برگزیده ها

مازندمجلس: از زمانیکه دونالد ترامپ رئیس جمهور شده است، متحدان اروپایی نگران شده اند که او بخواهد به وعده ی انتخاباتی خود عمل کند و از توافق هسته ای با ایران خارج شود.

مازندمجلس: الی لیک از روزنامه نگاران تندرو در بلومبرگ نوشت: از زمانیکه دونالد ترامپ رئیس جمهور شده است، متحدان اروپایی نگران شده اند که او بخواهد به وعده ی انتخاباتی خود عمل کند و از توافق هسته ای با ایران خارج شود.
به گزارش نامه نیوز در ادامه این گزارش آمده است: کابینه امنیت ملی ترامپ ایده ی متفاوتی دارند. مقامات امریکایی می گویند که استراتژی جدیدی در قبال ایران آماده شده است و انتظار تاییدیه رئیس جمهور را می کشد. قرار است به جای پاره کردن برجام، آن را محکم تر کنیم.
در روز چهاردهم سپتامبر، انتظار می رود که ترامپ تحریم ها علیه صادرات نفتی و بانک های ایران را بار دیگر بر اساس برجام لغو کند. براساس قانونی که در کنگره در سال 2015 تصویب شد، رئیس جمهور در مورد این تحریم ها، هر 120 روز یکبار باید تصمیم گیری کند. ترامپ پیش از این در ماه می دستور لغو تحریم ها را داد و انتظار می رود که مجددا دست به چنین کاری بزند.
با این حال، ترامپ قرار است نگرانی های دولت امریکا در مورد برجام را تشریح کند. به گفته ی مقامات امریکایی، برجام سه نقص عمده دارد؛ لغو محدودیت ها در مورد مسائلی از جمله میزان ذخیره اورانیوم با غنای پایین ایران بین 2025 تا 2030،  شکست برجام در ممانعت از توسعه موشک های بالستیک از سوی تهران و تبصرهای ضعیف در مورد بازرسی تاسیسات نظامی ایران.
این مسئله ی مهمی است چراکه مصوبه 2015 کنگره از وزیر خارجه می خواهد که پایبندی ایران به برجام را تایید کند و این فرصت های زیادی فراهم می کند. همانطور که نیکی هیلی اخیرا گفت، ترامپ در صورتیکه به این نتیجه برسد که توافق هسته ای به نفع منافع امریکا نیست، می تواند عدم پایبندی ایران را اعلام کند، حتی اگر تهران از نظر فنی به برجام احترام گذاشته باشد.
از حالا، مقامات امریکایی می گویند که ترامپ در ذهن دارد که ایران را متعهد به مفاد برجام اعلام نکند، چراکه برنامه موشک های بالستیک خود را ادامه می دهد.
اقدام ترامپ به اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، توافق هسته ای را از بین نمی برد. اما این ماجرا را برعهده ی کنگره می گذارد که از آن به بعد باید بین اعمال تحریم های مجدد یا عدم اعمال آن انتخاب کند.
ترامپ همچنین باید تا 15 اکتبر تصمیم بگیرد که ایران را پایبند به برجام معرفی کند یا نه. این زمان بندی و فاصله زمانی بین لغو تحریم ها از سوی ترامپ و مهلت موجود برای تایید پایبندی ایران، فرصت دیپلماتیکی را بوجود می آورد.
هفته ی آینده،  مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تشکیل می شود و قرار است ترامپ این موضوع را با همتایان انگلیسی و فرانسوی خود در میان بگذارد و از آن ها بخواهد المان را نیز در مذاکره مجدد توافق به میدانن بیاورند.
با نزدیک شدن به ضرب الاجل 15 اکتبر،  ترامپ اهرم هایی در مواجهه با اروپایی هایی که از توافق هسته ای حمایت می کنند و بانک هایشان و کمپانی هایشان در حوزه انرژی در ایران فعال هستند، در اختیار دارد. اگر کنگره تصمیم به اعمال مجدد تحریم ها بگیرد، سرمایه گذاران اروپایی باید بین ادامه کسب و کار و فعالیت تجاری با امریکا و ایران، یکی را انتخاب کنند.
به نظر می رسد فرانسوی ها و انگلیسی ها در این مورد موضع مثبتی دارند. دو دیپلمات امریکایی اخیرا گفتند که همتایان انها در لندن و پاریس این سیگنال را داده اند که حاضر به بررسی بحث فشار به ایران در جهت حل نقایص توافق هسته ای هستند.
با تمام این احوال، ترامپ ثابت کرده است که غیرقابل پیش بینی است. ممکن است این استراتژی تیم امنیت ملی خود را قبول نکند.
ترامپ برجام توافق تحریم کنگره امریکایی پایبندی امریکا انتظار استراتژی اعلام مقامات اعمال تصمیم ادامه جمهور اروپایی مذاکره اکتبر هایشان فرانسوی همتایان اخیرا انگلیسی بگیرد گویند گزارش بخواهد تاییدیه امنیت دارند چراکه تهران بالستیک تایید