برگزیده ها
ربیعی: عمق سواد کم شده است/ 35هزارکلاس اولی بازمانده از تحصیل

مازندمجلس: تهران- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید، فضای دیجیتال عمق سواد را کم و وسعت اطلاعات را زیاد کرده است. دراین فضا شور معلمی و آموختن وجود ندارد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی ربیعی» روز یکشنبه در همایش ملی سواد آموزی در دنیای دیجیتال که به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی سوادآموزی در سالن حجاب ترتیب داده شده بود، با طرح این پرسش که آیا بین تحصیل و سواد رابطه مستقیم وجود دارد؟ گفت: یکی از مشکلات ما این است که تحصیل کردن با سوادی به دنبال ندارد، باید چه کنیم که تحصیل به سواد منجر شود؟
وی تاکید کرد: سالانه به 700هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم که بخش بزرگی از آن باید با مهارت آموزی حاصل شود.
ربیعی بااشاره به اینکه امروز از فضای دیجیتال در توانمندسازی باید بیشتر استفاده کرد ، گفت: وزارت آموزش و پرورش 300 مرکز توانمندسازی ایجاد کرده است و می توان فضای دیجیتال و مجامع محلی را برای غلبه بر کمبودها همراه کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دوران گذار طولانی است و این موضوع به سواد ارتباط دارد، گفت: امیدوارم بتوانیم این خلأها را پر کنیم و به این موضوع که کدام متغیرها می‌تواند به ارتقای سواد ،کاهش طلاق و همچنین مسیری که فرد در معرض اعتیاد قرار نگیرد ، منجر شود، نیاز داریم.

**فضای مجازی به عنوان محیط آموزشی مهم است
ربیعی گفت، نه تنها برای محو بیسوادی بلکه برای باسوادان هم باید اندیشه کرد.
وی با اشاره به اینکه از چند منظر فضای دیجیتال را می‌توان بررسی کرد، ابراز داشت: فضای مجازی به عنوان محیط آموزشی و همچنین فناوری‌ نوین اهمیت دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: اگر سواد استفاده از فناوری‌ها را نداشته باشیم، به بیراهه خواهیم رفت؛البته خوشبختانه این تکنولوژی خودش را به زندگی ما تحمیل کرده ؛ ضمن اینکه چگونه از فضای دیجیتال باید استفاده کرد نیز مهم است.

**عمق سواد با دیجیتال کم شده است
ربیعی با انتقاد از فضای مجازی، گفت: دانش‌آموزانی که فضای دیجیتال را یاد گرفته‌اند، عمق ندارند در صورتی که در دریای اطلاعات هستند اما عمق سواد با دیجیتال کم شده است.
وی با بیان اینکه چطور باید فضای دیجیتال را ملموس کنیم تا شور و هیجان در آن به وجود بیاید، تصریح کرد: دیدن خلاصه رمان‌ها و داستان‌ها در سینما و تلویزیون با خواندن آن کتاب بسیار متفاوت است.

**مسئله اصلی در کشور سواد و مهارت است
وی افزود: بدون تردید تعداد فارغ‌التحصیلان در ایران در مقایسه با شاخص‌های جمعیتی و تولید ناخالص داخلی از جوامع توسعه یافته بیشتر است، اما علت اینکه چرا دوران گذار ما به سمت توسعه این همه طولانی است به سواد و مهارت برمی‌گردد. امیدوارم بتوان این خلاءها را پر کرد.
وی افزود: دانشجویان بدون کسب مهارت لازم وارد بازار کار می شوند در حالیکه مسئله اصلی در کشور سواد و مهارت است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کدام متغیرها می‌تواند تحصیلات را به سمت سواد ببرد که بتواند وضع جامعه را بهتر کند و آسیب های اجتماعی کاهش یابد،اظهار داشت: امروز نیاز داریم به جامعه باسواد بیاندیشیم.

**فناوری خود را به زندگی ما تحمیل کرده است
وی به فضای دیجیتال در سواد اشاره کرد و گفت: وقتی سواد استفاده از کالای دیجیتال را نداشته باشیم، مصرف ما به انحراف می‌رود. این تکنولوژی چه بخواهیم و چه نخواهیم خودش را به زندگی ما تحمیل کرده است.باید از این محیط برای آموزش برتر استفاده کنیم.باید درست استفاده کردن از فضای مجازی را بدانیم.
ربیعی افزود: تلویزیون ما را تنها کرد، اما امروز هر کودکی یک تبلت به دست دارد. گوشی های تلفن همراه ما را به طور عجیبی تنها کرده و همین تلفن های همراه عامل زندگی‌های نا مانوس شده است و ما در چنین عصری زندگی می کنیم.

**علت نخست طلاق، نداشتن سواد زندگی و سواد ارتباطی است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نتایج یک تحقیق گفت: مشخص شد علت نخست طلاق، فقر و بیکاری نیست بلکه علت نخست طلاق، نداشتن سواد زندگی و سواد ارتباطی است. فقر و بیکاری علت چهارم است.
ربیعی با اشاره به علل رواج اعتیاد گفت: امروز نوعی اعتیاد ناشی از بی معنایی زندگی و ناامنی روانی در حال رواج است و سواد لذت بردن از زندگی را نداریم. سواد فقط برای تولید نیست، برای توسعه به سواد نیاز داریم.

** ایجاد 300 مرکز توانمندسازی از سوی آموزش و پرورش
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز بازماندگی از مدرسه روزبه‌روز در حال کاهش است،گفت: با وزیر پیشین آموزش و پرورش کاری را شروع کردیم و چندی پیش در سفری به بوشهر،مشاهده شد که فقط هشت کودک کلاس اولی را پیدا نکرده‌اند که به مدرسه برگردانند. 35هزار کلاس اولی بازمانده داریم و تا کلاس ششم این آمار 140 هزار بازمانده است که نتوانسته‌ایم پیدایشان کنیم و به مدرسه برگردانیم که شاید 50 درصد آنها مهمانان افغانستانی باشند.
ربیعی ادامه داد: برای افغانستانی ها تصویب کردیم آنهایی که کارت اقامت ندارند بتوانند به مدرسه بروند و با همراهی آموزش و پرورش 35 جلد کتاب تهیه کردیم که امروز رونمایی می شود.
ربیعی ادامه داد: از حدود 10 میلیون بیسواد در دولت یازدهم به حدود هشت میلیون نفر رسیدیم که بخشی از آنها اتباع هستند که تصویب کردیم تحصیل آنها نیز تسهیل شود. امروز 35جلد کتاب کار مشترک مان با آموزش و پرورش رونمایی می‌شود.
در این مراسم از ٣٥ جلد کتاب که با همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه سوادآموزی تهیه شده است، رونمایی شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*9123**1561**خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

ربيعي

بازمانده از تحصيل

فضاي مجازي

دیجیتال اینکه زندگی اجتماعی ربیعی آموزش امروز تعاون پرورش استفاده تحصیل مهارت داریم کردیم اشاره مجازی مدرسه همراه بازمانده افزود وزارت اعتیاد توسعه اقتصادی رونمایی توانمندسازی تحمیل تلویزیون تولید مشترک مسئله استوی میلیون ادامه ندارند افغانستانی تصویب بیکاری نداشتن ارتباطی جامعه همچنین ایجاد دوران طولانی بیشتر سوادآموزی خبرنگار ایرنا آموزی موضوع امیدوارم استربیعی نداشته باشیم آموزشی عنوان متغیرها می‌تواند تکنولوژی