برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه آمریکا چندی است در تحولات مهم بین‌المللی موضعی که از رئیس دستگاه دیپلماسی انتظار می‌رود، اتخاذ نکرده و فرد دیگری این وظیفه را انجام می‌دهد.

مازندمجلس: در حالی که در ظاهر «رکس تیلرسون» در سمت ریاست وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفته است، اما در باطن این «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل است که با واکنش های خود به وقایع مهم روز جهان، سمت تیلرسون در ساختمان سیاست گذاری های خارجی آمریکا را تسخیر کرده است.
برای مثال در قبال بن بست اخیر آمریکا با کره شمالی و همچنین موضع واشنگتن در قبال برنامه هسته ای ایران، این هیلی بوده است که بیانیه های شدید الحنی علیه این کشورها منتشر کرده و این بیانیه ها نیز به تیتر غالب رسانه های خبری تبدیل شده اند و می توان گفت که هیلی با این رویکرد، جایگاه تیلرسون در وزارت خارجه آمریکا را کمرنگ کرده است.
هیلی 45 ساله که پیشتر در سمت فرماندار کارولینای جنوبی مشغول به کار بوده، بسیار سریع در جبهه محافظه کاران آمریکا دیده شد آن هم در شرایطی که دختر یک مهاجر هندی الاصل بوده است.
بسیاری از مقامات آمریکایی هیلی را در مقامی به مراتب پیشرفته تر از جایگاه فعلی اش متصور شده اند و حتی او را جایگزین احتمالی تیلرسون می دانند و بر این باورند که حتی این امکان وجود دارد که هیلی روزی ریاست کاخ سفید را نیز در دست بگیرد.
با این وجود، تیلرسون 65 ساله که رئیس سابق شرکت بزرگ نفتی «اکسون موبیل» بوده است، نشانه ای مبنی بر اینکه به این زودی ها درصدد کناره گیری از دولت ترامپ باشد، از خود بروز نداده اما با این حال حوادث روزهای اخیر تفاوت و اختلاف بارز بین سبک ریاست تیلرسون در وزارت خارجه آمریکا و همکاران جوان او را به نمایش گذاشته است و همین تفاوت ها منجر شده است که شایعه هایی در ارتباط با تغییر در ریاست وزارت خارجه آمریکا به وجود بیاید.
در حالیکه آزمایش موشکی اخیر کره شمالی که قدرتمندترین تست سلاح هسته ای پیونگ یانگ به شمار می آید با نشست ترامپ و مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا و هشدار جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در ارتباط با واکنش نظامی گسترده به کره شمالی همراه بود اما تیلرسون در تمام این مدت مشغول سپری کردن تعطیلات خود در تگزاس بود و هیچ واکنش صریح و علنی ای درباره این چالش بزرگ دیپلماتیک پیش روی آمریکا با پیونگ یانگ نداشت.
در عوض این هیلی بود که در شورای امنیت سازمان ملل خواستار اعمال تحریم های سختگیرانه تر علیه کره شمالی شد و با موضع خود به تیتر اول رسانه های خبری تبدیل شد.
هیلی تاکید کرده است که آزمایش های موشکی کره شمالی و تهدیدات هسته ای این کشور به معنای این است که رهبر جوان و خودکامه کره شمالی برای شروع جنگ التماس می کند.
با این حال،‌ تیلرسون که به واشنگتن برگشته همچنان موضع صریحی در قبال ازمایش های موشکی کره شمالی اتخاذ نکرده است و وزارت امور خارجه آمریکا نیز از زمان بازگشت تیلرسون هیچ کنفرانس مطبوعاتی ای برگزار نکرده است.
اما هیلی در مصاحبه با سی ان ان که پنجشنبه منتشر شد گفت که پیشنهاد ترامپ را در سال 2016 برای تصدی وزارت خارجه را نپذیرفته و معتقد بود رئیس جمهور منتخب آمریکا می تواند فرد بهتری‌ برای این سمت پیدا کند.
منبع: خبرنگاران جوان
آمریکا تیلرسون خارجه شمالی وزارت ترامپ ریاست موشکی واکنش ارتباط آزمایش امنیت تفاوت نکرده پیونگ رسانه بیانیه واشنگتن منتشر تبدیل مشغول جایگاه مقامات