برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: هیأت رئیسه کمیسیون درباره رویه جدید و مشکوک زنگنه در انتصابات باند خاص برای سمت‌های بالای مدیریتی وزارت نفت در آینده‌ نزدیک نشست اضطراری برگزار خواهد کرد.

مازندمجلس: فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که انتصابات اخیر وزارت نفت به‌ویژه در شرکت ملی حفاری به فروپاشی این شرکت به‌عنوان بزرگترین دستاورد صنعت نفت پس از انقلاب می‌انجامد.
گفت: زمانی که پس از انقلاب آمریکایی‌ها از ایران رفتند و در حوزه‌های فناوری صنعت نفت، کشور مورد تحریم واقع شد، حضرت امام (ره) دستور دادند که سریعاً متخصصان داخلی جای آمریکایی‌ها را در حوزه حفاری پر کنند به همین دلیل تنها دستاورد پس از انقلاب ما در حوزه نفت که کارنامه بسیار درخشانی دارد همین شرکت ملی حفاری ایران است.
وی با هشدار نسبت به این که تصمیمات مشکوک اخیر زنگنه در انتصابات وزارت نفت، منجر به کنار رفتن نیروها و مدیران متعهد خواهد شد،‌ اظهار داشت: دیروز تصمیمی بسیار مشکوک از طرف وزیر نفت اتخاذ شده است که طبق آن یکی از مدیران با تجربه صنعت نفت که مدیرعامل حفاری است بدون کوچکترین هماهنگی عزل کردند و یک نفر ناتوان،‌ ضعیف و ناکارآمد را که بزرگترین مسئولیت او مدیریت ناکام پروژه پتروشیمی دهدشت بوده است و به خاطر همین ناتوانی از این سمت عزل شده است، به عنوان مدیرعامل شرکت ملی حفاری منصوب کرده‌اند.یک مدیر ناتوان را که قبلاً به علت ناکارآمدی از مدیریت پتروشیمی دهدشت عزل شده است، به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی حفاری منصوب کرده‌اند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون بدنه کارشناسی و فنی شرکت ملی حفاری نسبت به انتصاب جدید واکنش منفی نشان داده است و چنین به نظر می‌رسد همراهی و همدلی لازم از سوی بدنه شرکت با مدیرعامل جدید به‌وجود نیاید که قطعاً موجب آسیب جدی به صنعت کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز شاهدیم که با یک برنامه‌ریزی و طراحی مشکوک، هم آقای زنگنه و هم برخی اعضای هیات‌مدیره شرکت ملی نفت به دنبال این هستند ضعیف‌ترین مدیران را بر راس کار بگمارند، چون قبلاً هم در رفتار آقای زنگنه چنین مواردی را شاهد بوده‌ایم که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز را با همین سبک از آن اُبُهَت و جایگاه خود تنزیل داد و تقریباً امروز ناکارآمد و ضعیف است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بنای اینها بر این است که مجموعه شرکت ملی حفاری را بدست کسی بسپارند که بتوانند دستوراتشان را به وی تحمیل کنند تا در آینده‌ای نه‌چندان دور این مجموعه از هم بپاشد و پس از آن پای شرکت‌ها و دکل‌های خارجی سودآور برای دلالان در این کشور باز شود.

وی تصریح کرد: حرکت مشکوک این است که در روزهایی که نیاز مبرم به توانمندی داخلی در عرصه حفاری داریم چرا چنین اقدامی در جهت تضعیف شرکت ملی حفاری صورت می‌گیرد؟ آن هم در یک تصمیم ناگهانی و بدون هماهنگی در یک جلسه غیرمترقبه و محصور.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» است و رهبری بر استفاده از توان داخلی تأکید کرده‌اند، اما نتیجه این رویکرد در وزارت نفت، وابستگی به خارجی‌ها خواهد بود.

حسنوند با اشاره به اینکه کمیته‌‌ای جهت انتصابات در وزارت نفت طراحی شده است و زنگنه تعدادی را مشخص کرده تا برای آینده صنعت نفت عده‌ای خاص را در سمت‌های مختلف برگزینند، گفت: بخشی از اینها بازنشستگانی هستند که از بخش‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه انتخاب می‌شوند و به دنبال این هستند که در شرکت پالایش و پخش که یکی از حوزه‌های کاملاً تخصصی است یک بازنشسته سازمان برنامه و بودجه کشور را منصوب کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در نظر دارند در شرکت ملی پتروشیمی ایران یکی از فعالان فتنه سال 88 را که هیچ تجربه‌ای در حوزه صنعت نفت ندارد و حداکثر چهار سال در وزارت نفت مشغول به کار شده و هنوز استخدام رسمی نیست به‌عنوان معاون وزیر و مدیرعامل پتروشیمی منصوب کنند بوده است.انتصابات وزارت نفت، تاوان رأی عدم اعتماد کمیسیون انرژی و نمایندگان مناطق جنوبی و زاگرس‌نشین به بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو و انتقام از رفتار نمایندگان است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از تصمیم‌گیران در کمیته انتصابات وزارت نفت متعلق به خاندان بهایی‌زاده هستند و بخش مهم فنی و مهندسی صنعت نفت و پیگیری برای انتصابات از جانب همین مجموعه صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کسی که انتساب او به خاندانی بهایی مشهور است،‌ امروز برای عزل و نصب‌ها در سطوح مدیریتی وزارت نفت تصمیم می‌گیرد و جالب اینجاست که پیگیری برخی قراردادها با شرکت‌های خاص را نیز همین فرد برعهده دارد که عضویت در هیات مدیریت شرکت ملی نفت ایران دارد.

حسنوند با تصریح بر اینکه برخی اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت و اعضای کمیته انتصابات وزارت نفت سوابق محکومیت قضایی دارند، گفت: پرونده اینها در دستگاه قضایی کاملاً مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه برخی دیگر از کسانی که کمتر از 4 سال سابقه حضور در وزارت نفت دارند در حوزه‌های بازرگانی وزارت نفت مسئولیت گرفته‌اند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از یک طرف کانون بازنشستگان راه‌اندازی می‌شود و از طرف دیگر جریان فتنه سبز را که در سال 88 کانون درگیری و اتهام پراکنی علیه نظام بود برای مسئولیت گرفتن در وزارت نفت رشد می‌دهند.زنگنه کمیته‌ای جهت انتصابات آینده صنعت نفت در دوره پس از خود تشکیل داده است.

وی عنوان داشت: آقای زنگنه احساس می‌کند که آخرین دوره‌ای است که در وزارت نفت مسئولیت خواهد داشت از این رو دست به طراحی در انتصابات برای آینده این وزارتخانه زده است و به دنبال چینش افراد در مسئولیت‌های مهم مختلف از جمله فنی، مهندسی،‌ پالایش و پخش، پتروشیمی و شرکت‌های عملیاتی در مناطق مختلف است.می‌خواهند در شرکت ملی پتروشیمی، یکی از فعالان فتنه 88 را که حداکثر چهار سال است در وزارت نفت مشغول به کار شده به‌عنوان معاون وزیر و مدیرعامل پتروشیمی منصوب کنند بوده است.

حسنوند با تاکید بر اینکه امروز دلسوزان نظام باید نسبت به این طراحی مشکوک حساسیت نشان دهند، گفت: آنچه امروز رخ می‌‌دهد در حوزه انتصابات وزارت نفت همه از یک جریان و باند خاص هستند و اگر در راس مدیریت‌های این وزارتخانه قرار گیرند آینده‌ای بسیار نگران کننده پیش روی صنعت نفت کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه این رویه جدید در انتصابات وزارت نفت همه مربوط به پس از اخذ رای اعتماد زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت دهم از مجلس است، بیان داشت: آقای زنگنه و مجموعه مدیریتی‌اش تا پیش از تعطیلات تابستانی مجلس دست نگه داشته بودند و اکنون شروع به اقدامات خود در این نحو از انتصابات کردند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: گمانه‌زنی دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه برخی اقدامات در وزارت نفت،‌ امروز تاوان رفتار برخی اعضای کمیسیون انرژی و نمایندگان مناطق جنوبی کشور و نیز زاگرس‌نشینان در قبال آقای حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو و عدم رای اعتماد به او است.

وی ادامه داد: گمانه‌زنی بر این است که آقای زنگنه می‌خواهد انتقام این رای عدم اعتماد را از این دسته از نمایندگان بگیرد به همین دلیل قطعاً در مقابل این رفتار ایستادگی خواهیم کرد و موارد را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

*مثلث بهاییان،‌ محکومان قضایی و فتنه 88 در انتصابات وزارت نفت

حسنوند با ذکر اینکه برخی انتصابات در وزارت نفت از میان فعالان فتنه 88 که حتی در ادامه تحصیل هم از طرف دستگاه‌های امنیتی با موانع قانونی مواجه شدند، گفت: آقای زنگنه باید نسبت به به‌کارگیری مثلث بهاییان،‌ محکومان قضایی و فتنه 88 در سطح بالای مدیریتی وزارت نفت پاسخ‌گو باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با یادآوری سخنان زنگنه در اولین جلسه با اعضای کمیسیون انرژی پس از رای اعتماد از مجلس که در آن از تصمیم خود جهت تعامل گسترده‌تر با این کمیسیون سخن گفته بود، اظهار داشت: آقای زنگنه امروز و با اقداماتی که در زمینه انتصابات در وزارت نفت در همین دو هفته تعطیلات مجلس در پیش گرفته عدم صداقت خود را نشان داد چرا که در این زمینه هیچگونه تعامل با کمیسیون انرژی نداشت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای زنگنه در جلسه با اعضای کمیسیون وعده داد که بالاترین سطح تعامل را با کمیسیون خواهد داشت و محورهای برنامه‌هایشان را مشخص کردند، اما متاسفانه در این روزها رویه‌ای را در پیش گرفته که فکر می‌کنیم سرآغاز حرکتی مشکوک و طراحی شده برای فروپاشی وزارت نفت و بکارگیری افراد مساله‌دار و باز کردن پای خارجی‌ها در برخی حوزه‌های مهم و حساس وزارت نفت است.

وی تصریح کرد: ایشان در جلسات قول داده‌ بودند که از افراد معتدل که مصالح نظام را رعایت می‌کنند استفاده شود، نه اینکه امروز با انتصابات مشکوک و مساله‌دار خط بر روی اسامی نیروهای متعهد بکشد.

کسی که انتساب او به خاندانی بهایی مشهور است،‌ امروز برای عزل و نصب‌ها در سطوح مدیریتی وزارت نفت تصمیم می‌گیرد و پیگیری برخی قراردادها با شرکت‌های خاص را نیز برعهده دارد.

حسنوند در پاسخ به این سوال که کمیسیون در واکنش به این رویه از سوی وزیر نفت و مجموعه‌های مدیریتی این وزارتخانه چه خواهد کرد، گفت: هیات رئیسه کمیسیون انرژی در آینده‌ای نزدیک در این باره جلسه‌ای اضطراری برگزار خواهد کرد.

وی اضافه کرد: مجمع نمایندگان استان خوزستان هم نسبت به رویه دو هفته اخیر وزارت نفت در ایام تعطیلات مجلس اعلام نگرانی کرده‌اند و در این باره بسیار حساسند، البته این نگرانی محدود به خوزستان نیست، بلکه نمایندگان خطه جنوب و زاگرس را نیز در بر می‌گیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با یادآوری اینکه 80 درصد تولید نفت کشور ما در حوزه جنوب صورت می‌گیرد، اظهار داشت: آقای زنگنه قول داده بودند که نسبت به مسائل حوزه نفت در آینده با تعامل و هماهنگی انتخاب و انتصاب افراد کارآمد و بدون مساله را در دستور قرار دهد نه اینکه عرصه تصمیم‌گیری را در اختیار بهایی‌زادگان قرار دهد.

وی تصریح کرد: کمیسیون انرژی قطعاً از طریق ظرفیت‌ها و ابراز قانونی به ویژه تریبون مجلس بسیاری از مواردی را که تا به امروز کوشیدیم در جلسات خصوصی حل و فصل کنیم، مطرح و پیگیری کرده و به اطلاع مردم خواهیم رساند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به حضور از اعضای کمیسیون انرژی در ماموریت‌ها و حوزه‌های انتخابیه می‌کوشیم جلسه اضطراری هیئت‌رئیسه را در اسرع وقت برگزار کنیم.
وزارت کمیسیون انتصابات انرژی زنگنه حفاری امروز اینکه اسلامی شورای پتروشیمی اعضای مشکوک نمایندگان حسنوند مدیرعامل طراحی می‌گیرد حوزه‌های منصوب اعتماد تعامل کرده‌اند افراد رفتار قضایی مدیریتی پیگیری مختلف تصمیم مجموعه تصریح مناطق آینده بسیار مسئولیت به‌عنوان داخلی خواهیم آینده‌ای دارند مدیران تعطیلات وزارتخانه شرکت‌های فروپاشی انقلاب اینها فعالان اضطراری خوزستان مدیریت عنوان قطعاً ادامه اظهار دنبال هماهنگی مجمع نمایندگان جریان تاکید کانون نگرانی دلالان اشاره نصب‌ها قراردادها جلسات برعهده اقدامات گمانه‌زنی قانونی محکومان مشهور یادآوری زمینه می‌خواهند بهاییان رساند مساله‌دار دیگری استان برگزار اطلاع گرفته پیشنهادی دستور خارجی‌ها استفاده آمریکایی‌ها برنامه پالایش بودجه تولید متعهد انتصاب قبلاً واکنش ناکارآمد مواردی ناتوان کاملاً اضافه مهندسی کمیته انتقام بزرگترین خاطرنشان خاندانی انتساب دهدشت بیطرف مشغول حداکثر معاون تاوان جنوبی دستاورد بهایی