برگزیده ها
بازگشت بیش از ۳۰هزار حاجی به کشور/ پایان پروازهای حج در هفته اول مهرماه

مازندمجلس: مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه تعداد ۳۰ هزار و ۹ نفر از حجاج در قالب ۱۱۲ پرواز تا شب گذشته به کشور برگشتند، گفت: در عملیات بازگشت حجاج، فعلاً ۶۱ پرواز با مبدأ مدینه و ۵۱ پرواز با مبدأ جده به فرودگاه‌‌های کشور انجام شده است.

مازندمجلس:‌سیدمحمود رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره پروازهای برگشت حج تمتع امسال اظهار داشت: اولین پرواز برگشت حجاج به کشور روز 14 شهریورماه به فرودگاه اردبیل انجام شد.

وی ادامه داد: تا ساعت 24 روز گذشته، تعداد 30 هزار و 9 نفر از حجاج در قالب 112 پرواز به کشور برگشتند.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها اضافه کرد: در عملیات بازگشت حجاج فعلاً 61 پرواز با مبدأ مدینه و 51 پرواز با مبدأ جده به فرودگاه‌‌های کشور داشته‌ایم، همچنین تاکنون 33 پرواز از پروازهای برگشتِ حج به فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شده است و 28 پرواز هم به دیگر فرودگاه‌ها رفتند.

رضوی بیان کرد: تاکنون 84 پرواز برگشت حجاج توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و 28 پرواز هم توسط ایرلاین سعودی انجام شده است.

وی بیان کرد: نظیر پروازهای رفتِ حج، پروازهای فرودگاه‌های تبریز، شهید هاشمی‌نژاد مشهد و ارومیه توسط ایرلاین سعودی و بقیه پروازها توسط ایران‌ایر انجام می‌شود.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها یادآور شد: طبق برنامه عملیات بازگشت حجاج تا روز پنجم مهرماه ادامه دارد اما پیش‌بینی می‌شود با تغییر اندک، در هفته اول مهرماه، کل پروازهای برگشت حجاج به پایان برسد.‌ 

رضوی با اشاره به اینکه استقبال‌کنندگان از حجاج تلاش کنند در جمعیت‌های کوچک برای استقبال از حاجی خود به فرودگاه بیایند، گفت: استقبال‌کنندگان حتما قبل از حضور در فرودگاه، از به‌موقع بودن پروازهای حاجیان خود از طریق ارتباط با اطلاعات پرواز فرودگاه‌ها، مطلع شوند تا در فرودگاه سرگردان نمانند.

‌به گزارش فارس ‌امسال 86 هزار و 240 زائر ایرانی عازم سرزمین وحی شدند؛ حدود 68 هزار زائر ایرانی توسط پروازهای ایران‌ایر و حدود 18 هزار زائر توسط هواپیمایی سعودی عازم عربستان‌ شدند که سهم فرودگاه امام خمینی (ره ) حدود 25 هزار و 200 زائر ‌بود.

در پروازهایِ رفت حج امسال، ابتدا 3 پیش‌پرواز از تاریخ‌ 5 مردادماه 96 تا 8 مرداد انجام شد و دست‌‌اندرکاران حج به عربستان اعزام شدند، پروازهای حجاج امسال از هشتم مردادماه 96 آغاز شد و تا ‌چهارم شهریورماه‌ ادامه داشت و در این مدتِ 28 روز، تعداد 86 هزار و 400 زائر در قالب 328 پرواز به خانه خدا اعزام شدند.

بر اساس این گزارش در عملیات اعزام حجاج 174 پرواز به مدینه و 154 پرواز به جده انجام شد،‌ سهم‌ایران‌ایر در اعزام حجاج 261 پرواز و سهم ایرلاین سعودی 67 پرواز بود.

‌در سال‌های قبل سهم دو ایرلاین سعودی و ایران‌ایر در جابه‌جایی زوار ایرانی هر کدام 50 درصد بود اما با عقب‌نشینی ایرلاین سعودی هما همه تلاش خود را کرده است که حجاج را با آرامش و در اسرع وقت جابه‌جا کند. 

‌در عملیات اعزام حجاج، امسال 20 فرودگاه پرواز داشتند که بیشترین پروازها در فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه گرگان انجام شد.

‌پروازهای امسال حجاج از 3 فرودگاه تبریز، مشهد و اهواز توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام شد و ایران‌ایر مسئولیت انتقال حجاج از 17 فرودگاه دیگر را بر عهده داشت.

‌پرواز فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، اردبیل، ارومیه، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، همدان و یزد توسط ایران‌ایر انجام شد.

‌‌زائران استان‌های تهران، البرز، قزوین، سمنان، مرکزی، قم، لرستان و کاشان از فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام شدند.

در عملیات حج امسال 10 هزار و 400 زائر از فرودگاه مشهد، 7هزار زائر از‌ گرگان، 6‌هزار و 400 زائر از اصفهان، 5 هزار نفر از فرودگاه اهواز‌، 3 هزار و 700 نفر از شیراز‌، 3500 زائر از ساری، 3400 نفر از همدان، 3240 نفر از تبریز، 2900 زائر از کرمان، 2700 نفر از ارومیه، 2400 نفر از یزد، 2100 زائر‌ از فرودگاه زاهدان، 1600 حاجی از فرودگاه بندر عباس‌، 1600 نفر از ‌فرودگاه بیرجند، 1300 نفر از کرمانشاه‌، 1100 نفر از زنجان، 1060 حاجی از ‌بوشهر، 810 زائر از رشت 810 نفر و 795 حاجی از فرودگاه اردبیل عازم بیت الله الحرام شدند.

م

فرودگاه پرواز پروازهای عملیات سعودی اعزام امسال خمینی ایران‌ایر ایرلاین برگشت فرودگاه‌ها تبریز فرودگاه‌های اردبیل ایرانی گرگان بازگشت مهرماه ارومیه مسئول ادامه هواپیمایی اصفهان بیرجند زنجان همدان کرمان تعداد زاهدان مدینه تاکنون هاشمی‌نژاد پروازها پایان گزارش استقبال‌کنندگان مردادماه