برگزیده ها
ایران، مبارک‌تان باشد!

مازندمجلس: نشست اخیر اتحادیه عرب در قاهره به‌دلیل مجادله کلامی وزرا و نمایندگان کشورهای عربی بر سر ایران، متشنج شد.

مازندمجلس: نشست اخیر اتحادیه عرب در قاهره به‌دلیل مجادله کلامی وزرا و نمایندگان کشورهای عربی بر سر ایران، متشنج شد.

به گزارش ایلنا به نقل از الخلیج، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، عصر سه‌شنبه نشستی را در قاهره برگزار کردند؛ نشستی که با مجادله و دعوا میان مقام‌های قطر و سعودی بر سر ایران همراه شد.

 طبق این گزارش، «سلطان بن‌سعد المریخی» وزیر مشاور در امور خارجه قطر  جلسه افتتاحیه دوره ۱۴۸ نشست اعضای اتحادیه عرب به تمجید از سیاست‌های دولت ایران پرداخت و گفت: «ایران دولتی شریف است.»

بن‌سعد المریخی خطاب به نمایندگان کشورهای محاصره‌کننده (عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات) علیه دوحه، گفت: «اگر گمان می‌کنید که می‌توانید ضرری متوجه ما بکنید، بدانید که تمامی منطقه خلیج‌فارس ضرر می‌کند.»

 این اظهارات مقام قطر با واکنش خشمگینانه «احمد قطان» سفیر عربستان سعودی در مصر و نماینده این کشور در اتحادیه عرب همراه شد. وی اظهار داشت که قطر به‌خاطر روابطش با ایران پشیمان خواهد شد.

قطان طی اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: «نماینده قطر می‌گوید ایران دولت شریفی است... این سخن خنده‌دار است. ایران که علیه کشورهای منطقه توطئه‌چینی می‌کند، و در کویت شبکه‌های جاسوسی دارد، دولت شریفی شده است.... کشوری که سفارت سعودی را آتش می‌زند...»

این دیپلمات سعودی افزود: «ایران مبارک‌تان باشد ولی شما به‌زودی به‌خاطر این کارتان پشیمان خواهید شد.»

 چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از حدود سه ماه پیش قطر را به اتهام حمایت از تررویسم، محاصره دیپلماتیک و اقتصادی کرده‌اند و برای ازسرگیری این روابط فهرست شروطی سیزده‌گانه‌ به آن پیشنهاد داده‌اند که کاهش سطح روابط با ایران یکی از بندهای این فهرست است.

 

سعودی اتحادیه کشورهای عربستان نماینده می‌کند امارات به‌خاطر منطقه شریفی فهرست روابط بحرین پشیمان همراه نمایندگان مجادله قاهره مبارک‌تان گزارش خارجه بن‌سعد مقام‌های نشستی المریخی