برگزیده ها
اوپکی‌ها برای نفت 70 دلاری باید یک میلیون بشکه دیگر از بازار خارج  کنند/ شیل آمریکا بازار را ترک نمی‌کند، چین وارد رقابت می‌شود

مازندمجلس: بهروزی فر گفت: حدود 30 سال برنامه پشت توسعه ذخایر غیر متعارف آمریکا وجود دارد که اکنون به اینجا رسیده است و هر سیاستمداری از جمله اوباما، بوش و یا ترامپ حاکم باشد تفاوتی ندارد.

مازندمجلس: بهروزی فر گفت: حدود 30 سال برنامه پشت توسعه ذخایر غیر متعارف آمریکا وجود دارد که اکنون به اینجا رسیده است و هر سیاستمداری از جمله اوباما، بوش و یا ترامپ حاکم باشد تفاوتی ندارد.

مرتضی بهروزی فر تحلیلگر بازار نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آینده قیمت نفت با توجه به تداوم برنامه کاهش سقف تولید اظهار داشت: اگر اوپک بخواهد قیمت های بالای 60 تا 70 دلار را داشته باشد باید کاهش تولیدی بیش از یک میلیون و 800 هزار بشکه داشته باشد ولی اگر به همین میزان کنونی کاهش تولید پایبند باشد قیمت ها نیز در حد 50  دلار ادامه پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر اعضا بخواهند وارد کانال 60 تا 70 دلاری شوند باید یک میلیون بشکه دیگر را از بازار خارج کنند، خاطرنشان کرد: مهمترین تصمیمی که اوپک در نشست آتی می تواند بگیرد این است که  حداقل باید یک تا 1.5میلیون بشکه دیگر از بازار خارج کند یعنی در کل حداقل 3 میلیون بشکه از مدار تولید خارج شود. 

بهروزی فر با اشاره به تداوم تولید نفت شیل آمریکا تصریح کرد: توسعه ذخایر غیر متعارف نفت و گاز سیاست استراتژیک امریکا است یعنی مسئله ای نیست که مربوط به چند سال اخیر باشد از اواخر دهه 70 میلادی سیاست امریکا این بود که حداکثر تولید را از ذخایر داخلی متعارف و غیر متعارف خود داشته باشد یعنی حدود 30 سال برنامه پشت توسعه ذخایر غیر متعارف وجود دارد که اکنون به اینجا رسیده است و هر سیاستمداری از جمله اوباما، بوش و یا ترامپ حاکم باشد تفاوتی ندارد.

وی ادامه داد: امریکا به دنبال این است که حداکثر تولید از داخل کشور داشته باشد و از وابستگی به منطقه ناامن خاورمیانه را نیز به حداقل برساند.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: مسئله هزینه ذخایر غیر متعارف با توسعه تکنولوژی و انباشت دانش برای آمریکائیها حل شده است اگر 4 سال گذشته تصور می شد که زیر 80 دلار در هر بشکه فقط هزینه تمام شده است الان به حدود 35 دلار رسیده است بنا بر این کشورهای تولید کننده نفت متعارف چه بخواهند و چه نخواهند با واقعیت ذخایر غیر متعارف امریکا و سایر نقاط جهان روبرو هستند و باید با آْن کج دار و مریز رفتار کنند.

وی با یادآوری اینکه تصور خروج امریکا از تولید غیر متعارف با نفت زیر 30 دلار خیالی باطل است، گفت: اینکه تصور کنیم اگر نفت به زیر 30 دلار برسد، درب ذخایر غیر متعارف امریکا بسته می شود دور از ذهن است اما در خارج از امریکا متفاوت است اگر قیمت نفت کمتر از 60 دلار باشد روند تولید کند خواهد بود ولی اگر قیمت بالا برود در 10 سال آینده چین هم رقیب می شود، اروپا و امریکای جنوبی هم افزایش تولید از غیر متعارف ها خواهند داشت.

متعارف تولید امریکا ذخایر بازار میلیون توسعه اینکه بهروزی آمریکا رسیده برنامه بخواهند حداقل ادامه مسئله تداوم حداکثر هزینه سیاست اوباما اینجا اکنون دلاری ایلنا سیاستمداری تحلیلگر ندارد تفاوتی ترامپ آینده