برگزیده ها
مازندمجلس: یک فعال اصلاح‌طلب گفت: شک نکنید که ما هیچ وقت دیگر اجازه نخواهیم داد اختلافات باعث شود اتفاق سال 84 تکرار شود. اصلاح‌طلبان به دلیل شرایط بحرانی که در آن دوران وحشت در کشور ایجاد شده بود، هیچ گاه اشتباهات گذشته را تکرار نخواهند کرد و این را ملکه ذهن خود کرده‌اند.

به گزارش فرارو، یک فعال اصلاح‌طلب گفت: شک نکنید که ما هیچ وقت دیگر اجازه نخواهیم داد اختلافات باعث شود اتفاق سال 84 تکرار شود. اصلاح‌طلبان به دلیل شرایط بحرانی که در آن دوران وحشت در کشور ایجاد شده بود، هیچ گاه اشتباهات گذشته را تکرار نخواهند کرد و این را ملکه ذهن خود کرده‌اند.
 
البته شاید فعالان و رسانه‌های جریان مقابل به دنبال فضا سازی باشند اما من به شما قول می‌دهم هیچ اختلاف تاثیرگذار و عمیقی در اصلاح‌طلبان وجود ندارد که باعث شود سال 1400 تجربه 84 تکرار شود.
عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی سیدمحمد خاتمی خصوص برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان دچار نوعی غرور سیاسی شده اند که نمونه آن در مجلس ششم هم دیده می‌شد، اظهار کرد: بدون شک غرور سیاسی یک آفت در کنشگری سیاسی است و شکی در آن وجود ندارد. اما نمی توانم این را قبول کنم که مجلس ششم دچار غرور سیاسی شده‌ بود. البته ممکن است که برخی از نمایندگان در آن دوره دچار این آفت سیاسی شده باشند اما اینکه بخواهیم آن را به تمام مجلس تعمیم دهیم، به نظر من صحیح نیست. زیرا مجلس ششم یکی از بهترین و کارآمدترین مجالس بعد از انقلاب بود.

وی تصریح کرد: اتفاقا حالا که 8سال از وقایع سال 88 و 4 سال از تدبیر منطقی اصلاح‌طلبان می‌گذرد، وقتی نگاهی به شرایط موجود بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که هیچ تهدیدی اصلاح‌طلبان را در معرض خطر قرار نداده است. اما با اینحال باید قبول کنیم که اگر در کنشگری سیاسی خود به صورت مداوم ارزیابی و بازنگری نداشته باشیم بعید نیست که در ادامه دچار غرور سیاسی شویم. با اینحال در شرایط فعلی من معتقد نیستم که خطری اصلاح‌طلبان را تهدید می‌کند.

او افزود: عملکرد اصلاح‌طلبان طی 4سال گذشته به گونه‌ای نبوده است که پایگاه اجتماعی‌شان دچار تزلزل شود یا کارنامه بدی از خود به جا گذاشته باشند. البته این به معنی بی نقص بودن اصلاح‌طلبان نیست. به هرحال شما با گروهی مواجه هستید که مانند هر انسانی نواقص و اشتباهاتی دارند. بنابراین آنچه که من می‌گویم صرفا ارزیابی عملکردی با توجه به شرایط موجود است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: به عنوان نمونه به مسئله اقدامات و رویکرد آقای نجفی توجه کنید. ایشان تمام تلاش خود را به کار بسته تا بتواند یک تیم مدیریتی قوی و کارآمد در کنار خود داشته باشد و این  تیم را صرفا با توجه به عملکرد افراد انتخاب می‌کنند. ایشان سعی دارند با گروهی شهر تهران را مدیریت کنند که برنامه ریزی شان معقول و منطقی باشد و بتوانند شهر تهران را از وضعیت فعلی خارج کنند. حالا می توانیم بگوییم یا این توضیحات  که ایشان دچار غرور سیاسی شده اند؟

ناصری با اشاره موضوع انتصاب های اخیر فرزندان چهره‌های سیاسی ادامه داد: بحث آقازادگی که طی یکی دوسال اخیر مطرح شده است قطعا یکی دیگر از آفت‌های فضای سیاسی کشور است. اما با توجه به اینکه کشور ما به نوعی هیجان‌زدگی در خصوص مسائل اینچنینی دچار است، موجب شده شرایط تا حدودی از منطق و انصاف خارج شود که البته بخشی از آن هم به دلیل اظهار نظرها و استفاده از واژه‌های اشتباه از سوی فعالان سیاسی یا همان آقازاده‌ها است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال حالا فردی آمده و در صحبت‌های خود از «ژن خوب» استفاده کرده است و این موجب شد هیجان موجود در مسائل سیاسی چندین برابر شود. با اینحال من به شخصه انتظار داشتم با رفتارها و واکنش‌های منطقی‌تر مواجه می‌شدیم. البته من این را هم بگویم که به هیچ عنوان با ادبیاتی که این فرد استفاده کرد موافق نیستیم اما می‌گویم می توانستیم با هیجان و تعصب کمتر با آن برخورد کنیم تا راه‌حل مناسب پیدا کنیم. تمسخر و تخریب هیچگاه نتیجه معقول و مناسبی به همراه ندارد.

او تاکید کرد: اگر یادتان باشد در مسئله حقوق‌های نجومی نخستین افرادی که به این ماجرا واکنش نشان دادند اصلاح‌طلبان و شخص آقای خاتمی بودند. این درحالی اتفاق افتاد که فرد مورد نظر خودش هم یک اصلاح‌طلب بود. یعنی برای ما تفاوتی ندارد که کار خلاف قانون یا خلاف عرف از سوی چه کسی انجام می‌شود، ما به آن واکنش نشان می‌دهیم و سعی می کنیم از ادامه آن جلوگیری کنیم. به نظر من مشکل ما این است که ما در ایران دچار سیاست یک بام و دو هوا هستیم این موجب می‌شود اعتماد عمومی به جریان‌های سیاسی بسیار شکننده باشد.

ناصری در پاسخ به این سوال که چرا اصلاح‌طلبان بطور شفاف در اینباره توضیحی ارائه نمی‌دهند، گفت: واقعیت این است که اصلاح‌طلبان هوشمندی به خرج دادند و در شرایط هیجانی و تعصبی وارد این ماجرا نشدند. زیرا در چنین شرایطی هر فردی اظهار نظری هم مطرح می‌کرد با آن بسیار هیجانی برخورد می‌شد و تاثیری در دیدگاه عمومی ایجاد نمی‌کرد و حتی شاید با واکنش‌های بدتری هم مواجه می‌‍شد. ببینید من یا به طور کلی اصلاح‌طلبان به هیچ وجه با اینکه فردی با توجه به تجربه و تحصیلات در جایگاهی قرار گیرد مشکلی نداریم. حالا این فرد فرزند فلان مسئول باشد یا نباشد. آنچه که از نظر همه ما غلط است، حضور افراد ناکارآمد به واسطه رابطه خونی و غیر خونی با مسئولان است. ما با ویژه خواری به هیچ عنوان موافق نیستیم. اما واقعیت این است که ویژه خواری در ایران جزلاینفک سیاست و اقتصاد شده است و این را من به دلیل عدم وجود تحزب در کشور می‌دانم.

وی افزود: این را هم توجه داشته باشید که وقتی آقای احمدی‌نژاد آمد و تمام ساختار مدیریتی کشور را شخم زد، بطوری که بنا بر گفته خیلی‌ها حتی آبدارچی‌ها هم تغییر کردند، نباید انتظار داشته باشید که آقای روحانی و اصلاح‌طلبان  بدون در نظر گرفتن این مسائل راه خود را ادامه دهند. در چنین شرایطی تغییرات گسترده لازم است که درحال انجام است.

این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا وجود برخی اختلافات در جریان اصلاح‌طلب ممکن است باعث تکرار تجربه سال 84 در انتخابات 1400 شود، عنوان کرد: شک نکنید که ما هیچ وقت دیگر اجازه نخواهیم داد اختلافات باعث شود اتفاق سال 84 تکرار شود. اصلاح‌طلبان به دلیل شرایط بحرانی که در آن دوران وحشت در کشور ایجاد شده بود، هیچ گاه اشتباهات گذشته را تکرار نخواهند کرد و این را ملکه ذهن خود کرده‌اند. البته شاید فعالان و رسانه‌های جریان مقابل به دنبال فضا سازی باشند اما من به شما قول می‌دهم هیچ اختلاف تاثیرگذار و عمیقی در اصلاح‌طلبان وجود ندارد که باعث شود سال 1400 تجربه 84 تکرار شود.

ناصری در پایان با اشاره به حمایت‌های اصلاح‌طلبان از حسن روحانی گفت: ببینید ما این را بارها در 4سال گذشته گفتته ایم که آقای روحانی رئیس جمهور مطلوب اصلاح‌طلبان نبوده و نیست اما اولا در شرایط فعلی بهترین گزینه هستند و عملکرد قابل قبولی هم طی 4سال گذشته داشته اند. با این‌حال ما باید یک مرزی میان خود و ایشان مشخص کنیم که آن هم دیدگاه و تفکر اصلاح‌طلبی است که حمایت می‌کند و در صورت لزوم از انتقاد پروایی ندارد. با اینحال تا امروز هیچ اتفاقی رخ نداده است که اصلاح‌طلبان نگران حمایت از آقای روحانی باشند یا احساس کنند عملکرد ایشان روی پایگاه اجتماعیشان تاثیر منفی داشته است.
اصلاح‌طلبان سیاسی شرایط تکرار ندارد گذشته البته اصلاح‌طلب باشند عنوان اظهار روحانی اینحال تجربه اینکه عملکرد اتفاق اختلافات ادامه ایجاد مسائل استفاده مواجه موجود ناصری دوران اشتباهات نخواهند بحرانی نخواهیم نکنید اجازه کرده‌اند فعالان جریان هیجان انتظار واکنش‌های هیجانی افراد خواری معقول تهران شرایطی ببینید اشاره موافق نیستیم دادند حمایت سیاست عمومی واکنش ماجرا باشید برخورد واقعیت دیدگاه بسیار نداده خاتمی عمیقی نظرها نمونه می‌شد تاثیرگذار اختلاف رسانه‌های مقابل دنبال می‌دهم کنشگری بهترین گروهی پایگاه دارند می‌گویم مسئله نبوده افزود تصریح منطقی ارزیابی می‌کند مدیریتی