برگزیده ها

مازندمجلس: رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه در سال های 2010 تا 2014 امروز / دوشنبه/ در مصاحبه اختصاصی با روزنامه نشنال امارات ضمن تاکید بر اینکه بشار اسد پیروز شده است، اظهار داشت: او ( اسد) در قدرت باقی خواهد ماند.

مازندمجلس:
وی افزود: جنگ اکنون آرام آرام رو به کاهش است. اسد پیروز شده است و در قدرت باقی خواهد ماند. او هرگز مسئول این جنگ شناخته نمی شود و ایران نیز در سوریه با هدف ماندن حضور دارد. این واقعیت جدیدی است که باید آن را بپذیریم و کار زیادی نمی توانیم در مورد آن انجام دهیم.
فورد ادامه داد: این برای شورشیان ( تروریست ها ) غیرممکن خواهد بود که اسد و متحدان روس و ایرانی او را شکست دهند، مگر آنکه، دولت های خارجی که در گذشته از عناصر ارتش آزاد سوریه حمایت می کردند آماده ارسال پول، تسلیحات از جمله موشک های زمین به هوا و نیز فراهم کردن نوعی از مشاوران نظامی که اکنون نیروهای دمکراتیک علیه داعش بهره می برند، باشند.
حتی اگر چنین اتفاقی رخ دهد، جنگی طولانی در پیش خواهد بود که احتمالا به جای پیروزی اسد به موقعیت بن بست ختم خواهد شد.این دیپلمات آمریکایی افزود: باید اقرار کنیم که موقعیت نظامی (در سوریه) قویا به سود اسد، روسیه و ایران می باشد و غیرممکن است که بتوانیم بساط این موقعیت را برچینیم.
وی اضافه کرد: من از شنیدن اظهارات فیصل مقداد تحت تاثیر قرار گرفتم. اظهارات او دقیقا هم راستا با همان سخنانی بود که اسد به آن معتقد و تایید کرده است که دولتش انتخابات در شمال شرق سوریه را نخواهد پذیرفت. افزون بر آن، نکته دیگر تلاش منسجم دولت سوریه برای ساختارهای حاکمیت شهری در مناطق حاشیه ای دمشق است. با وجود این حقیقت که روس ها مدام درباره این موضوع صحبت می کنند، دولت سوریه نمی تواند و اساسا نمی خواهد که مرکز زدایی یا مدیریت اجرایی محلی را بپذیرد.
فورد در پاسخ به این سوال که، اگر دولت سوریه مرکززدایی یا فدرالیسم را نپذیرد، آنگاه چه تغییراتی در سطوح دولتی رخ خواهد داد، اظهار داشت: شاید دولت نخست وزیر یا شمار اندکی از وزرا را تغییر دهد و مدعی شود که اصلاحات صورت گرفته است. اما صد البته روشن است که آنها عناصر بدنه امنیتی خود را تغییر نخواهند داد.
این دیپلمات آمریکایی در بخش دیگری از مصاحبه خود، افزود: وقتی نظام سوریه در موقعیت برتر نظامی قرار دارد، طرح مناطق کاهش تنش روسیه را مورد بی توجهی قرار می دهد. دیر یا زود آنها به جنوب باز خواهند گشت تا درعا و ادلب را فتح کنند.
ممکن است دو یا چهار سال طول بکشد، اما آنها نمی توانند تسلط دولت های دیگر چه خارجی و چه محلی بر این مناطق را بپذیرند. روشن است که آتش بس مورد حمایت روسیه به این روند پایان نمی دهد. اسد در 'وادی بردی' به این آتش بس توجهی نکرد و در حالی که مسکو ممکن است در مذاکرات خصوصی لب به شِکوه بگشاید، اما هرگز اسد را تنبیه نمی کند.
وی ادامه داد: اسد نیازمند شبه نظامیان ایرانی و سران سپاه پاسداران انقلاب است. اما ایران تلاش نمی کند تا در غوطه دمشق و حمص مانع از پیشروی های اسد شود. ایران هیچ انگیزه ای برای بازگشت به آتش بس ندارد و جنگ در سوریه اسد و ایران را به یکدیگر نزدیک تر کرده است.
« اروپا آن چیزی را که منافع آنان را تامین کند، در نظر می گیرند. آنها ممکن است همکاری های امنیتی را محقق کننده منافع خود بدانند اگرچه برای من روشن نیست که دولت سوریه می تواند کمک بسیار زیادی در جبهه جهادی- سلفی کند. اسد پیشینه ای طولانی در مدیریت این گروه های جهادی دارد.
اروپا نیاز به داشتن سفارت در دمشق ندارد و همکاری های اطلاعاتی می تواند بدون داشتن سفارت جریان داشته باشد. از نگاه سیاسی، در حالی که دولت سوریه جنایات جنگی را مرتکب شده و از نگاه سازمان ملل نیز دور نمانده است، بازگشایی سفارت در دمشق برای فرانسه، آلمان و انگلیس و حتی ایتالیا با مشکل مواجه خواهد شد.»
فورد در بخش دیگری از سخنان خود به نگرانی های رژیم صهیونیستی در خصوص ایران پرداخت و تاکید کرد: نگرانی های اسرائیل در مورد حضور ایران در سوریه به دو دلیل رو به افرایش است. نخست آنکه ده ها هزار جنگجوی مورد حمایت ایران وجود دارد و آنها پس از پایان بحران در سوریه به خانه خود بازنمی گردند. اگر جنگی دیگر میان حزب الله و اسرائیل رخ دهد، خیلی از این جنگجویان از لحاظ رزمی توانمند شده اند و حزب الله را در جنگ جدید علیه اسرائیل تقویت خواهند کرد.
« دوم آنکه حضور هوایی روسیه در سوریه و اعزام نیروهای حزب الله در نزدیکی مرز ( با فلسطین اشغالی) برای اسرائیل موجب نگرانی بزرگی است. هم عملیات های جدید هوایی و هم مجموعه موشک های زمین به هوا که از سوی روسیه به غرب سوریه ارسال شده و نیز حضور روسیه در پایگاه هوایی حمیمیم، همه و همه موجب نگرانی های اسرائیل است.»
سوریه روسیه اسرائیل موقعیت نگرانی تواند مناطق حمایت نظامی سفارت هوایی افزود داشتن دیگری توجهی خواهند پایان امنیتی منافع اروپا ندارد جهادی همکاری اظهارات ایرانی خارجی غیرممکن ادامه اکنون زیادی عناصر ارسال آمریکایی مدیریت دیپلمات طولانی نیروهای تغییر