برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- برنامه آموزشی بازنگری شده پزشکی عمومی شامل مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس و نحوه ارزشیابی دوره دکتری عمومی رشته پزشکی جهت اجرا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،برنامه آموزشی بازنگری شده پزشکی عمومی در شصت و هفتمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی مصوب و طی نامه‌ای توسط معاون آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

این برنامه شامل مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس و نحوه ارزشیابی دوره دکتری عمومی رشته پزشکی است که جهت اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در شصت و هفتمین جلسه خود در تاریخ اول مرداد ۹، ۶ بر اساس طرح دوره دکتری عمومی پزشکی که به تایید دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی رسیده است این برنامه آموزشی را در پنج فصل مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس، استاندارد‌ها و ارزشیابی برنامه تصویب کرد.

بر اساس مصوبه این شورا، برنامه آموزشی دوره دکتری عمومی پزشکی از تاریخ ابلاغ برای تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که مشخصات اعلام شده را دارند لازم الاجرا است.

الف. - دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اداره می‌شوند.

ب- موسساتی که با اجازه رسمی وزارت بهداشت و بر اساس قوانین تاسیس می‌شوند و بنابراین تابع مصوبات شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی هستند.

ج- موسسات آموزش عالی دیگر که مطابق قوانین خاص تشکیل می‌شوند و باید تابع ضوابط دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران باشند.

از تاریخ ابلاغ این برنامه تمامی دوره‌های آموزشی و برنامه‌های مشابه موسسات در زمینه دوره دکتری عمومی پزشکی در همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مذکور منسوخ می‌شوند و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی یاد شده مطابق مقررات می‌توانند این دوره را دایر و برنامه جدید را اجرا کنند.

در مقدمه این برنامه آمده است: «با گذشت بیش از ۳، ۰ سال از تدوین برنامه دوره دکتری حرفه‌ای پزشکی در اجرای بند ۱، ۲ اصل سوم و اصول ۲، ۹ و ۳، ۰ و بند ۱ اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تصویب آن در سال ۱، ۳، ۶، ۴، دانشکده‌ها پزشکی ایران دستخوش تغییرات کمی و کیفی وسیعی شده اند.»

از جمله تغییرات ایجاد شده در ساختار دانشکده‌های پزشکی که در بازنگری مد نظر قرار گرفت می‌توان به رشد تعداد دانشکده‌های پزشکی، افزایش چشمگیر تعداد و تنوع دوره‌های تحصیلات تکمیلی تخصصی و فوق تخصصی، توسعه دانش و تجربه انباشته کشور در آموزش پزشکی و تغییرات فناوری اطلاعات و سهولت دسترسی به دانش روزآمد است.

برنامه حاضر با توجه به این تغییرات که گفته شد تدوین شده و در این بازنگری سعی شده است ضمن پرهیز از تغییرات بنیادی، با حفظ اهداف و محتوای اصلی به هدف خود برسد.

از مهمترین ویژگی این برنامه ملی می‌توان به تاکید بیشتر بر اهداف و محتوای اصلی متناسب با توانمندی‌های مورد انتظار از پزشکان عمومی، امکان انعطاف در اجرا، بسنده کردن به دروس الزامی در برنامه ملی و محول کردن تدوین دروس انتخاب به دانشکده‌ها و امکان انتخاب استراتژی‌های اجرای برنامه بر اساس شرایط دانشکده اشاره کرد.

 

برنامه پزشکی آموزش عمومی موسسات آموزشی دکتری تغییرات دانشگاه‌ها ابلاغ بازنگری می‌شوند شورای مشخصات وزارت تدوین بهداشت تاریخ می‌توان دانشکده‌ها دانشکده‌های اهداف امکان محتوای اجرای تخصصی تعداد تمامی ارزشیابی سرفصل هفتمین تصویب قوانین اسلامی جمهوری مطابق دوره‌های