برگزیده ها

مازندمجلس: صدراعظم آلمان در مصاحبه با روزنامه‌ای تاکید کرد که آماده است تا در ابتکار عمل دیپلماتیک پایان دادن به برنامه موشکی و اتمی کره‌شمالی مشارکت کند و مذاکراتی به سبک مذاکرات اتمی ایران را به عنوان یک نمونه پیشنهاد داد.

مازندمجلس:
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، چند روز پس از آنکه پیونگ‌یانگ ششمین و بزرگترین آزمایش اتمی خود را انجام داد و باعث لرزه به بازارهای مالی جهان و تشدید تنش‌های بیشتر در منطقه شد، کره‌جنوبی روز شنبه نسبت به احتمال آزمایشات موشکی بیشتر از سوی کره‌شمالی همزمان با سالروز تاسیس این کشور منزوی هشدار داد.
در این بین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مصاحبه با روزنامه فرانکفورتر آلگماینر گفت: اگر مشارکت ما در این مذاکرات درخواست شود من آماده خواهم بود تا فورا جواب مثبت را به این درخواست بدهم.
وی به مذاکراتی که در سال 2015 میلادی منجر به یک توافق اتمی مهم میان ایران و قدرت‌های جهان شد، اشاره کرد. در آن زمان آلمان و 5 کشور شورای امنیت سازمان ملل که از حق وتو برخوردار هستند در مذاکراتی شرکت کردند که منجر شد تا توافقی هسته‌ای صورت گیرد.
مرکل گفت: آن یک زمان دیپلماسی طولانی اما مهم بود که نهایتا سال گذشته همزمان با اجرای این توافق منجر به یک پایان خوب شود. من می‌توانم چنین الگویی را برای پایان کره شمالی تصور کنم. اروپا و به ویژه آلمان باید آماده باشند تا نقش فعالانه‌ای را در این زمینه ایفا کنند.
وی افزود: من معتقدم که تنها راه برای حل برنامه اتمی کره‌شمالی یک راه‌حل دیپلماتیک است. آغاز یک رقابت تسلیحاتی جدید در این منطقه به نفع هیچ‌کس نخواهد بود. اروپا باید در تلاش برای به کار گرفتن یک راه‌حل دیپلماتیک متحد بماند و هرکار که می‌تواند درخصوص تحریم‌ها انجام دهد.
مرکل درخصوص همین زمینه در چند روز اخیر با رهبرانی از جمله شی‌جینپینگ، رییس جمهور چین و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن مذاکره کرده است. به گفته این روزنامه، وی روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز در این زمینه تماس تلفنی خواهد داشت.
کره‌شمالی آلمان توافق زمینه اروپا دیپلماتیک جمهور درخصوص پایان راه‌حل درخواست بیشتر هسته‌ای منطقه همزمان آماده روزنامه مذاکراتی