برگزیده ها
هدف اصلی منشور حقوق شهروندی آگاه سازی مردم از حقوق خود و دیگران است

مازندمجلس: مدیر بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن با دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مازندمجلس: مدیر بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن با دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار شهیندخت مولاوردی با ابراز خرسندی از ادامه‌دار بودن روابط بین ایران و بنیاد صلح ساساکاوا و انجام دور چهارم گفت‌وگوهای دو کشور در زمینه تجارب موفق زنان ایران و ژاپن، بر همکاری مشترک و تبادل تجارب در حوزه‌های کارآفرینی و توانمندسازی اقتصادی زنان تاکید کرد.

وی با اظهار امیدواری در تحقق توافقات و تفاهم‌های انجام شده در دولت یازدهم، از جمله تشکیل کمیته راهبردی برنامههای مشترک به حوزه جدید کاری خود در امور حقوق شهروندی و نوع فعالیت در این حوزه اشاره و گفت: حوزه حقوق شهروندی بسیار گسترده و متنوع است و انتظارات و مطالبات هم از این حوزه بسیار بالاست.

دستیار ویژه رییس جمهور با اشاره به بندهای منشور حقوق شهروندی تصریح کرد: هدف اصلی از ابلاغ منشور توسط رییس‌جمهور آگاه‌سازی مردم از حقوق شهروندی خود و دیگران است و یکی از وظایف اصلی ما نظارت بر اجرای بند بند منشور حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی است.

مولاوردی در ادامه تاکید کرد: البته برای تحقق کامل حقوق شهروندی همه قوا باید در کنار هم باشند تا بتوان با تعامل و هماهنگی به هم‌افزایی لازم رسید.

وی در زمینه جایگاه زنان و خانواده در منشور و خشونت‌های خانگی علیه زنان و کودکان، با اشاره به جهانی بودن این پدیده، خاطرنشان کرد: بندهایی از منشور حقوق شهروندی مشخصا به این موضوعات اختصاص دارد، ضمن آنکه عمومات منشور همه شهروندان اعم از زن و مرد را شامل می‌شود و دولت نیز لایحه‌ای در جهت تامین امنیت زنان در برابر خشونت ارائه کرده که در حال حاضر در قوه قضائیه در دست بررسی است و با اینکه در کشور ما اقدامات و برنامه‌های موثری در این زمینه وجود دارد، اما این تدابیر کافی به نظر نمی‌رسد و امیدواریم با تصویب این لایحه و توسعه این اقدامات، الزامات مورد نیاز برای حمایت از قربانیان و آسیب‌دیدگان از خشونت تامین و پیشگیری‌های لازم در جهت مقابله با این اعمال انجام گیرد. 

دستیار رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی افزود: با توجه به رابطه تنگاتنگی که میان صلح و امنیت و تحقق حقوق شهروندی وجود دارد این محور نیز می‌تواند یکی از زمینه‌های مورد توجه طرفین باشد، چراکه بدون صلح و امنیت؛ حقوق شهروندی معنایی پیدا نمی‌کند و لذا قبل از تلاش برای تحقق حقوق شهروندی باید برای ایجاد امنیت و صلح پایدار تلاش کرد، شاهد عینی هم وضعیت کشورهایی است درگیر جنگ و درگیری و خشونت هستند که در آن کشورها حقوق شهروندی مجالی برای عرض اندام ندارد.

در ادامه دیدار تاناکا، مدیر بنیاد صلح ساساکاوا به حوزه‌های مشترک کاری در زمینه حقوق شهروندی اشاره و ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک برنامه‌های مشترک در این زمینه طراحی و آماده اجرا شود.

شهروندی منشور زمینه اشاره مشترک امنیت ساساکاوا خشونت بنیاد دیدار دستیار ادامه رییس‌جمهور برنامه‌های بسیار اقدامات تامین تاکید ابراز جمهور تجارب مولاوردی امیدواری حوزه‌های دیگران