برگزیده ها
رئیس اتاق تعاون: کمیته مشترک بانکی ایران و برزیل تشکیل شود

مازندمجلس: تهران- ایرنا- رئیس اتاق تعاون ایران پیشنهاد کرد، کمیته مشترکی میان بانک توسعه تعاون و یک بانک برزیلی برای حل مشکل نقل و انتقال پول میان دو کشور تشکیل شود.

مازندمجلس: به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اتاق تعاون ایران، «بهمن عبداللهی» در نشست مشترک با سفیر و معاون وزیر کشاورزی برزیل و هیات تجاری این کشور در اتاق تعاون ایران افزود: با توجه به اینکه زمینه توسعه کشاورزی در دو کشور ایران و برزیل گسترده است، پیشنهاد می شود برزیل در بخش های کشاورزی نظیر پرورش ماهی، زنبور عسل و محصولات باغی سرمایه گذاری کند.
عبداللهی در ادامه با معرفی صندوق ضمانت تعاون به عنوان یک نهاد منحصر به فرد در بخش تعاون گفت: وظیفه این صندوق ضمانت سرمایه گذاری در بخش تعاون است، بنابراین بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت می توانند گام های مهمی در تسهیل روابط پولی میان دو کشور بردارند.
وی گفت: بخش تعاون با داشتن بیش از چهار هزار فروشگاه، بزرگترین شبکه فروشگاهی ایران و خاورمیانه را به خود تخصیص داده است.
عبداللهی افزود: حدود هفت میلیون نفر مشتری ثابت این فروشگاهها هستند و جمعیت 30 میلیونی بازار خوبی برای مصرف کالاست و می توان با مکانیزم مناسب در قالب تفاهم نامه مشترک با برزیل، برای توسعه و ارتقای این همکاری ها تلاش کرد.
وی راهکار دیگر را ایجاد کمیته مشترکی میان بخش تعاون و تجار برزیلی دانست و ابراز داشت: برای تسهیل و شناخت توانمندی های بخش و توسعه تعاملات تجاری میان دو کشور تشکیل یک کارگروه مشترک متشکل از تعاونگران بخش تعاون و تجار برزیل پیشنهاد می شود که سالیانه دو اجلاس در کشور ایران و برزیل برگزار کند.
«یومار نوواکی» معاون وزیر کشاورزی برزیل نیز در این نشست با ابراز خرسندی از آشنایی با بخش تعاون ایران، بیان داشت: نقش دولت ها حل مشکلات سر راه بخش خصوصی است.
وی با اشاره به توافق های حاصل شده دوجانبه دو کشور و ایجاد مرکز تحقیقات ایران و برزیل تصریح کرد: امروز برزیل یکی از بازیکنان بزرگ در بخش محصولات کشاورزی است و این موفقیت حاصل سرمایه گذاری در تحقیقات است.
به گفته نوواکی، همکاری دو کشور در بخش کشاورزی فرصت خوبی برای تبادل تجارب دو کشور محسوب می شود.
وی افزود: مشکلات بانکی موانعی را ایجاد کرده و تاکید ما یافتن راه حل برای رفع مشکلات بانکی است زیرا روابط بانکی تضمین کننده روابط کشورها بوده و تلاش می کنیم که آن را حل کنیم.
معاون وزیر کشاورزی برزیل همچنین به روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان دولت تلاش می کنیم شرایط این ارتباط را مهیا و تسهیل کنیم.
وی یادآور شد: در سفر اخیر هیات بانکی ایران به برزیل، بانک مرکزی برزیل اعلام کرد هیچ مانعی برای حضور بانک های ایران در برزیل وجود ندارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*9123*2025*خبرنگار: زهره دریغ گفتار*انتشار:لیلا جودی

اقتصاد

تعاون

برزيل

اتاق تعاون ايران

برزیل تعاون کشاورزی بانکی روابط توسعه مشترک سرمایه مشکلات صندوق تسهیل ضمانت گذاری تجاری افزود عبداللهی معاون ایجاد ابراز اقتصادی اشاره تحقیقات نوواکی پیشنهاد تشکیل کمیته ایرنا محصولات عنوان همکاری