برگزیده ها
سند راهبردی گمرک ابلاغ شد

مازندمجلس: سرپرست گمرک ایران سند راهبردی گمرک ایران را جهت اجرا به مدیران گمرکات ستادی و اجرایی ابلاغ کرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل گمرک ایران، سرپرست گمرک ایران در این سند اعلام کرده که با عنایت به ابلاغ سند راهبردی گمرک ایران توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی مشتمل بر اهداف، اقدامات و تکالیف راهبردی که برمبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه، برنامه و خط مشی رئیس جمهوری و برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی تدوین گردیده، سند راهبردی گمرک جهت اجرای صحیح و به موقع ابلاغ می‌گردد. 

فرود عسگری در ادامه تاکید کرده که انتظار می‌رود پیاده‌سازی دقیق این تکالیف و اقدامات راهبردی که قبلاً نیز در قالب برنامه‌های عملیاتی طی بخشنامه ای ابلاغ گردیده، با جدیت و رعایت کلیه بندهای بخشنامه ابلاغی در دستور کار قرار داده شود. پیش از این برنامه عملیاتی گمرکات در سال ۱۳۹۶ تهیه و جهت اجرا به گمرکات ابلاغ شده بود و با ابلاغ سند راهبردی گمرک ، تکلیف و اقدامات گمرکات در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی ، برنامه ششم توسعه ، برنامه و خط مشی رئیس جمهوری و قوانین مجلس شورای اسلامی مشخص شده است .

وی در این سند خطاب به مدیران گمرکات ستادی و اجرایی تاکید کرده که در راستای اجرای این سند ضروری است متولیان هر یک از تکالیف با مشارکت فعال همکاران پروژه به قید فوریت نسبت به تدوین منشور پروژه‌های خود اقدام نمایند.

سرپرست گمرک ایران بر اساس این سند ، نخستین تکلیف و اقدام راهبردی را در گمرک ، تکمیل سامانه یکپارچه امور گمرکی در رویه‌های باقی‌مانده و اعمال مدیریت یکپارچه گمرکی در کلیه مبادی گمرکی تعیین نموده که در چارچوب بسته رونق و اشتغال صورت خواهد گرفت .

تکلیف و اقدام راهبردی دوم در سند راهبردی گمرک از سوی سرپرست گمرک ایران ، توسعه پنجره واحد الکترونیکی گمرکی و سامانه جامع گمرکی و استقرار سامانه هوشمند مدیریت ریسک تعیین شده است که این راهبرد نیز بر اساس بسته رونق و اشتغال انجام خواهد شد .

توسعه و تکمیل مدل مجازی پنجره واحد تجاری فرامرزی در سطح بین‌المللی بر اساس برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی سومین برنامه راهبردی گمرک خواهد بود .

تکلیف و اقدام راهبردی بعدی در گمرکات نظارت بر واردات کالاهای مصرفی از طریق برقراری اتصال پنجره واحد تجارت فرامرزی (گمرکی) با سایر سامانه‌های مرتبط، جریان تجارت، ارز، ثبت سفارش کالاها و تشریفات گمرکی است که بر اساس بسته رونق و اشتغال انجام خواهد شد .

عسگری در ادامه به مدیران گمرکات اعلام کرده که تکلیف و اقدام راهبردی بعدی در گمرک استقرار گمرکات مجهز در کلیه مناطق آزاد تجاری- صنعتی است که این راهبرد نیز در چارچوب بسته رونق و اشتغال اجرایی می شود .

تجهیز گمرکات به ابزارهای پیشرفته کنترلی و فناوری‌های نوین دیگر تکلیف و اقدام راهبردی گمرک در آینده خواهد بود که بر اساس برنامه تقدیمی به مجلس و بسته رونق و اشتغال صورت خواهد گرفت .

مشارکت در اجرای بند ب ماده ۱۰۸ برنامه ششم توسعه با موضوع نصب، راه‌اندازی و به‌روزرسانی سامانه‌های کنترل خودرویی بارگنجی یا کانتینری و همچنین ایکس‌ری کامیونی در مبادی گمرکی، ورودی و خروجی مرزها و ایستگاه‌های بازرسی و کنترلی ناجا از طریق اشخاص و مؤسسات حقوقی غیردولتی دیگر برنامه راهبردی گمرک است .

همچنین اعمال مدیریت ریسک و کنترل براساس بازبینی و  اجرای طرح تجمیع عوارض و درآمدها دیگر تکلیف و اقدام راهبردی در گمرکات خواهد بود .

فرود عسگری سرپرست گمرک ایران تکلیف و اقدام راهبردی دیگری را در چارچوب برنامه های راهبردی به گمرکات ابلاغ کرده که از اهمیت خاصی امروزه برخوردار است و به تمامی مدیران ستادی و گمرکات اجرایی ابلاغ نموده که اجرای اقدامات پیشگیرانه در جهت مبارزه با قاچاق کالا و مشارکت در اجرای بند ج ماده ۴۶ برنامه ششم توسعه با هدف کاهش و کنترل واردات غیررسمی و قاچاق یکی از مهمترین برنامه های راهبردی گمرک خواهد بود.

راهبردی برنامه گمرکات اقدام گمرکی تکلیف ابلاغ توسعه سرپرست اشتغال اجرای چارچوب اقدامات مدیران سامانه مشارکت اسلامی کنترل مدیریت تکالیف پنجره شورای عسگری اجرایی راهبرد استقرار واردات کنترلی همچنین قاچاق سامانه‌های تجارت فرامرزی تقدیمی نموده تجاری ستادی تدوین گردیده جمهوری مقاومتی اعلام اقتصاد ادامه تاکید اعمال مبادی یکپارچه تکمیل عملیاتی بخشنامه تعیین