برگزیده ها
اصلاحات اقتصادی جمهوری آذربایجان فرصت مغتنم برای حضور فعالان اقتصادی ایران است

مازندمجلس: باکو- ایرنا- رایزن بازرگانی ایران در باکو گفت: جمهوری آذربایجان از چند سال پیش با انجام اصلاحات خیز بلند به سمت توسعه اقتصادی برداشته است که می تواند فرصتی بی بدیل برای حضور فعالان اقتصادی، تجار، بازرگانان و کارآفرینان کشورمان باشد.

مازندمجلس: محمدابراهیم نقی زاده امروز (چهارشنبه) در جریان افتتاح نمایشگاه بین المللی اکسپوی باکو 2017 در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا افزود: جمهوری آذربایجان از سال 2016 و در پی کاهش قیمت جهانی نفت که کاهش ارزش پول ملی شان را نیز بدنبال داشت، اصلاحات اقتصادی را در پیش گرفته است.
به گفته این مقام مسئول، محورهای مختلف این اصلاحات مشتمل بر حوزه های تولید و تجارت، ترانزیت، گردشگری و کشاورزی است که در این زمنیه برنامه های زیادی تهیه شده و بخش کشاورزی در اولویت این اصلاحات قرار دارد.
وی بیان داشت: تولید صادرات محور اساس اصلاحات اقتصادی این کشور در بخش کشاورزی است؛ به طوری که تمرکز فعالیت خود را بر محصولات توتون، پنبه، پرورش کرم ابریشم، توسعه تاکستان ها و توسعه محصولات گلخانه ای از جمله خیار و گوجه فرنگی برای تامین نیاز بازارهای روسیه، اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار داده اند.
نقی زاده در ادامه با اشاره به برنامه های پیش بینی شده برای رشد و توسعه گردشگری در این کشور، یادآوری کرد: در نیمه نخست سال 2017 این اصلاحات منجر به رشد 30 درصدی گردشگری شد که از جمله آنها راه اندازی خط هوایی «آزجت» در سال گذشته، خط هوایی «بوتا» از اول سپتامبر 2017 (که اکنون به مقصد تهران و تفلیس - پایتخت گرجستان- پرواز دارد) و برنامه ریزی برای افزایش تعداد هتل ها از پنج هزار فعلی به 10 هزار است؛ همه این برنامه ها به عنوان راهکارهایی برای جایگزینی درآمدهای پرنوسان نفتی طراحی شده است.
به گفته این مقام مسئول، الکترونیکی شدن ویزا در این کشور و صدور آن تنها در سه روز، صدور ویزای فرودگاهی برای برخی کشورها، توسعه تعداد هتل ها و خدمات هتلینگ و خرید حدود 30 فروند هواپیمای جدید و بکارگیری آنها در خطوط بین المللی، همگی زمینه را برای توسعه صنعت توریسم در این کشور فراهم آورده است.
وی تصریح کرد: همه موارد یاد شده و برنامه های اصلاحات اقتصادی، فرصتی مناسب برای تجار، بازرگانان، کارآفرینان و تولیدکنندگان کشورمان است تا با حضور خود در این کشور و ارائه توانمندی هایشان به ایجاد اشتغال و کسب درآمد ارزی بپردازند.
رایزدن بازرگانی ایران در باکو خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه بین المللی اکسپوی باکو به دست توانمند یک ایرانی، بر مبنای تئوریک توسعه صنعتی آذربایجان در آینده پایه گذاری شد تا تجارب خوب کشورمان در اقتصاد غیرنفتی از جمله دانش فنی و خطوط تولید صنایع سبک، دارو سازی ، خودروسازی و ... در معرض دید مسوولان و مردم این کشور قرار بگیرد.
وی با اشاره به حوزه مهم و تاثیرگذار ترانزیت، از کریدور شمال- جنوب (دریای سیاه به خلیج فارس) به عنوان یکی از مهمترین طرح های در دست اقدام در کشورمان و سایر کشورهای مسیر یاد کرد و اظهار داشت: پروژه هایی نظیر اتصال راه آهن آذربایجان و ایران (در آستارا) در سال جاری و اتصال راه آهن رشت- آستارا در دو سه سال آینده، همگی در راستای تکمیل این کریدور است.
نقی زاده ادامه داد: موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان برای ترانزیت به منظور انتقال کالا و انرژی بسیار مناسب است و در کنار آن پروژه ترانزیت شرق به غرب برای انتقال کالا از کشور چین را در برنامه دارند؛ همه این پروژه ها می تواند بازار بسیار مناسبی برای کالاها و تولیدات جمهوری اسلامی ایران فراهم آورد.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه بین المللی صنعت CASPINDEXPO و نمایشگاه بین المللی ساختمان به طور همزمان از 22 تا 24شهریور ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می شود.
این نمایشگاه در فضایی به مساحت هشت هزار متر مربع در دو سالن در مرکز نمایشگاهی باکو اکسپو سنتر در حال برگزاری است.
در مجموع 52 شرکت شامل 20 شرکت ایرانی و 32 شرکت خارجی از 15 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه شرکت کرده اند و همچنین 110 نفر تاجر و فعال بازرگانی خارجی تاکنون برای حضور در همایش (بیزینس فروم) این رویداد در باکو حاضر شده اند.
هدف از برپایی این نمایشگاه ایجاد فرصت برقراری ارتباط و شناسایی شرکت های معتبر داخلی و خارجی، آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری های روز جهان، در اختیار گذاردن فرصت انعقاد قراردادهای کاری، یافتن نمایندگان فعال، فراهم کردن زمینه مناسب برای ارائه آخرین دستاوردهای نوین علمی، پژوهشی و صنعتی در حوزه های مختلف صنعتی، افزایش کیفیت تولید و رسیدن به استانداردهای جهانی و آشنایی و تبادل تجربیات شرکت ها با یکدیگر در یک مکان مناسب و زمان کوتاه است.
همچنین ملاقات با طرف های تجاری، دستیابی به پروژه ها و مناقصه ها در بازار کشورهای مشترک المنافع - CIS- و جمهوری آذربایجان و بازاریابی موفق با تضمین امنیت سرمایه گذاری از اهداف دیگر این نمایشگاه سه روزه به شمار می رود.
بر اساس آمارهای موجود ایران با رقمی نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات در سال 16-2015 به جمهوری آذربایجان در بین جمهوری های CIS مقام نخست و جزو پنج کشور نخست صادرکننده جهان به این جمهوری است.
کل صادرات جمهوری آذربایجان در سال 16-2015 به میزان 27 میلیارد و 800 میلیون دلار و واردات آن 11 میلیارد دلار بود.
بخش صنعت این کشور با بیش از پنج میلیارد دلار، نخستین و بالاترین سهم از واردات را داراست و همچنین صادرات ایران به جمهوری آذربایجان در بخش صنعت، حائز مقام نخست است.
دو کشور دارای مرزهای مشترک، اشتراکات دینی و مذهبی، فرهنگی و آداب و رسوم هستند و به دلیل هم مرز بودن هزینه های تجارت (صادرات و واردات) آنها نسبت به سایر کشورهای عضو CIS بسیار پایین تر است. انتظار می رود سطح تجاری دو کشور بسیار بالاتر و فراتر از وضعیت موجود باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 **1561**خبرنگار: محمد ملک دار **انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

رايزن بازرگاني ايران

اصلاحات اقتصادي

محمدابراهيم نقي زاده

جمهوری آذربایجان اصلاحات نمایشگاه اقتصادی توسعه برنامه صادرات المللی تولید کشورهای ترانزیت بسیار میلیارد پروژه مناسب همچنین کشورمان فراهم خارجی بازرگانی صنعتی واردات ایرنا گردشگری کشاورزی کریدور گذاری آینده موجود اقتصاد آستارا اسلامی آشنایی بازار تجاری اتصال انتقال مشترک تعداد تجارت محصولات ادامه مختلف مسئول اکسپوی خبرنگار جهانی اشاره هوایی ارائه ایجاد برگزاری زمینه عنوان پایتخت افزایش اختصاصی ایرانی