برگزیده ها
زائران ایرانی به شایعات توجه نکنند/ بدون ویزای اربعین، امکان عبور از مرزها وجود ندارد

مازندمجلس: سفیر عراق تاکید کرد: قطعا تجربه بهتر و بیشتری برای مبارزه با گروه‌های تروریستی داریم که آنها را در مراسم اربعین اعمال می‌کنیم.

مازندمجلس: سفیر عراق تاکید کرد: قطعا تجربه بهتر و بیشتری برای مبارزه با گروه‌های تروریستی داریم که آنها را در مراسم اربعین اعمال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،  راحج صابرالموسوی عصر امروز در مراسم آغاز صدور ویزا برای زائران اربعین حسینی گفت: شما از اهمیت مناسبت اربعین اطلاع دارید. باید به کاری تاریخی همسان و هم‌تراز این رخداد تاریخی بپردازیم.

وی افزود: ما در راستای اهمیت تاریخی و مقدس اربعین و روابط حسنه ایران و عراق باید اقدامات و تصمیمات شجاعانه‌ای را بگیریم.

سفیر عراق با بیان اینکه راحتی سفر و ورود میلیون‌ها زائر می‌تواند سمبلی برای روابط دو کشور باشد، اظهار داشت: با نگاه به ورود زائران ایرانی به عراق می‌توان به عمق روابط دو کشور پی ببریم. سه سال قبل، ۲۰۰ هزار نفر، دو سال قبل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و سال قبل بیش از دو میلیون هزار نفر به عراق رفتند.

راحج صابر الموسوی ادامه داد: این ارقام و آمار می‌تواند نشانه خوبی از روابط دو کشور باشد. روابط ما روز به روز عمیق‌تر و گسترده‌تر و گرم‌تر می‌شود.

وی با اشاره به دستوراالعمل‌های ورود به عراق خاطرنشان کرد: رابطه ما با ایران گرم و عمیق است. صداقت هم اساس هر رابطه‌ای است. ما هر قدر ساعات کاری‌مان زیاد باشد، احساس خستگی جسمی نمی‌کنیم. سال قبل هرگاه به گذرگاه‌های مرزی سر می‌زدیم از حضور زوار خوشحال می‌شدیم.

سفیر عراق با بیان اینکه ۲۷ روز قبل یادداشت تفاهمی میان دو کشور امضا شد که از ۹ روز قبل اجرایی شد، ابراز داشت: از ۴شنبه قبل ۲ سپتامبر روند صدور ویزا آغاز شده است. ۱۲ دفتر نیز در روند صدور ویزا در کنار ۴ دفتر موجود (سفارتخانه و سه کنسولگری عراق در مشهد، اهواز و کرمانشاه) دائر می‌شوند. هم اکنون کنسولگری‌های ما کار صدور ویزای اربعین را آغاز کرده‌اند و از ۲۲ سپتامبر کار ۱۲ دفتر آغاز می‌شود.

راحج صابر الموسوی با بیان اینکه قیمت صدور ویزا ۴۰ دلار است، عنوان کرد: با توجه به روابط گرم دو کشور طرفین تلاش می‌کنند که زائران ایرانی بدون ویزا به مرز نرسند. از زائران ایرانی درخواست می‌کنم به شایعات توجه نکنند؛ چراکه بدون ویزا عبور از مرزها امکان ندارد و این کار قانونی نیست. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا به صورت شبانه‌روز ویزا برای زائران ایرانی صادر شود. اگر نیازی احساس شود حتی روزهای تعطیل دفترهای ما باز خواهد بود و حتی ممکن است روزی ۲۰ ساعت به کار مشغول شویم.

وی اضافه کرد: ساختاری برای صدور ویزای شهروندان افغانستان ساکن در ایران مانند سال قبل دیده شده است. همکاری گسترده میان طرفین برای صدور روادید وجود دارد. البته لازم به یادآوری نیست که زائران به مسائل امنیتی توجه داشته باشند. همچون سال قبل مساله بیمه زائران اربعین در نظر گرفته شده است. مساله مهم این است که تدابیری اندیشیده تا حضور زائران و صدور ویزا تسهیل شود. در یادداشت تفاهم تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. کمیسیون عالی میان طرفین تشکیل شده که بزودی هم در تهران و هم در بغداد تشکیل جلسه می‌دهد. در شرایط غیرمترقبه کمیته‌هایی تشکیل و موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهند. این کمیته‌ها شبانه‌روز آمادگی دارند با یکدیگر ملاقات و موضوعات را بررسی کنند.

سفیر عراق یادآور شد: با وجود آمادگی در مرزها حتما بازدیدهای میدانی از مرزها و مبادی ورودی خواهیم داشت. ما حتما گذرگاه‌های اختصاص یافته براساس تفکیک استان‌ها را به اطلاع افراد می‌رسانیم.

راحج صابر الموسوی درباره ضمانت‌های عراق برای امنیت جان زوار ایرانی عنوان کرد: ما تجارب سال قبل را داریم که این بهترین پاسخ است. قطعا تجربه بهتر و بیشتری برای مبارزه با گروه‌های تروریستی داریم که آنها را اعمال می‌کنیم.

زائران اربعین ایرانی روابط مرزها تاریخی الموسوی طرفین داریم اینکه ویزای تشکیل می‌کنیم یادداشت گذرگاه‌های احساس شبانه‌روز بررسی آمادگی موضوعات گرفته عنوان مساله سپتامبر اطلاع تجربه بیشتری ندارد امکان شایعات مبارزه گروه‌های اهمیت می‌تواند اعمال مراسم تروریستی میلیون