برگزیده ها

مازندمجلس: یک عضو حزب اتحاد ملت گفت: جریان اصلاح طلب و اصولگرا طی سالهای اخیر تحت یک جبهه در میان خود به وحدت رسیده‌اند، گاهی باید برای حفظ منافع ملی تغییر رویکرد داد.

مازندمجلس: حسین کاشفی  در ارتباط با این موضوع که آیا جریان اصلاحات طی سالیان گذشته تغییر رویکرد داشته یا خیر اظهار کرد: اینکه می‌گویند اصلاح طلبان به طور کلی تغییر رویکرد داده‌اند درست نیست. آنها همیشه قانونمداری و اخلاقیات را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و زمانی که بحث اصلاح را مطرح می کنند یعنی آنکه می خواهند از طریق قانون و اخلاق و روشهای اعتدالی شرایط را بهبود ببخشند.
وی ادامه داد: اینکه در حال حاضر اصلاح طلبان از جریانی به نام اعتدالی حمایت می کنند بدان معنا نیست که تغییر رویکرد داده‌اند؛ بلکه با همان هویت اصلاح طلبانه خود، تامین منافع ملی را با انتخاب یک دولت در اولویت قرار دادند. دولت هم با همین حمایت، از منافع ملی، امنیت مرزی، حقوق شهروندی و برقراری رابطه دو طرفه با دنیا حمایت می‌کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: وقتی از جریان اصلاحات حرف می‌زنیم منظورمان یک فرد نیست. در این جریان احزاب و گروه‌های مختلفی حضور دارند و نظرات مختلفی ارائه می‌کنند. البته به طور کلی آنچه که آقای خاتمی می گوید و در ادامه آنچه که از تشکیلاتی به نام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بیرون می‌آید به عنوان سخن رسمی شناخته می‌شود.
وی افزود: طبیعی است که در میان شورای عالی سیاستگذاری و در بین همه اصلاح طلبان و یا حتی در داخل یک حزب اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد. البته که افراد حزبی باید اخلاق تشکیلاتی را حفظ کنند و جمع بندی نهایی حزب یا جبهه را به عنوان صدای نهایی قبول کنند.
کاشفی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: درسالیان بسیار بسیار دور انسانها به جای آنکه با منطق با یکدیگر سخن بگویند قدرتشان حرف آخر با مشخص می‌کرد اما امروز وقتی بحث دموکراسی و آزادی بیان مطرح می شود طبیعتا جهت کارها باید به سوی اشکال دموکراتیک مثل احزاب پیش رود.
وی ادامه داد: ما باید به طور مداوم خودمان را نقد کنیم؛ از گذشته استفاده کنیم و از تجربیاتمان درس بگیریم. قرار نیست که همیشه دریک نقطه بمانیم. به همین دلیل است که میگوییم گفتمان اصلاح طلبی که حول قانون، اخلاق و احترام جمعی شکل گرفته، طی سالیان گذشته تغییراتی پیدا کرده است.
این عضو حزب اتحاد ملت همچنین گفت: در بررسی تغییر رویکرد جریان اصلاحات طی سالیان گذشته باید به موضوعاتی چون تغییر تاکتیک یا استراتژی اشاره کرد. البته فقط بحث جامعه ما نیست و به طور کلی در سیاست اتفاق می افتد. ممکن است دو گروه یا حزبی که در مقطعی رقیب هم بودند با یکدیگر تعامل کنند و در درون یک جبهه برای رسیدن به یک هدف مشترک فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه باید از تجربه‌های گذشته خود استفاده کنیم، تصریح کرد: تغییرات باید حول بستر قانونی و اخلاقی شکل بگیرد و قبول کنیم که کشور متعلق به همه ایرانیان با تمام تفاوت‌های قومیتی، مذهبی و زبان‌ها و گویش‌هایشان است.‌ اگر به این موضوعات توجه داشته باشیم هم‌افزایی در جامعه ایجاد می‌شود.
کاشفی با تاکید بر ضرورت رعایت حقوق شهروندی گفت: نباید در جامعه به خاطر قومیت یا جنسیت و موضوعاتی امثال آن بحث شهروند در جه یک یا دو را طرح کنیم چراکه خود به خود شکافهایی را ایجاد می کند که منافع ملی ما را زیر سوال میبرد و از انسجام  و وحدت دورمان میکند. اگر با چنین نگاه هایی به مسائل نگاه کنیم طبیعتا اصلاح طلبان و اصولگراها با نگرشهای مختلف حول خیلی از مسائل همچون سیاست خارجی می توانند باهم به اجماع برسند.
وی گفت: باید بپذیریم که اختلاف نظرها وجود دارد. درواقع باید اختلاف نظرهایمان را به رسمیت بشناسیم. در آن صورت است که به راحتی می توانیم تمام اختلاف نظرها را بیان کنیم و قبول کنیم که مردم باید از میان این نظرهای گوناگون جریانی را انتخاب کنند. این مسئله برای اصلاح طلبان، اصولگرایان و اعتدالی ها به یک اندازه قابل توجه است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد که باید پذیرفت در مسیر توسعه و پیشرفت احترام به نظرهای گوناگون و توجه به رای نهایی ملت در اولویت است.
وی افزود: نمی شود که به جای مردم تعیین تکلیف کرد. وظیفه ما این است که در راستای حق و حقوق مردم حرکت کنیم. در این راستا جناح‌ها و احزاب نیز مطرح می شوند. در شرایط فعلی اصلاح طلبان به صورت مشترک تحت یک شورایی تجمیع شده‌اند؛ اصولگراها نیز در همین راستا با تشکیل جبهه‌ای به نام جمنا اجماع خود را به دست آوردند.
کاشفی ادامه داد: وقتی نظرهای سیاسی در قالب یک اجماع یا جبهه طرح می شود توفیقات بیشتری هم برای آن جریان سیاسی و هم برای مردم به دست می آید. همه قبول داریم که باید اخلاق مدار باشیم و با صداقت و دوستی برای کشور فعالیت کنیم. پیش از آنکه جبهه سیاسی‌مان مهم باشد مسلمان بودن، قانون و اخلاق برایمان در اولویت است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان گفت: اگر جریانهای سیاسی کشور با توجه به موضوعاتی که طرح کردم بتوانند با یکدیگر گفت‌وگو کنند، در مسیر توسعه قدم برداشته‌ایم. قرار نیست که با عقایدمان یکدیگر را متهم کنیم. گفت‌وگو کردن ثمرات زیادی دارد که مهمترین آن حفظ امنیت ملی خواهد بود.

اصلاح طلبان سیاسی تغییر گذشته جریان اخلاق اختلاف کاشفی رویکرد یکدیگر ادامه منافع البته اولویت موضوعاتی اجماع نظرهای جامعه حمایت گفت‌وگو نهایی احزاب سالیان سیاست اصلاحات اینکه شورای قانون اعتدالی طبیعی باشیم فعالیت ایجاد مشترک اصولگراها توسعه راستا گوناگون نظرها مسائل تاکید طبیعتا همیشه تشکیلاتی مختلفی شهروندی شرایط امنیت سیاستگذاری عنوان جریانی استفاده بسیار داده‌اند افزود احترام