برگزیده ها
اتمام مسکن مهر شهرهای جدید تا پایان سال ۹۷/ انتشار اوراق خزانه برای مسکن مهر ادامه یابد

مازندمجلس: مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر اینکه معتقدم یک تا یک و نیم سال دیگر باید بر روی مسکن مهر شهرهای جدید کار شود،گفت:در دنیا دغدغه ساخت شهرهای جدید حاکمیت بوده اما در ایران دغدغه تخفیف مسائل شهرسازی است.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری فارس، حبیب‌اله طاهرخانی در مراسم معارفه خود که امروز 19 شهریورماه با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد، ضمن تشکر از آخوندی به واسطه ابراز اعتماد و انتخاب وی در این سمت گفت: امید دارم با همکاری و تعامل که با مجموعه وزارت راه در زمان پیش‌رو خواهیم داشت بتوانم پاسخ مناسبی به اعتماد ایشان بدهم.

مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای جدید همچنین از تسریع در نرخ رشد جمعیت شهرهای جدید تا 8 برابر نرخ متوسط کشوری و 7.5 برابر شهرهای جدید موجود در 5 سال گذشته خبر داد و گفت: نوآوری و خلاقیت اساس و خمیرمایه شکل‌گیری شهرهای جدید است، ما نباید تجارب تلخ گذشته را تکرار کنیم، بنابراین نوآوری در تمامی بخش‌ها به ویژه در حوزه مالی مدنظر ما خواهد بود.

*سیاست شهرسازی شهرهای جدید در کشور ما با دنیا تفاوت دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود در تشریح سیاست‌ها و راهبردهای شرکت عمران شهرهای جدید در 4 سال پیش رو بیان کرد: 30 سال از عمر سیاست ایجاد شهرهای جدید می‌گذرد تا در این مدت پاسخی برای در امان ماندن شهرنشینی شتابان در دهه 60 باشد، اما سیاست شهرسازی شهرهای جدید در کشور ما با دنیا تفاوت دارد، در دنیا دغدغه ساخت شهرهای جدید حاکمیت بوده ولی طبق اسناد و مدارک موجود در ایران دغدغه این اقدام تخفیف مسائل شهرسازی در کشور است.

وی با بیان این مطلب که ما نتوانستیم به اهداف خود در حوزه شهرهای جدید به صورت صحیح برسیم،گفت: در حال حاضر ما دارای 16 شهر جدید مسکون با جمعیتی بالغ بر 770 هزار نفر در کشور هستیم که در دوره اخیر با توفیق رشد 35 درصدی جمعیت در آن‌ها روبه‌رو شدیم مسئله‌ای که نه می‌توان نسبت به ادامه روند آن ناامید بود و نه می‌توان گفت عملکرد بدی داشته‌ایم.

طاهرخانی در ادامه با تأکید براینکه طی این مدت 7 شهر جدید ما به جمعیت حدود 100 هزار نفر رسیده‌اند گفت: این مسئله مفهومی استراتژیک و مهم دارد که اجرای بسیاری از پروژه‌ها و اقدامات را مقرون به صرفه می‌کند.

وی با اشاره به این مطلب که در این مسیر شهرهای مذکور از شهر جدید به شهرهای میانی تبدیل شده‌اند گفتند: قطعا در این صورت شهرهای ما می‌توانند در توسعه کلانشهرها، نوسازی بافت فرسوده و مهار حاشیه‌نشینی در کنار وزارتخانه بوده و به آن کمک کنند.

مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای جدید همچنین از تسریع در نزخ رشد جمعیت شهرهای جدید تا 8 برابر نرخ متوسط کشوری و 7.5 برابر شهرهای جدید موجود در 5 سال گذشته خبر داد و گفت: اولویت اصلی ما در دولت دوازدهم ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید موجود در تمامی ابعاد بوده و پیگیری احداث نسل نوی شهرها در جایگاه دوم قرار دارد. ما قصد داریم شهرهایی را ایجاد کنیم که به جای سربار کردن جمعیت آمایشی عمل کرده و خود زمینه‌ساز توسعه و نقطه رشد باشند.

طاهرخانی حرکت به سمت جنوب کشور و استفاده از فرصت‌های دریا را در راستای همین رویکرد دانست و افزود: نوآوری و خلاقیت اساس و خمیرمایه شکل‌گیری شهرهای جدید است، ما نباید تجارب تلخ گذشته را تکرار کنیم بنابراین نوآوری در تمامی بخش‌ها به ویژه در حوزه مالی مدنظر ما خواهد بود.

طاهرخانی با تأکید براین نکته که فروش زمین در ساختن شهر اقدام صحیحی نیست، گفت: احداث شهرهای جدید بدون نظام مالی مشخص درست نیست به همین دلیل مدل‌های گوناگون مانند مدیریت دارایی، انواع مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و ... باید در سال‌های آتی مدنظر ما قرار گیرد.

وی همچنین با تأکید بر لزوم نوآوری در اشتغال در شهرهای جدید بیان کرد: ما باید زمینه‌ساز استقرار شرایط فرهنگی خلاق را در شهرهای جدید ایجاد کنیم تا باعث رشد این شهرها شویم. از سویی دیگر نوآوری در شهرسازی نیز باید در این مناطق اتفاق بیفتد چراکه قرار نیست ما اشتباه شهرداری را در گذشته تکرار کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت به کارگیری نوآوری در امر ساختمان‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف منابع نیز بیان کرد: ما حتی در مسکن مهر نیز باید نوآوری خاص خود را داشته باشیم چراکه حجم نیاز مالی در این پروژه بسیار بالاست و اگر نوآوری لازم وجود نداشته باشد نمی‌توانیم از عهده اجرای خدمات آن بربیاییم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی هدف ما ساخت صرفا واحد مسکونی نیست، در حال حاضر در شهر جدید پردیس 23 محله وجود دارد که تنها 3  محله دارای مرکز محله هستند پس باید برای رسیدن به اهداف موجود ترکیبی از مسائل انتفاعی، غیر انتفاعی و نوآوری منابع لازم را در ساماندهی جلب کنیم.

طاهرخانی با تأکید براین نکته که ما باید بتوانیم منابع بخش خصوصی را در راستای منافع عمومی در شهرهای جدید قرار دهیم گفت: موضوع دیگر در شرکت عمران شهرهای جدید حمل و نقل است، اگر امروز شهر جدید هشتگرد از توسعه عقب مانده به دلیل مشکلات مربوط به حمل و نقل است، به همین دلیل توسعه انواع شقوق حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی به دلیل ایمنی و پاک بودنش را در شهرهای جدید طی 4 سال آینده مدنظر خواهیم داشت.

وی در ادامه ارتقای کیفیت زندگی، تأمین خدمات و هویت‌سازی را از مسائل مورد اهمیت دیگر در این حوزه اعلام کرد و گفت: هویت سازی یک شبه اتفاق نمی‌افتد و نیازمند یک فرآیند است، قطعا شرکت عمران شهرهای جدید می‌تواند روند طی این فرآیند را تسهیل کند.

طاهرخانی با بیان اینکه مفهوم دیگر در توسعه شهرهای جدید مصرف بهینه منابع است، گفت: برای این موضوع نیاز به برنامه‌های جامع داریم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر تصدی‌گری است که سعی می‌کنیم وارد تصدی‌گری در شهرهای جدید نشویم و برای این موضوع نیازمند قوانین پشتیبان هستیم. تجربه ثابت کرده است که وقتی بخش خصوصی در راس امور قرار گیرد به دلیل توجه آن به بازدهی سرمایه، بهتر از دولتی‌ها تصمیم می‌گیرند بنابراین باید از ورود به تصدی‌گری‌ها بپرهیزیم.

* معتقدم یک تا یک و نیم سال دیگر باید بر روی مسکن مهر شهرهای جدید کار شود

طاهرخانی با بیان اینکه نقطه بحرانی شهرهای جدید پروژه مسکن مهر است، اظهار داشت: معتقدم یک تا یک و نیم سال دیگر باید بر روی مسکن مهر شهرهای جدید کار شود و برای تکمیل این پروژه نیاز به ابزارهایی مانند اسناد خزانه اسلامی داریم.

وی افزود: برای اولین بار با کمک وزیر راه و شهرسازی 200 میلیارد تومان اسناد خزانه برای پروژه مسکن مهر هزینه شد و مطالبه ما از دولت ادامه این روند است اما از نوآوری‌ها در حوزه تامین مالی غافل نخواهیم بود.

طاهرخانی در ادامه همچنین ضمن قدردانی از عملکرد درخشان نریمان در 4 سال گذشته در حوزه شهرهای جدید بیان کرد: وجود آقای نریمان دراین حوزه منشأ خیری برای شهرهای جدید بود که امیدوارم من نیز بتوانم در این مسئولیت جدید برای مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدامات خوبی را انجام دهم.

م

شهرهای نوآوری شهرسازی طاهرخانی ادامه عمران گذشته موجود توسعه تأکید جمعیت موضوع مدنظر برابر منابع پروژه همچنین اسناد تکرار بنابراین داریم تمامی خزانه مدیرعامل ایجاد مسائل سیاست براین افزود راستای زندگی نریمان احداث شهرها زمینه‌ساز اتفاق خصوصی انتفاعی تصدی‌گری اینکه فرآیند خدمات کیفیت نیازمند انواع اسلامی چراکه معتقدم مانند اقدام کشوری متوسط خلاقیت خمیرمایه شکل‌گیری تسریع بتوانم اعلام امروز اعتماد خواهیم نباید تجارب می‌توان هستیم عملکرد اجرای اقدامات دارای اهداف بخش‌ها تفاوت معاون دغدغه ارتقای