برگزیده ها
برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی و تقدیر از دریانوردان برتر

مازندمجلس: مراسم روز جهانی دریانوردی روز آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی و با شعار «پیوند‌دهنده کشتی‌ها، بنادر و مردم» برگزار و در این مراسم از ۲۹ دریانورد برتر کشور قدردانی می‌شود.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، مراسم روز جهانی دریانوردی فردا 21 شهریورماه مطابق با 12 سپتامبر، با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در محل سالن بین‌المللی اسناد کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

در این مراسم که نمایندگان مردم شهرهای ساحلی در مجلس، مسئولان لشگری و کشوری، مدیران ارشد ارگان‌های دریایی و دست‌اندرکاران حمل و نقل دریایی حضور خواهند داشت، از فعالیت و تلاش 29 نفر از دریانوردان برتر کشور قدردانی می‌شود.

شعار روز جهانی دریانوردی امسال طبق تأکید ‌سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) «پیوند‌دهنده کشتی‌ها، بنادر و مردم» است.

بنابراین گزارش یک‌سوم مرزهای کشور آبی است، 93 درصد از واردات و 78 درصد از صادرات ایران از طریق بنادر صورت می‌گیرد؛ بیش از یک میلیون و 500 هزار دریانورد ‌روی کشتی‌ها و اقیانوس‌ها در سراسر جهان مشغول به کار هستند و بیش از 85 تجارت جهانی ازطریق دریا صورت می‌پذیرد و این نشان از اهمیت کار دریانوردان دارد.

برای توسعه پایدار مدنظر سازمان جهانی دریانوردی که هدفش از بین بردن فقر است بی‌گمان نقش بنادر و حمل و نقل دریایی و به دنبال آن نقش و تلاش دریانوردان، دارای اهمیت است. توسعه مدنظر در حوزه دریا وابسته به شغل‌ها و صنایع جانبی وابسته است.

بخش حمل و نقل دریایی به عنوان تنها روش حمل و نقل جهانی، مقرون به صرفه و قابل اطمینان برای حمل انرژی، مواد غذایی و محصولات صنعتی، عامل تعیین‌کننده‌ای در توسعه پایدار محسوب می‌شود و سیستم حمل و نقل دریایی باید مطمئن شود که توسعه در بخش دریا به‌صورت پایدار باشد‌.

سیستم حمل و نقل دریایی به سه ستون توسعه پایدار، یعنی اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی کمک می‌کند.

از آنجا که سیستم حمل و نقل دریایی برای توسعه پایدار و رشد آتی اقتصاد جهانی ضروری است، IMO به‌صورت پیشگام این موضوع را از طریق وضع استانداردهای جهانی مناسب، ارتقا همکاری‌های فنی و اتخاذ سیاست‌های ضروری ملی حمل و نقل دریایی و تعیین چارچوب‌های لازم برای یک سیستم حمل و نقل دریایی پایدار دنبال می‌کند‌.

م

دریایی جهانی دریانوردی پایدار بنادر توسعه دریانوردان سیستم مراسم ضروری وابسته به‌صورت اهمیت گزارش کشتی‌ها مدنظر دنبال