برگزیده ها
بخت آزمایی انگور بیجار در بازار مصرف

مازندمجلس: سنندج - ایرنا - جشنواره انگور بیجار با محوریت و مرکزیت شهر حسن آباد در آینده نزدیک برگزار می شود و باغداران با عرضه انواع مختلف انگور بخصوص انگورهای شاخص منطقه در 20 نوع به رقابتی سالم می پردازند تا بخت خود را در بدست آوردن بازار محک بزنند.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، کشاورزی از دیرباز در دیارگروس از ظرفیت های زیادی برخوردار بوده و تاکنون نیز ثابت شده کمتر عرصه اقتصادی توانسته است این مهم را در اولویت دوم قرار دهد.
2 محصول گندم و انگور از ظرفیت های بی نظیر و فعال کشاورزی در دیار کهن و تاریخی گروس هستند که بعنوان برند پیشرفت و اشتغالزایی بالا در این منطقه از سابقه درخشان و زیادی برخوردار است اما تاکنون در حد انتظار و رشدی هم سطح دیگر عرصه های اقتصادی کشور و کردستان نداشته اند.
شهرستان بیجار با توجه به گستردگی زیادی جغرافیایی و پراکندگی مناطق محل سکونت مردم از ظرفیت های مختلف دیگر نواحی در بخش کشاورزی بهره های زیادی گرفته است و استان ها و شهرستان های همجوار خود را از نعمت های الهی خود بهره مند سازد.
یکی از این ظرفیت های برگرفته این شهرستان از استان همدان و همچنین صادرات به استان های زنجان، آذربایجان غربی و شهرستان های قروه، دیواندره و تکاب محصول مهم و اشتغالزای انگور است.
انگور بیجار بخاطر تنوع محصول، تعدد بهره برداری و صنایع تبدیلی از آن با استقبال خوب از سوی باغداران برخوردار بوده و اگر خشکسالی سال های اخیر نبود، بسیاری از زمین های آبی منطقه گروس ب تاکستان تبدیل می شدند.
رئیس جهاد کشاورزی بیجار می گوید: انگور از انواع محصولات باغی است که اگر کارخانه های صنایع تبدیلی به کمک باغداران بیایند، می تواند، اشتغالزایی و درآمدزایی با کمترین افت و ضرر را داشته باشد.
محمد عباسی به ضرورت تبلیغ و اطلاع رسانی در کنار ایجاد صنایع تبدیلی در خصوص این محصول تاکید کرد و افزود: به همان مقدار و میزانی که نیاز به راه اندازی صنایع تبدیلی در مورد انگور داریم به تبلیغ و آگاهی بخشی نیز نیازمندیم.
وی برگزاری جشنواره انگور را یکی از راه های کم هزینه و مناسب برای اطلاع رسانی و تبلیغ در وضعیت فعلی برشمرد و اضافه کرد: تاکنون سه جشنواره انگور با مرکزیت شهر یاسوکند و محوریت انگور بی نظیر آن در این منطقه برگزار شده و بزودی چهارمین جشنواره انگور بیجار نیز در این شهر برگزار می شود.
عباسی با بیان اینکه حضور و بازدید از این جشنواره برای علاقه مندان در استان ها و شهرهای همجوار کمترین هزینه را دارد، اظهار امیداوری کرد، تجار و فعالان بخش کشاورزی از استان های زنجان، آذربایجان غربی و همدان در این جشنواره حضور یابند.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را اصلاح، احیا و بهسازی باغات انگور، مدیریت و بهره وری عوامل تولید، آشنایی بیشتر مردم با انواع مرغوب انگور شهرستان بیجار و بررسی و اتخاذ راهکارهای مقابله با بحران کم آبی و روش های بهینه سازی مصرف آب در باغات بیان کرد.
به نظر مدیر جهاد کشاورزی بیجار، بیکاری در دیار گروس به یک معضل منطقه ای تبدیل شده است و به علت نبود و یا فعالیت کم صنایع دیگر، مهاجرت تنها راه پیش روی مردم قرار گرفته لذا با محوریت برنامه های حمایتی اقتصاد مقاومتی می توان با راه اندازی واحدهای کوچک تبدیلی و افزایش سطح زیر کشت و توسعه باغات فعلی به ماندگاری مردم و درآمد زایی آنان کمک کرد.
عباسی گفت: این شهرستان دارای حدود 2 هزار و 900 هکتار باغ است که انگور در مقایسه با سایر محصولات، وسیع ترین سطح زیر کشت را با حدود یک هزار و 300 هکتار به میزان 75 درصد باغات منطقه به خود اختصاص داده و به طور میانگین حدود 11 تن انگور در هر هکتار از این میزان در سال برداشت و روانه بازار مصرف می شود.
وی اضافه کرد: ظرفیت زیادی برای افزایش و توسعه این مقدار تولید وجود دارد که کم آبی، امکان و فضای مناسب نگهداری و نبود بازار فروش موجب شده رغبت زیادی برای سرمایه گذار و حتی کشاورز مالک باغ وجود نداشته باشد.
به گزارش ایرنا، وجود افزون بر 20 گونه انگور از جمله عسگری، فخری، یاقوتی، سیاه و کشمشی سفید و قرمز در دیار گروس بخصوص مناطق حسن آباد، پیرتاج، خسرو آباد و مرکزی موجب شده تنوع خوبی برای تامین نیاز بازار و تولید در صنایع تبدیلی ایجاد شود.
شهرستان بیجار در شرق استان کردستان واقع شده است و از سطح گسترده جغرافیایی و کوهستانی، کوهپایه ای، دشت های وسیع و 2 رودخانه قابل توجه برای فعالیت در امور کشاورزی، دامداری و باغداری برخودار است.
خبرنگار: سید باقر سبحانی ** انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
7350/ 3020

اقتصاد

کشاورزی

باغ انگور

صنایع تبدیلی

انگور بیجار کشاورزی شهرستان صنایع تبدیلی جشنواره استان زیادی منطقه ظرفیت باغات محصول بازار تولید تبلیغ تاکنون هکتار برخوردار عباسی برگزاری مقدار ایجاد هزینه اندازی برگزار افزایش توسعه میزان اقتصاد فعالیت اضافه محوریت رسانی مناسب انواع جغرافیایی مناطق گرفته ایرنا نداشته اقتصادی اشتغالزایی کردستان همجوار همدان تبدیل محصولات کمترین باغداران گزارش زنجان آذربایجان اطلاع