برگزیده ها
دولت برای کمک به مردم تحت ستم روهینگیا چه اقداماتی کرده است؟

مازندمجلس: عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به وزیر امور خارجه درباره نسل‌کشی مسلمانان در میانمار نامه‌ای سرگشاده نوشت.

مازندمجلس: عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به وزیر امور خارجه درباره نسل‌کشی مسلمانان در میانمار نامه‌ای سرگشاده نوشت.

به گزارش ایلنا، متن نامه محمدجواد ظریف به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر ظریف 

وزیر محترم امورخارجه 

با سلام و تحیت

تلاش‌های ارزنده جنابعالی در مذاکره هوشمندانه و شجاعانه با شش کشور مدعی قدرت جهانی و به سرانجام رساندن توافق برجام شایسته قدردانی و سپاسگزاری است، همچنین مجموعه اقدامات وزارت امور خارجه در جهت تنش‌‌زدایی در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر و مقابله موثر با ایران‌هراسی در مقابل توطئه هماهنگ قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و نیز در مقابل کارشکنی عناصر افراطی داخلی در خور تحسین است، اما چنان که در مذاکرات مربوط به رای اعتماد به جناب عالی گفتم بسیاری از حوزه‌ها در روابط ایران با سایر کشورها است که احیانا به دلیل مشغله جدی و توان‌فرسای شما در حل معضل تحریم و توافق برجام مورد غفلت قرار گرفته یا مردم و نمایندگان منتخب آنان از عمل کرد شما مطلع نیستند، برای نمونه به روابط ما با همسایگان و نیز حوزه بالکان اشاره کردم. 

اکنون یکی از این موضوعات مربوط به سیاست خارجی و روابط بین‌الملل که به صورت تراژدی دردناکی سر باز کرده موضوع نسل‌‌کشی مسلمانان روهینگیا است، مساله‌ای که ریشه تاریخی دارد و به تازگی هم اتفاق نیفتاده، جمعیتی چند میلیونی که رسما از تمامی حقوق شهروندی محروم و سال‌هاست که به وسیله افراطیون بودایی، ارتش و دولت میانمار مورد انواع تعرض و تجاوز قرار می‌گیرند، قتل، سوزاندن، زنده به گور کردن، تجاوز جنسی به زنان در حضور خانواده نمونه‌ای از جنایاتی است که نسبت به مردم مظلوم آن سامان روا داشته می‌شود، این در حالی است که در شرایط عادی از تمامی حقوق شهروندی از قبیل شغل، ازدواج و تعداد فرزندان محروم و یا به شدت محدودیت دارند.

از سوی دیگر در حالی که دولت میانمار بر اخراج و کوچ اجباری آنان تاکید می‌کند کشورهای همسایه از پذیرش مهاجرین سر باز می‌زنند و از قرار اطلاع جز کشور بنگلادش که تعداد معینی از آوارگان را پذیرفته و بقیه را راه نمی‌دهد سایر همسایگان از پذیرش آوارگان خودداری و آنها را تشنه و گرسنه به امواج اقیانوس‌ها می‌سپارند. 

اکنون انتظار می‌رود در مورد ریشه حوادث میانمار به مردم آگاهی بدهید. 

به مردم بگویید در سال‌های گذشته مسلمانان روهینگیا در کجای سیاست خارجی ما قرار داشتند؟ 

اصولا ریشه و  محل نزاع در میانمار چیست؟ و چرا به اینجا کشیده شد؟ 

گروه‌های سیاسی و نظامی حامی محلی، و جهان اسلام که در حمایت از مسلمانان روهینگیا عمل می‌کنند به کدام جبهه در جهان اسلام تعلق دارند؟ 

دولت و مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم تحت ستم روهینگیا چه اقداماتی کرده است؟ 

مقتضی است هرگونه تماس با دولت میانمار، همسایگان، دولت‌های اسلامی، سازمان‌های بین المللی و نیز هماهنگی‌های داخلی برای یاری مردم تحت ستم روهینگیا را به اطلاع مردم ایران برسانید. 

به نظر می‌رسد پیشنهاد اجلاس فوری سازمان همکاری کشورهای اسلامی اقدامی مناسب باشد. 

همچنین استفاده از فرصت ارتباط دوستانه با کشورهای همسایه میانمار از جمله، چین و بنگلادش برای اعمال فشار بر دولت میانمار و نیز کمک به آوارگان می‌تواند موثر باشد.

در خاتمه ضمن قدردانی مجدد از خدمات تاریخی جنابعالی خودم و همگان را به توجه به این کلام رسول الله(ص) توصیه میکنم که فرمود: کسی که صدای دادخواهی انسانی (نه مسلمانی) را بشنود و او را اجابت نکند مسلمان نیست.

و به کلام امام علی(ع) در روز عید غدیر اشاره می‌کنم که به مالک فرمود مردم یا برادر دینی تو هستند یا مانند تو انسانند.

با آرزوی توفیق بیشتر برای جنابعالی و همکاران محترم.

احمد مازنی 

نماینده مجلس دهم 

هیجدهم شهریور یکهزارو سیصد و نود و شش

میانمار روهینگیا اسلامی مسلمانان روابط کشورهای جنابعالی آوارگان تجاوز خارجی محروم شهروندی تمامی تاریخی اطلاع اسلام فرمود بنگلادش سیاست همسایه پذیرش تعداد مربوط برجام قدردانی توافق محترم اقداماتی خارجه همچنین جمهوری همسایگان اشاره نامه‌ای داخلی مقابل اکنون