسی اقتصادی دو کشور باشند
دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در این زمینه گفت: توسعه حضور در هند با درآمد ملی سالیانه چهار تریلیون دلاری یکی از اهداف بزرگ اقتصادی و تجاری ایران است.
به گفته این مقام مسئول، اقتصاد هند امروز نیازمند سرمایه گذاری خارجی است و به نظر می رسد در نزدیکی هند هیچ کشوری به اندازه ایران این قابلیت را ندارد که مرجع سرمایه گذاری خارجی برای این کشور شود.
وی با اشاره به علاقه مندی اتاق ایران به توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با هند، گفت: به زودی میز هند در معاونت بین الملل اتاق تهران ایجاد خواهد شد.
«بهمن عشقی» مبادلات تجاری دو کشور را بیشتر بر مبنای نفت دانست و افزود: در سال 2016، ایران 2.8 میلیارد دلار کالا به هندوستان صادر و در مقابل 1.96 میلیارد دلار کالا از این کشور وارد کرد که فقط 450 میلیون دلار آن برنج بود؛ اما معتقدیم این ظرفیت اقتصادی واقعی دو کشور نیست.
وی یادآور شد: هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت و هفتمین کشور وسیع جهان برای توسعه اقتصادی خود نیازمند انرژی است که ایران می تواند آن را به سهولت و امنیت در اختیار قرار دهد.

** راه های تقویت ارتباط تجاری با هند
دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: شرکت های هند با تحقق حجم بیش از چهار تریلیون دلاری اقتصاد، پول خارجی زیادی دارند و به سرمایه گذاری علاقه مندند و شاید جایی بهتر از ایران برای سرمایه گذاری نباشد؛ مشروط به آنکه علامت های منفی از خود نشان ندهیم.
عشقی در این زمینه به ایرنا گفت: هند باید به آینده مناسبات با جمهوری اسلامی ایران امیدوار باشد.
به گفته این مسئول، برای شرکت های هندی همواره مساله حضور چین و هژمونی (نفوذ و تسلط) آنها اهمیت داشته و دارد اما ایران در مواجهه با این 2 کشور سیاست معقول تعادل و توازن را در پیش گرفته است.
وی با اشاره به لزوم ثبات در آینده تعاملات اقتصادی با هند، تاکید کرد «وقتی فقط موضوع تجارت در میان باشد آینده «کوتاه» دیده می شود اما وقتی صحبت از سرمایه گذاری است، توجه به آینده مناسبات ضرورت می یابد».
عشقی بیان داشت: یکی از موضوعاتی که می توان بخوبی در چارچوب آن با شرکت های هندی کار کرد، بندر اقیانوسی چابهار است؛ یعنی تحریک هند برای حضور پررنگ تر در چابهار در تقابل اقتصادی با چین که بندر گوادر را به محل تکاپوی خود در منطقه تبدیل کرده است.
دبیرکل اتاق تهران یادآوری کرد: به طور قطع و یقین، مزایا و منافع چابهار با گوادر قابل قیاس نیست اما لازم است در این زمینه سرعت عمل بیشتری داشته باشیم.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم جایگاه هند را در چابهار ثبات بخشیده و در آنها برای سرمایه گذاری، وفاداری ایجاد کنیم، بتدریج چابهار به دروازه ورود سرمایه های هندی به ایران تبدیل می شود.
دبیرکل اتاق تهران یادآوری کرد: سال هاست شرکت های هندی به راهگذر شمال- جنوب (دریای سیاه به خلیج فارس) به عنوان راهی برای ارتباط هر چه بهتر اقتصادی و تجاری هند- ایران- روسیه نظر دارند و به نظر می رسد در این طرح عظیم، بیش از هند ما باید به فعالیت بپردازیم و شاید هند سهم خود را در آن ایفا کرده باشد.

** مشکلات فراروی توسعه ارتباطات اقتصادی ایران و هند
این فعال اقتصادی همچنین درباره موانع و مشکلات فراروی توسعه ارتباطات اقتصادی 2 کشور تصریح کرد: بخشی از مشکلات بانکی، برجامی و بخشی دیگر فرابرجامی و مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) – AFTF- است.
وی یادآوری کرد متاثر از تحریم ها، سیستم بانکی کشور برای 10 سال ایزوله بود و افزود: بدون حل این مشکل، نه فقط هند و چین بلکه هیچ کشور دیگری نمی تواند برای توسعه مراودات تجاری و اقتصادی به ایران بیاید.
عشقی گفت: به نظر می رسد امروز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام های خوبی برای حل این مشکل آغاز کرده است و حدس می زنم امسال و سال آینده، سال خوبی برای سیستم بانکی کشور باشد.
وی عنوان داشت: باید تقویت ارتباطات بانکی بتدریج از بانک های درجه دو جهانی آغاز شود و در بدو امر نمی توان انتظار داشت بانک های صاحب نام و درجه یک در کشورمان حضور یابند.

** فرجام سخن
به گزارش ایرنا، برنج، قطعات خودرو، انواع ماشین ها، فولاد، دارو، لاستیک و چای از مهمترین اقلام صادراتی هند به ایران با یک میلیارد و 980 میلیون دلار در سال است.
برنج مهمترین محصول صادراتی هند به ایران به شمار می رود؛ به گونه ای که در سال های گذشته حدود یک میلیون تن برنج «باسماتی» به ایران صادر شد.
بیشترین بخش صادرات ایران به هند را پس از نفت با 70 درصد، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، قیر، خشکبار، خرما و مقدار کمی میوه تشکیل می دهد.
صادرکنندگان ایرانی، وجود قوانین دست و پاگیر، تحمیل هزینه های جانبی، تعرفه بالای گمرکی و مشکلات بانکی را از مهمترین عوامل افزایش حجم مبادلات تجاری 2 کشور می دانند.
به گفته آنان، این مشکلات باعث شده است بازرگانان ایرانی، توان رقابت با کالاهای کشورهای دیگر را که با هزینه های گمرکی بسیار پایین و حتی صفر وارد بازار هند می شود، نداشته باشند.
با وجود همه این مسال، اما به گفته کارشناسان، حجم تجارت بین ایران و هند با استفاده از طرح توسعه بندر چابهار، راهگذر شمال- جنوب و ایجاد بازارچه مشترک ایران و هند در چابهار می تواند به سرعت گسترش یابد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 **1561** گزارش: محمد ملک دار ** انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

هند

سهراب كومار

صدور ويزاي تجاري

اقتصادی تهران توسعه تجاری صنایع کنفدراسیون مشکلات گذشته چابهار همکاری صنعتی روابط اشاره ایرنا زمینه ایدرو بانکی عنوان آینده سرمایه جمهوری دومین امضای گذاری ایرانی تامین فعالان کومار تجارت بازرگانی گسترش توافقنامه میلیارد میلیون یادآوری اسلامی مناسبات گزارش قرارداد تواند مهمترین اقتصاد صادرات سهراب درباره تصریح خارجی اینکه ایجاد دبیرکل ارتباطات مسئول افزود افزایش جهانی تاکید صنعتگران اهداف هندوستان کننده دیدار سیاسی دارند ندارد مشترک دوجانبه روحانی افتتاح معادن توانند استفاده صادراتی فراهم بیشتر کشاورزی اقیانوسی پسابرجام سیستم معظمی ایتالیایی گمرکی مرکزی تحریم انرژی هزینه همراه تریلیون امروز نوسازی ارتباط تقویت گوادر تبدیل راهگذر بتدریج مبادلات یافتند نیازمند فراروی اقدام تولید علاقه برنامه دلاری بسیار ترانزیتی سیاست افغانستان جانبه منافع یادآور بیشتری موسوم مناسبی نخستین فناوری پرجمعیت پتروشیمی فعالیت مبنای ویزای منطقه زیادی موانع ضرورت دروازه باشند برجام پیوند دستور موضوع بالای اظهار اهمیت موقعیت همچنین یافته خاطرنشان یازدهمین پروژه مراودات