برگزیده ها
حجم قاچاق از حدود 25 میلیارد به 12 میلیارد دلار کاهش یافت

مازندمجلس: تهران- ایرنا- وزارت صنعت،معدن و تجارت اعلام کرد: حجم قاچاق در دولت یازدهم از حدود 25 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش یافت.

مازندمجلس: به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا در سال 1395 طرح‌های جامع پیشگیری تدوین کرد که از آن جمله می توان به کاهش میانگین تعرفه‌های ورود کالا، کاهش طبقات تعرفه، استقرار سامانه‌های جامع تجارت، جامع انبارها و مراکز نگهداری، رهگیری و همچنین سامانه شناسه کالا و کاهش مبادلات مرزی اشاره کرد.
هر چند مبارزه با قاچاق در واقع تکلیفی است که بر عهده یک وزارتخانه قرار ندارد و لازم است در خصوص آن اجماع نظر وجود داشته باشد اکنون تمام صاحب‌نظرانی که در این سال‌ها در این حوزه فعالیت داشته‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که با طراحی سامانه‌ای می توان حجم قاچاق کالا را کاهش داد.
هر چند که اعتقاد بر اینست با راه‌اندازی این سامانه قرار نیست و نبوده که معضل قاچاق به طور کامل حل شود، اما برای مبارزه با این پدیده لازم است زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف ایجاد شود تا با استفاده از آنها بتوان جلوی قاچاق را گرفت.
اقتصاد مقاومتی تنها به مفهوم استقامت، پایداری و تحمل ضربات اقتصادی دشمن نیست، بلکه اتخاذ رویکردها و طرح‏ریزی آن‏گونه از ساختار اقتصادی است که امید به نتیجه‏گیری از هر گونه طرح آسیب‏رسان به اقتصاد را از دشمن بگیرد.
نگاه اجمالی به قوانین موضوعه کشور نشان می‏دهد به‏لحاظ کلی، تاکنون خلائی از جهت قانون وجود نداشته و در سیاست‏های کلان به حمایت از تولید داخلی، محدودسازی واردات و هدایت مصرف به این مسیر توجه کافی مبذول شده است، اما آن‏چه جای تردید باقی می‏گذارد، میزان اهتمام و توجه به اجرای قوانین، راهکارهای اجرایی و عملیاتی کردن آنها و اندیشیدن و فراهم سازی زمینه‏ها و بسترهای اجرایی مربوطه است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**3065** 9123 **1561**خبرنگار: ملک دار*انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

قاچاق

كاهش

وزارت صنعت

قاچاق اقتصادی وزارت اقتصاد مبارزه تجارت اجرایی قوانین وزارتخانه میلیارد ایرنا سامانه